Forlænge strømkabel.

Alt om GDS

Forlænge strømkabel.

Indlægaf shadow » lør 21. jan 2017 20:53

Hej. Jeg har en receiver, hvor strømkablet var ret så kort.
Så valgte at forlænge det, så jeg kan placere den mere end 20cm fra et strømstik.
Jeg har så valgt at lodde ledningerne sammen, og så give dem godt med isoleringstape både enkeltvis og over begge samlinger. I stedet for at bruge samlemuffer eller kronmuffer, som jeg synes ser så grimt ud.
Ved godt at det optimale ville være, at skifte ledningen hvor den sidder indvendig i receiveren.
Men valgte bare lige at quickfixe det, indtil videre uden de grimme muffer.

Men er det en ok holdbar løsning, når det angår selve strømmen?
Det er ikke noget der skal sælges videre, kun mig selv der skal have glæde af receiveren.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow

Lokalitet: Nørresundby

Re: Forlænge strømkabel.

Indlægaf ferr31 » lør 21. jan 2017 21:03

Krympeflex havde nok været det rigtige at bruge
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31

Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Indlægaf Fredmarantz » lør 21. jan 2017 21:05

Jeg tænkte på, om en sådan løsning ikke ville være diskutabel i fx en forsikringssag?

Teknisk set (om det virker, eller ikke virker) tænker jeg da, at det kan bruges...

Jeg ville skifte ledningen helt inde fra - så behøver man ikke tænke på, om det nu holder osv.....kunne du ikke bruge en forlængerdåse/kabel?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf shadow » lør 21. jan 2017 21:24

Jo kunne da godt have sat den stikdåse jeg bruger op ved siden af receiveren på stereomøblet, synes bare at det ville se forkert ud. Også når den skal bruges til flere ting end bare receiveren.
Vil helst samle mine strømkabler under stereomøblet, som jeg gør nu.
Men satser dog også kun på, at det skal være en midlertidig løsning.

Øh forsikringssag? Hvordan og hvad tænker du på?
shadow

Indlægaf Fredmarantz » lør 21. jan 2017 21:28

shadow skrev:Øh forsikringssag? Hvordan og hvad tænker du på?

Jeg tænker på, at apparatet oprindeligt er godkendt (sikkerhedsmæssigt) for at måtte bruges i private hjem. Hvis man i netdelen laver "fikumdik" - så kan den godkendelse bortfalde. Hvis du så uheldigvis skulle blive udsat for, at dit hus/lejlighed brænder eller andet på det elektriske forvolder skade, vil forsikringen altid interessere sig for, at forsikringstager har anvendt de elektriske apparater og installationer, som de er godkendte til. Er de ikke det, så kan du have et problem med dækning.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf B&O Vintage » lør 21. jan 2017 21:37

Ja, det turde jeg ej heller uden at det var en professionel forlængelse.
En frisk af dem her er altid brugbar
shopping.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet

Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Indlægaf shadow » lør 21. jan 2017 21:55

Nå ok på den måde :)

Men når jeg lige får lidt mere ledning hjem, så satser jeg også på at få det lavet anstændigt.
Vil også lige være sikker på om den plastikdims, der holder kablet fast i bagpladen ikke bliver ødelagt.
Hvis jeg forsøger at pille den ud.

Bruger allerede en 4 stiks dåse, men mente ikke at jeg ville have dåsen med 4 strømkabler i. Til at stå ovenpå stereomøblet ved siden af receiveren, for at ledningen ville kunne nå.
shadow

Indlægaf Fredmarantz » lør 21. jan 2017 21:58

Er der nogen af radiomekanikerne, der lige kan forklare den der med sikkerhed - godkendelser og forsikring, det må i da være inde i :-).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » lør 21. jan 2017 22:02

shadow skrev:Nå ok på den måde :)

Men når jeg lige får lidt mere ledning hjem, så satser jeg også på at få det lavet anstændigt.
Vil også lige være sikker på om den plastikdims, der holder kablet fast i bagpladen ikke bliver ødelagt.
Hvis jeg forsøger at pille den ud.

