Sansui AU-9500 - Renoveringsprojekt

Alt om GDS

Re: Sansui AU-9500 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » søn 1. dec 2024 00:22

Inden jeg går i gang med at prøve den omtalte modifikation af effektforstærker trinnet, så var det mest praktisk af få afsluttet renovering af dels forforstærkeren og dels strømforsyningen/sikringskredsløb. Så kan de dele blive samlet igen og jeg kan lave en deltest af de renoverede print.

FORFORSTÆRKER:

Loddesiden af forforstærker sidder under strømforsyningen, så den blev lavet først. En ret stor opgave, der omfattede udskiftning af 19 elektrolytter og 14 transistorer. Alle transistorer havde sorte ben, det eneste der så OK ud var den første FET transistor i forstærker kæden, så dem lod jeg sidde.

Resten af signalkæden bestod af 2SC1313 (NPN) og 2SA726 (PNP) som blev erstattet med KSA992 og KSC1845. Den sidste transistor i signalkæden var en 2SC1364 (NPN) der fungerer som en Muting switch. Denne er rated til lidt større strøm end de øvrige, så den blev erstattet med KSC1815.

IMG_E2170.JPG

Nye lytter er Nichicon Audio grade typer, på nær de 3 pink power supply lytter som er fra Cornell. Forstærkerens indgangs kondensator på 0,47 uF blev erstattet med 1 uF film type fra VIMA.

STRØMFORSYNING / SIKRINGSKREDSLØB:

Indtil videre er det kun lytter der er skiftet. Men der kommer nok et nyt relæ og nye transistorer i sikringskredsløbet også. Her blev de nye lytter en blanding af Nichicon, Cornell og Chemi-con KMG typer.

IMG_E2172.JPG

Nu kunne strømforsyningen så monteres løst og jeg kunne køre forstærkeren op på vario trafoen og tjekke at alting var OK i RIAA, forforstærker og strømforsyning.

Og det var det heldigvis :thumbsup: :thumbsup:

IMG_E2173.JPG

Jeg overvejer stadig om jeg skal skifte de 4 store hovedlytter. Der er ikke noget der tyder på at de har problemer og så er det lidt af en udgift på omkring 600,- Jeg ser tiden an...

Fortsættelse følger...

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Lautreamont » søn 1. dec 2024 16:46

Det er meget interessant om end jeg desværre ikke besidder den tekniske og faglige viden. Til trods for at min viden (eller mangel på samme) begrænser mig, så har jeg stadig et naivt "begynder"-spørgsmål:

Ved rørforstærkere taler mange om "tube rolling", altså små legesyge eksperimenter hvor man afprøver forskellige rør og deres lydkarakteristika. Kan man forestille sig en lignende aktivitet for transistorforstærkere? Spørgsmålet afstedkommer, at du omtaler en decideret "modifikation", derfor tænkte jeg på, om man mon kan modulere lyden på en eller anden måde.
Lautreamont

Lokalitet: København

Indlægaf KenRas » tirs 3. dec 2024 00:23

Lautreamont skrev:Ved rørforstærkere taler mange om "tube rolling", altså små legesyge eksperimenter hvor man afprøver forskellige rør og deres lydkarakteristika. Kan man forestille sig en lignende aktivitet for transistorforstærkere? Spørgsmålet afstedkommer, at du omtaler en decideret "modifikation", derfor tænkte jeg på, om man mon kan modulere lyden på en eller anden måde.

Det er ikke noget jeg kender til eller har hørt om ift transistorer. Jeg er IKKE rørmand, men at man (kan) gøre det med rør, skyldes vel de fysiske forskelle der er mellem de enkelte rørtyper og sågar forskelle mellem en rørmodel fra forskellige fabrikanter.

Jeg tror generelt ikke man kan høre forskel mellem forskellige transistorer, hvis deres specifikationer er rimelig ens. Her er det nok mere forskelle mellem de enkelte forstærkeres design (topologi?) end den valgte transistor model, der har betydning for lydsignaturen.

Når jeg går i gang med mine modifikationer, skal jeg nok komme med noget litteratur henvisning til emnet. Et emne som egentlig også er ukendt farvand for mig.

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf KenRas » tirs 3. dec 2024 20:56

MENS JEG VENTER...

...på reservedele fra Mouser, brugte jeg lige et par timer på at afmontere fronten og få renset potmetre og omskiftere. Det var tiltrængt, konstaterede jeg de par dage den spillede da den kom hjem.

IMG_E2177.JPG

I stedet for at bruge Kontakt 60 osv. er jeg i stigende grad begyndt at bruge Isopropylalkohol. Jeg synes det efterlader en renere overflade og virker ret godt.

IMG_E2178.JPG

Man kan altid argumentere for at man skulle skille omskifteren ad for at opnå det bedste resultat, men dels er det tidskrævende, dels er der altid en risiko for at knække noget der ikke kan erstattes.

Er man så heldig at et potmeter er frit tilgængeligt som der er vist her, så bruger jeg en vædet piberenser som jeg fører ind i potmeteret. Når jeg som vist her fører piberenser ned i højre side, er det vigtigt at slæden der kører på modstandsbanen er drejet over i den anden side. Ellers risikerer man at beskadige den. Og selvfølgelig omvendt for den anden side.

IMG_E2179.JPG

IMG_E2180.JPG

Efter rens blev den samlet så meget at den kunne funktionstestes.
Alle potmetre og omskiftere blev afprøvet med et Oscilloscope og en Tonegenerator. Alt så perfekt ud :thumbsup:

IMG_E2182.JPG

Fortsættelse følger...

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf his067 » tirs 3. dec 2024 21:48

Kenneth, har du prøvet at lodde dem ud og lægge dem (potmetre og omskiftere) i en ultralydsrenser?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf KenRas » tirs 3. dec 2024 22:25

Jeg havde overvejet at lodde vippeomskiftere ud, skille dem ad og rense dem manuelt. Men det er et stort arbejde.

Jeg ejer ikke en ultrlydsrenser….
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf his067 » tirs 3. dec 2024 23:10

Det må jeg så prøve i det nye år....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Elway » ons 4. dec 2024 08:19

Når du nu har renset potmetrene med piberenser og isopropylalkohol, smører/behandler du dem så med noget efterfølgende?
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf KenRas » ons 4. dec 2024 08:35

Elway skrev:Når du nu har renset potmetrene med piberenser og isopropylalkohol, smører/behandler du dem så med noget efterfølgende?

Nej, det gør jeg ikke.
I min optik ville det være at lægge grunden til en ny belægning, når/hvis denne “smørelse” med tiden skifter konsistens og måske danner basis for at støv mm. kan sætte sig fast.

Men det er min mening, andre har måske en anden opfattelse :p
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf Captain Phoenix » ons 4. dec 2024 13:21

KenRas skrev:Jeg ejer ikke en ultrlydsrenser….

Jeg har en du kan låne, hvis du vil prøve på et tidspunkt
Den var indkøbt til et DIY-pladerenser projekt, som blev overflødigt, da jeg anskaffede en HumminGuru.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf KenRas » ons 4. dec 2024 13:57

Captain Phoenix skrev:
KenRas skrev:Jeg ejer ikke en ultrlydsrenser….

Jeg har en du kan låne, hvis du vil prøve på et tidspunkt
Den var indkøbt til et DIY-pladerenser projekt, som blev overflødigt, da jeg anskaffede en HumminGuru.

Tak for det, Claus :thumbsup:
Det vil jeg helt sikkert gerne på et tidspunkt.
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf KenRas » man 16. dec 2024 15:41

Den teasede modifikation, Differential Current Balance, er beskrevet i tråden her:
viewtopic.php?f=565&p=150320#p150227

Det som står tilbage nu er at få den samlet færdig, justeret og testet. Det vil sige:

1. Få monteret effekt transistorer med nye silikone skiver, i stedet for de gamle glimmer skiver.
2. Justere Bias og DC offset på effektforstærker.
3. Montere manglende skjolde og svøb.
4. Slut måling af dens performance.

IMG_4943.JPG

IMG_4944.JPG

Måling af specifikationer:

Selv om Frekvens Response testen så fin ud, så var det værre med THD målingen. Her så det skidt ud i venstre kanal. Mistanken var straks relæet i udgangen, så det blev renset da jeg ikke havde et nyt på lager der passede.

Final - THD.png

Planen er at købe nyt relæ til den næste gang jeg bestiller hos Mouser. Indtil videre nøjes jeg med at rense det.
Men hvordan åbner man et relæ der sidder loddet i printet med komponenter tæt omkring det? Ja man laver lige et specialværktøj til formålet :p

Søm.PNG

Relæ kontakter blev slebet med meget fint sandpapir (kan ikke huske korn str.), låget blev monteret igen og ny test blev kørt. Nu så det straks meget bedre ud:

Final - THD - Relay cleaned.png

Final - Frequency Response.png

RIAA.png

Så bortset fra at relæet skal skiftes senere, så er den nu klar til at spille musik i mange år frem. Det er simpelt hen en mægtig maskine, sådan en AU-9500.
Den er ultra service venlig og den er bygget som en kampvogn (23 kg).

IMG_E2192.JPG

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf Poul » man 16. dec 2024 16:16

Tillykke med det fine resultat Kenneth - og tak for den flotte og forklarende gennemgang af renoveringsprojektet.
Venlige hilsener og
Glædelig Jul.
Poul
Poul

Lokalitet: Strandby

Indlægaf Elway » man 16. dec 2024 16:49

Bum! den er så fin.. solidt arbejde og en rar tanke at den er kampklar igen.
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Lautreamont » fre 20. dec 2024 11:21

Tillykke med projektet. Det ser virkelig godt ud. Jeg fik min egen serviceret på Frederiksberg og jeg ved ret beset ikke hvad de præcist har skiftet og forbedret, men den spiller som en drøm. Jeg vil mene at den har samme varme fornemmelse som man får i nogle rørforstærkere.
Lautreamont

Lokalitet: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage