Brædder, søm og lim....

Alt om GDS

Re: Brædder, søm og lim....

Indlægaf P. M. Hedegaard » fre 29. okt 2010 20:41

IT'S ALIVE......

Så er der lyd gennem Lustre-armen også:

Billede

Der er hul igennem, men som Tonni nævnte er der noget brum, da huset på Lustre'en er tæt på motoren. Jeg kører uden jord, måske kan det hjælpe? Skal jeg bruge noget specielt ledning til det (kun som forsøg)?
P. M. Hedegaard

Indlægaf bjerager » fre 29. okt 2010 20:49

Jeg tror ikke det betyder det store, hvilken jord-ledning du vælger, bare den sidder ordentligt fast. Spændende projekt...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf mcs_5 » lør 6. nov 2010 16:52

Ja, prøv at forbinde den sorte jordledning også. Det kan også hjælpe (eller gøre det værre), at forbinde stel fra armen med stel på værket.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf P. M. Hedegaard » man 12. dec 2011 09:53

Projektet har ligget stille pga. manglende tid og plads.... men nu skal prototypen altså færdiggøres.

Jeg er dog, efter min flytning, løbet ind i et brumproblem, der ikke har været der før.

Lenco-værket er umodificeret og smidt i plint. RB300 armen er placeret ved siden af værket i eget armboard og har eget stel via phonostikkene. Ellers ingen stel/jord lavet. Pladespilleren er placeret på murstensvægsmonteret hylde (sikke et ord.... :D ). Der er ikke jord i stikkontakt, men det har der heller ikke været tidligere.

Brum kommer med motoren startet og bliver værre jo tættere pickuppen kommer centrum (og tættere motoren).

Så vidt jeg kan læse mig til på Lencoheaven, har evt. yderligere stel/jord (fra motor el. topplade) ingen indflydelse på ovennævnte.

Nogen forslag?
P. M. Hedegaard

Indlægaf mcs_5 » man 12. dec 2011 15:50

Det plejer at være et problem der kommer med nogle pickupper og ikke med andre.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf P. M. Hedegaard » man 12. dec 2011 16:53

Hej Mikkel

Jeg glemte at skrive, at jeg desuden har prøvet med en Lustre arm med Ortofon MM pickup. Derudover har jeg prøvet at skifte motor.....
P. M. Hedegaard

Indlægaf P. M. Hedegaard » man 19. dec 2011 11:10

Er der slet ingen bud?

Billede

Som skrevet tidligere, er der brum uanset hvilken arm/pickup combo.

Der er endnu ingen på Lencoheaven, der har kunnet hjælpe......
P. M. Hedegaard

Indlægaf bjerager » man 19. dec 2011 11:22

har ingen gode idéer, det kan ind i mellem være forbandet svært at slippe af med brum.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf pqrannes » man 19. dec 2011 12:01

P. M. Hedegaard skrev:Er der slet ingen bud?...

Nu da jeg rodede med den originale arm på min datters "nye" Lenco og bl.a. skiftede knivlejer, lagde jeg mærke til at armen var jordet med hele to (gule) ledningerne, uden at jeg dog så, hvor de var jordet hen. Kunne der gemme sig en forklaring/løsning i den kendsgerning?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf his067 » man 19. dec 2011 23:42

pqrannes skrev:
P. M. Hedegaard skrev:Er der slet ingen bud?...

Nu da jeg rodede med den originale arm på min datters "nye" Lenco og bl.a. skiftede knivlejer, lagde jeg mærke til at armen var jordet med hele to (gule) ledningerne, uden at jeg dog så, hvor de var jordet hen. Kunne der gemme sig en forklaring/løsning i den kendsgerning?

PQR

Så vidt jeg husker fra for MANGE år siden så hviler armens knivlejer i to gummibøsninger. det må jo så betyde at armrør og armbase skal have hver sin jordforbidelse. Men det lyder også betænkeligt at du ikke har jordforbundet selve værket. Det bør nok forbindes til armen enten ved fortærkerens stelskrue eller ved armbasen.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf P. M. Hedegaard » ons 21. dec 2011 00:04

Er jord og stel det samme?

Jeg kører primært med Rega RB300 og den har jo stel via phonastikkene. Samtidig har den ingen forbindelse med selve værket, da den sidder i separat armboard.

Verden er af lave en gang imellem. Da jeg for et øjeblik siden ville prøve at forbinde et lysnetkabel fra pl. spiller til arm/forforstærker var brummet væk. Der var kun en ganske let susen, hvis jeg skruede helt op for lydstyrken....

Det er ikke let at blive klog på.....

EDIT: My mistake.... phonokablerne var ikke monteret. Nu er jeg tilbage ved udgangspunktet......

Billede

Hvis jeg nu vil prøve at forbinde Linn Akito armen som sidder i det originale hul fra Lenco armen, skal jeg så være specielt opmærksom på noget? Armen har ikke forbindelse til værket heller, men har separat stelledning som dog ikke er forbundet med armen (se billede på side 1) og der er ikke umiddelbart nogen måde jeg kan se, hvor ledningen skal sidde fast......
P. M. Hedegaard

Indlægaf kbekke » tirs 17. jan 2012 20:06

Hej Poul. Uden at skulle gøre mig klog på om dit problem skyldes elektriske installationer eller din pladespiller, vil jeg lige henlede opmærksomheden på denne tråd på LH:

http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=3245.30

En bruger med 3 Lenco'er - dog vist kun een arm på hver :) - har også oplevet problemer med brum. Løsningen ses på side 3 i tråden og er måske ikke det mest elegante.

Men bemærk at tonearmens stelledning tilsyneladende er ført til RCA-stelskruen. Derfra går der så en blå ledning op over værket. Men om den så er forbundet et andet sted på Lenco'en (der er vist noget tilslutning under pladetallerkenen på sådan een?) eller om det bare er den stelledning, der forbindes til RIAA'en, fremgår ikke umiddelbart af tråden.

En anden ting, som du selv nævner er, at Rega jo anvender en lidt alternativ stelforbindelse, hvor stel normalt forbindes til venstre kanal's skærm. Jeg tænker om det, at du har flere arme af forskellig konstruktion i spil, kan have en betydning. Jeg går ud fra, at du har forsøgt at montere armene een efter een?

PU'en på din Rega ligner en Elys. Den har jeg ikke haft problemer med, men det er et velkendt fænomen at f.eks. Grado'er gerne vil brumme i en Rega-arm, uanset at stel er i orden.

Håber du får løst problemet, hvad det end skyldes.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 18. jan 2012 00:03

Jeg har kørt helt problemfrit med Grado Gold på Rega 3/RB300, ingen brum overhovedet, så det kan funke. Nu har jeg derimod et Connoisseurarm-problem med støjindstråling. Lumsk! :Skor:
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf High Sky » lør 21. jan 2012 22:13

Jeg kunne ikke undgå at spotte dine Dali Dacapo i baggrunden, jeg har selv haft Mk 2 udgaven for mange mange år siden. Fantastisk mellemtone en dog synes jeg der mangler dynamik i bassen.

Men lyder de godt hos dig og hvordan kan det være du stiller dem med båndet yderst i lydbilledet.

Mvh
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky

Lokalitet: Middelfart

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage