Når jeg fumler med højttalere plejer jeg at gøre flgn:
Hvad skal højttaleren bruges til herunder foretrukken musikstil.
Hvilke type enheder har lyd idealet og hvad er der penge til, bruger venner, producentens beskrivelse og div. fora lytter til mange forskellige færdige højttalere og bemærk enhederne og kabinettet.
Sørge for at enhedernes følsomhed passer nogenlunde (bassen skal være den lavest da det er en dødssynd at dæmpe bassen). man kan lave et trick med at blande 8 ohm's og 4 ohm's enheder for at matche en følsomhed , men hvis det gøres skal man tænke på at højttaleren måske ikke er så velegnet til rør forstærkere og ss forstærkere med lav dæmpningsfaktor
Lave et prøvekabinet, nogle gange kan man komme tættere på ens lyd ideal ved at over/under size kabinettet i bas og mellemtone og lave tricks med reflex og eller udluftning, Producentens Vas bør kun bruges vejledne.
Så bygger jeg delefiltret på søm.brædt, læs om forskellige filtre og find den type du finder mest anvendelig, man kan med fordel lave et 6dB i bassen og 12dB eller 24dB (skal bare have styr på faserne) i mellemtone og diskant, det er lave frekvenser der brænder enheder af. Regn med at det skal bygges om og om og om og om ..........
Brugr lang tid på at modificere filtret og regn med at man bliver "døv" i længere tids prøvelytning, en ting man kan prøve er at stikke fingerne i ørene og være opmærksom på hvilket der lyder forkert lige efter du har fjernet fingerne ellers vent til næste dag/ uge /måned /år.
Lave det endenetlige kabinet (eller tage et skeisterene som konen kan lide og modificere det ) ;-)
Lave forsøg med dæmpning (jeg er af den religion at et kabinet skal helst være matrix stift som en i helv... og at frontbaffel forvrængning skal elimineres totalt, nøgen og klinisk lyd (monitor agtigt).
Jeg bruger min kone for at høre forbedringer. man kan hører sig blind ved at man har investeret flere hundrede timers arbejde og flere tusind kroner på noget der lyder som noget der er købt i bilka for 500,- incl forstærker.
Og husk det er dig der laver højttalere til dig og dit eget lyd ideal, så undgå religioner. os med en smule erfaring får nogle ting som vi syntes er den eneste rigtige måde at gøre tingene på. DET BEHØVER IKKE AT BLIVE DIN MENING lyt og sorter i gode råd og meninger.
Håber ikke jeg har skræmt dig men vi har alle været begyndere og lært af erfaringer og investeret meget tid og mange penge i DIY / GDS højttalere det er en spændende hobby hvor man kan få stor viden og mange gode oplevelser Held og lykke med projektet.
Måske en god ting at have på hylden
http://www.parts-express.com/loudspeake ... k--500-035Det var vist også lidt off tropic sorry