Jeg opretter en separat tråd for mine kvaler med min JVC forstærker, så den ikke forstyrrer min tråd med Luxman. Først en kort beskrivelse:
Kopieret fra anden tråd:
...
Og i mellemtiden øver jeg mig på en JVC JA-S22, hvor jeg selvfølgelig også har brug for dette Forums kloge hoveder :-) - en hurtig intro til problemet:
Forstærkeren virkede da jeg fik den
Jeg rensede kontakter med kontraktens fredag formiddag, og brugte den derefter problemløset resten af dagen
Mandag morgen virkede den ikke...
Jeg har skaffet en tonegenerator og et oscilloskop, og har kunnet følge signalet (har brugt ca 700Hz og 120mV) gennem hele forstærkeren indtil power-packen, hvorefter jeg ikke er helt sikker på hvilken udgang der er "signalet" (jeg tror den virker fint, jeg forstår vist bare ikke helt hvordan den skal virke).
Jeg kan se at der kommer et signal ind på relæ'et, men ikke ud fra det. Spændingen over spolen er under 1V (24V relæ), så jeg formoder dette er problemet, men jeg kan ikke gennemskue hvad der genererer spændingen over spolen, så jeg ved ikke hvilke komponenter jeg skal kigge efter?
Jeg gætter på dette er en fejl de garvede folk herinde har oplevet før :-)
Tak for alt den brugbare respons - det er meget værdsat!
Mvh
Jakob
ejensen81 skrev:
Det var ellers ærgeligt. Jeg havde lillebroren til den. Det var faktisk en fin forstærker til husmands behov. Jeg fordoblede lyttebanken i den, så fik den lidt mere punch i bassen. Udgangen målte jeg til 2 x 52W RMS dengang.
Nu er det jo desværre en STK kreds der sidder i forstærkeren. Og de kan nogle gange godt få en mindre hjerneblødning og bare "dø" ud i det blå.
Men hvis du ikke har 24volt over dit højtaler relæ, slår udgangen jo aldrig til. Det kan skyldes udgangen aldrig bliver stabil, så beskyttelses kredsløbet nægter at slå den til. Derfor er det nødvendigt med nogle tegninger over dyret. Derfor kan du godt tjekke for løse sikringer osv. Nu er det ikke en defekt omskifter til højtalerne?
MVH
Emil
Lyd: SONY TC-765, PS-4750, TC-K950ES, DTC-1000ES, TA-E80ES. Denon POA-2200, Klipsch CF-3
Billede: SONY SL-C9ES, JVC HR-S5000EH, Panasonic TX-P50UT50Y, DMR-EH65
Brugeravatar
ejensen1981
Geografisk sted: Sydsjælland
Lokalitet: Mern
Re: Luxman L-430: 3 spørgsmål om servicering
Indlægaf jakel1984 » lør 2. apr 2016 14:32
Hej Emil
Jeg kan måle et signal både ind og ud af omskifteren til højttalerne, så jeg tror ikke her er et problem. Og jeg har målt alle sikringer, og de har alle 0.0x modstand, så jeg regner også med at de er fine...
Efter jeg havde rodet lidt med den i går slog den desuden relæet til i noget tid, hvor begge kanaler lød fint?
Og jeg har service manualen, men jeg ved ikke lige hvad jeg kigger efter... Hvordan er sådan et beskyttelseskredsløb bygget op?
Mvh
Jakob
jakel1984
Lokalitet: Aarhus
Indlægaf ejensen1981 » lør 2. apr 2016 15:04
Hej
Det kan også være en dårlig lodning et sted. Men kig på tegningerne, find relæet og følg tråden tilbage, så burde du også finde beskyttelses kredsløbet.
MVH
Emil
Lyd: SONY TC-765, PS-4750, TC-K950ES, DTC-1000ES, TA-E80ES. Denon POA-2200, Klipsch CF-3
Billede: SONY SL-C9ES, JVC HR-S5000EH, Panasonic TX-P50UT50Y, DMR-EH65
Brugeravatar
ejensen1981
Geografisk sted: Sydsjælland
Lokalitet: Mern
Indlægaf jakel1984 » lør 2. apr 2016 16:05
Så har jeg målt på beskyttelsesIC'en, og det ser vist ikke for godt ud.
Protection IC schematic
Jeg måler ca 30V mellem ben 6 og stel (chassis), og ca 28.5V mellem ben 2 og 6 - det kan vist ikke passe...?
Hvordan bør man måle de angivne spændinger? Er det relativt til stel?
Mvh Jakob
jakel1984
Indlægaf snod » lør 2. apr 2016 17:19
jakel1984 skrev:
Hvordan bør man måle de angivne spændinger? Er det relativt til stel?
Nemlig.
snod
Lokalitet: Kolding
Indlægaf jakel1984 » lør 2. apr 2016 17:22
Øv, så er den da helt gal -jeg må se om jeg kan finde frem til hvor det går galt :-/
jakel1984
Indlægaf snod » lør 2. apr 2016 17:35
Ben 6 er vist udgangen på kredsen, så den høje spænding er fordi, den ikke trækker relæet.
Hvad måler du på 2 og 3, som jeg lige ser det er hvor den føler på de 2 kanaler.
Der burde være meget tæt på 0V på begge.