Bruger allerede en 4 stiks dåse, men mente ikke at jeg ville have dåsen med 4 strømkabler i. Til at stå ovenpå stereomøblet ved siden af receiveren, for at ledningen ville kunne nå.

Du skal ikke pille noget ud af receiveren. Du skal blot enten udskifte hele kablet i receiveren med et godkendt kabel ditto, som er langt nok. Tillige skal du sikre dig, at aflastningen osv er, som det skal være.

Hvis du ikke vil dette,, skal du blot anvende et forlængerkabel. Lodninger tape/gaffa mv... er no-go.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf shadow » lør 21. jan 2017 22:47

Har lige pillet toppen af receiveren, kan se den ting kablet går igennem og bliver holdt fast af.
Bare skal have løsnet 2 skruer, for at kablet kan tages ud. Og så lige løsne kablet der hvor det er loddet fast.
Så skulle ikke være det store problem at skifte, når jeg får nyt strømkabel hjem.
Der er ret god plads omkring det sted, strømkablet er loddet fast i receiveren.
Så er nemt nok at komme til.
shadow

Indlægaf Fredmarantz » lør 21. jan 2017 22:52

Fint. Sørg for, at dit nye kabel har samme (eller bedre) godkendte tykkelse og kvalitet, som dit gamle. (formentlig 0,75mm2) Det skal kunne gå igennem aflastningen. ( det er den, der holder kablet fast, så man ikke kommer til at trække kablet ud af receiveren. ) Og....aflastningen skal kunne holde hårdt fast i kablet. Vær helt sikker på, hvor det skal monteres - tag evt. et tydeligt billede før du afmonterer det gamle kabel.

Men ....vær stadig opmærksom på, at rådgivning via dette site fra en ikke-faglært og u-autoriseret person ( i dette tilfælde mig) kan og bør du som udgangspunkt ikke stole på. Er du bare lidt i tvivl eller søger bedre funderet viden, så skal du gå til en elektriker.

(og mon ikke, at dette sidste her bør indstilles til årets indtil nu største håndvask/disclaimer/ansvarsfraskrivelse?)

good luck!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf shadow » lør 21. jan 2017 22:57

Det gamle ledning, er ca samme tykkelse, som standard strømledning nu om stunder.
Dog er der mere isolering på de nye ledninger.
shadow

Indlægaf Fredmarantz » lør 21. jan 2017 23:00

hvis det ikke er en monsterreceiver, men blot en "alm" receiver, så er alm strømkabel (netledning 0,75mm2) fint.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf shadow » lør 21. jan 2017 23:15

Philips RH 702. 2 x 12 watt i 4 ohm.
Monsterreceiver ja det skal nok passe :)
shadow

Indlægaf Helikon » lør 21. jan 2017 23:29

der er også sådan en her til et stik
http://www.energilys.dk/kategori/el-mat ... -stik-prop

kronemuffer og samlemuffer er til brug i installationer. Ledningen skal kunne aflastes i kappen, den må ikke kun hænge i kobberet men det giver vist sig selv.

Hvis det er lavet ordentligt med samlingerne forskudt og isoleret hver for sig og det hele isoleret sammen er det elektrisk set sikkert, men det er ikke en autoriseret måde at forlænge en ledning i fri luft på. Jeg vil tro autorisationen ryger hvis sikkerhedsstyrelsen tager en installatør i at have lavet sådan en samling.

Det er ret forskelligt hvad folk ligger i "ordentlig lavet" så uden billeder af det før og efter isolering er det ikke til at sige noget om.
Kan samlingen holde til at blive trukket kraftigt i ? vil du dyppe samlingen i en spand vand og stikke hænderne i vandet med strøm på ledningen ? Er lodningen glat uden pigge og korrer der stritter ud og punkterer isoleringen? Er der isolering nok på ? flere lag? Er isoleringen lagt stramt ? Hvor stramt er stramt ? hvor glat er glat? er det ok ? Det er svært at sige uden at have set billeder eller stå med det i hånden ikke sandt?

mvh Niels
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage