Dynaco Stereo 70 - Mods?

Alt om GDS

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf erlingt » søn 13. jun 2010 19:11

God ide med et dyna*.* træf.
Brugeravatar
erlingt

Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf mcs_5 » søn 20. jun 2010 16:01

Tonni skrev:Og til dig Mikkel!

-Må indrømme at jeg ikke har haft tid til at gøre mere ved projektet, men fantaserer om "long tail" fasesplitter da de generelt har ry for at være gode...

Hvordan laver man i øvrigt skjulte links? :Tanke:

[ url = http://et-eller-andet ] linktekst [ / url ] - uden alle mellemrummene.

Det er jo ikke lige til at se dine komponentværdier. :?

Nej, dem skal man jo først finde ud af ;)

Printet er lavet så det kan bruges med ECC81-88, 5751, 6CG7, 6N1P, 6N2P, 6N6P, 6N23P og mange andre rør, så der er jo ikke "faste" komponentværdier. Jeg regner med at lave en version med 5751/ECC83 i indgangen og 6CG7/ECC82 som splitter. Den skulle passe fint til ST70 og lignende. En version med en mere "kraftig" driver der kan trække trioder vil jeg også prøve. F.eks. 6N6P drivere til 6S4S (2A3 i 6V version) udgangstrioder.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf mcs_5 » søn 11. jul 2010 16:43

Tonni skrev:Og til dig Mikkel!

Det er jo ikke lige til at se dine komponentværdier. :?

Her er et forslag, der skulle virke ifølge simulatoren.

ECC83-6FQ7-indgang.gif

Indgangsrøret kan være ECC83/12AX7, 5751, 6SL7 eller 6N2P. Fasesplitteren kan være 6SN7/6CG7/6FQ7 eller ECC82. ECC82 er en nødløsning. 6SN7-typerne (alle tre nævnte) virker meget bedre - ifølge simulatoren i hvert fald, men sikkert også i virkeligheden.

Med ECC83 og 6xx7 kan det aflevere 168Vpp med mindre end 1% forvrængning - med ECC82 falder det til 136Vpp. Komponentværdierne kan sikkert optimeres til ECC82, men ECC82 er ikke så lineært som de andre. Der skal iøvrigt bruges ca. 90Vpp til et EL34 udgangstrin...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 11. jul 2010 18:42

Det ser da ikke så svært ud, hvis bare ikke man skulle rive al indmaden ud først :P
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf erlingt » man 12. jul 2010 09:05

Boptilyoudrop skrev:Det ser da ikke så svært ud, hvis bare ikke man skulle rive al indmaden ud først :P

Ja, for Dynavox'en er det lidt et problem, da al elektronikken jo sidder på samme print. Så her vil det være en større ombygning.
For en "klassisk" ST-70, hvor netop indgang og driver er på eget print, er det en mere overkommelig opgave.
Brugeravatar
erlingt

Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf mcs_5 » man 26. jul 2010 00:28

Nej, det er nemt at udskifte driverprintet i en rigtig Dynaco men ikke så nemt i en Dynavox... Men man kunne jo nemt lave et print der passer præcis i Dynavox-kassen, og så bare hardwire udgangstrinnet. Jeg synes det er lidt dumt at spilde penge på print til udgangstrinnet - det er jo kun sokler og et par modstande...

Men jeg er kommet igang med at samle et print, nu da temperaturen endelig er faldet til under 40° i mit værksted. Men jeg mangler selvfølgelig lidt dele som sædvanligt ;)

Billede

Er der nogen der har læst sig til hvad primærimpedansen er på udgangstrafoen i Dynavox'en? Jeg har ikke kunnet finde det nogen steder. Er der en frivillig der vil måle det? Det kan gøres uden operative indgreb, og kræver kun et multimeter og 9-12V AC (en gammel modemstrømforsyning eller lign.).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Senest rettet af mcs_5 man 26. jul 2010 13:47, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Boptilyoudrop » man 26. jul 2010 07:27

I´m all game! Bare vi når hen på den årstid hvor man færdes mest indendørs :P Der skal jeg have lavet rørpre'en færdig, og så skulle der jo gerne være noget mere at rode med bagefter!
Boptilyoudrop

Indlægaf mcs_5 » man 26. jul 2010 19:25

Jeg håber der er en Dynavox ejer der vil ofre sig før til vinter. Jeg vil gerne have skaffet nogle trafoer snart ;)

Her følger opskriften:

• Sluk forstærkeren og pil strøm + højttalere fra. Forstærkeren skal være slukket i et stykke tid, så der ikke er strøm i ladelytterne!
  • Tilslut et voltmeter til 8 ohm udgangen (måleområde AC 2V eller noget i den retning).
  • Pil EL34'erne i den ene kanal ud.
  • Tilslut 9-12V AC mellem de to anodeben (ben 3) - bare prop afisolerede ledninger i hullerne.
  • Mål spændingen på udgangen. Der kommer kun ca. 0,5V ud, så det skulle være ret ufarligt...
  • Mål spændingen fra trafoen/strømforsyningen (den der leverer de 9-12V AC).
Hvis der er nogen der vil have ekstra bonuspoint, kan de også måle spændingen mellem de to skærmgitterben (ben 4) mens de 9-12V er tilsluttet.

Oktal2.gif

Hvis man ellers har en trafo (modem, halogenspot osv.) og et multimeter, skulle operationen kunne overståes på få minutter.

Ud fra spændingen på primær og sekundær kan man så beregne primærimpedansen. Hvis man f.eks. måler 12V og 0,5V er primærimpedansen (12/0,5)^2 * 8 = 4608 ohm.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf mcs_5 » tors 29. jul 2010 03:22

Så fik jeg testet mit første print. Det opfører sig (selvfølgelig) ikke så godt som i SPICE - hvor køber man SPICE rør? ;)

Men det kan sagtens klare 120Vpp med 400V forsyning, og det er jo mere end det skal levere. Billeder af monsteret imorgen...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Tonni » tors 29. jul 2010 11:12

mcs_5 skrev:Så fik jeg testet mit første print. Det opfører sig (selvfølgelig) ikke så godt som i SPICE - hvor køber man SPICE rør? ;)

Men det kan sagtens klare 120Vpp med 400V forsyning, og det er jo mere end det skal levere. Billeder af monsteret imorgen...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hvordan lyder det Mikkel? :Bange:

- Håber det står mål med anstrengelserne!!! - Og hvis, har du så overvejet at sælge et par ekstra (oktal) print?
- Ellers må jeg i gang med et "snydeprint" (glasfiberplade med point 2 point) - Det fungerer også fint men kønt er det ikke!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf mcs_5 » tors 29. jul 2010 15:47

Tonni skrev:Hvordan lyder det Mikkel? :Bange:

Ved nattelydstyrke og med 5-6mA tomgangsstrøm og 250V forsyning (jeg har ikke bygget den rigtige strømforsyning endnu) lød det faktisk fint på en af Rema-fuldtonerne...
Jeg brugte en strømforsyning der egentlig er til forforstærkereksperimenter, så den kan ikke levere så frygtelig meget. Den kunne godt klare testene af indgangstrinnet alene ved 400V, men en hel forstærker med normal bias klarer den ikke.

her er et billede af opstillingen:

Billede

Måske kan vintage-trafo interesserede genkende udgangstrafoen? Den havde selvfølgelig stofledninger oprindeligt. Den kommer fra H og K's firma (nej, ikke Harman Kardon).

Billede

- Håber det står mål med anstrengelserne!!!

Det viser sig når der er en stereoversion klar. Den kan du jo så prøvelytte.

- Og hvis, har du så overvejet at sælge et par ekstra (oktal) print?
- Ellers må jeg i gang med et "snydeprint" (glasfiberplade med point 2 point) - Det fungerer også fint men kønt er det ikke!

Jeg kan da sagtens få lavet et oktalprint også. Er det en "ægte" ST-70 du vil modificere, eller er det noget nyt du vil igang med?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Tonni » tors 29. jul 2010 18:23

mcs_5 skrev:
Tonni skrev:Hvordan lyder det Mikkel? :Bange:

Ved nattelydstyrke og med 5-6mA tomgangsstrøm og 250V forsyning (jeg har ikke bygget den rigtige strømforsyning endnu) lød det faktisk fint på en af Rema-fuldtonerne...
Jeg brugte en strømforsyning der egentlig er til forforstærkereksperimenter, så den kan ikke levere så frygtelig meget. Den kunne godt klare testene af indgangstrinnet alene ved 400V, men en hel forstærker med normal bias klarer den ikke.

her er et billede af opstillingen:

Billede

Måske kan vintage-trafo interesserede genkende udgangstrafoen? Den havde selvfølgelig stofledninger oprindeligt. Den kommer fra H og K's firma (nej, ikke Harman Kardon).

Billede

- Håber det står mål med anstrengelserne!!!

Det viser sig når der er en stereoversion klar. Den kan du jo så prøvelytte.

- Og hvis, har du så overvejet at sælge et par ekstra (oktal) print?

Jeg kan da sagtens få lavet et oktalprint også. Er det en "ægte" ST-70 du vil modificere, eller er det noget nyt du vil igang med?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hej igen Mikkel!

Det er dejligt at høre! - Jeg glæder mig til at høre når du får strikket en ordentlig psu sammen!
De trafoer... Et gæt er Henitz & Kaufmann men er ikke sikker! - Jeg har kun set deres rør...

Den Stereo 70 jeg har er den gode gamle med stofledninger und alles!
Hvad regner du med sodan et pcb kommer til at koste? - Er der evt. andre der kunne være interesseret?
Normalt er større kvanti jo at foretrække...

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 29. jul 2010 19:33

2,35 V ved 14,66 V ind - det var den eneste AC kilde jeg lige kunne finde i en snæver vending :)

Jeg skal da også prøve sådan et mod, så jeg er med!
Boptilyoudrop

Indlægaf mcs_5 » fre 30. jul 2010 02:16

Tonni skrev:Hej igen Mikkel!

Det er dejligt at høre! - Jeg glæder mig til at høre når du får strikket en ordentlig psu sammen!
De trafoer... Et gæt er Henitz & Kaufmann men er ikke sikker! - Jeg har kun set deres rør...

Nej, men H og K hedder David og Herb til fornavn. David H. startede senere en lille biks der solgte forstærkere i byggesæt 8)

Den Stereo 70 jeg har er den gode gamle med stofledninger und alles!
Hvad regner du med sodan et pcb kommer til at koste? - Er der evt. andre der kunne være interesseret?
Normalt er større kvanti jo at foretrække...

Ved små antal (under 12 stk.) koster de 24 euro + moms pr. 16*10cm.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf mcs_5 » fre 30. jul 2010 02:25

Boptilyoudrop skrev:2,35 V ved 14,66 V ind - det var den eneste AC kilde jeg lige kunne finde i en snæver vending :)

Det lyder spændende - det giver en primærimpedans på 311 ohm - something does not compute!

Tilsluttede du spændingen til ben 3? Een ledning i hver EL34 sokkel? Og de 2,35V målte du på 8 ohm udgangen?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage