Ensretter

Alt om GDS

Re: Ensretter

Indlægaf Nillerviborg » søn 22. dec 2013 23:42

x-tian skrev:Med hensyn til diodebroer så køb dem der passer med din spænding minimum gange 2 og alle de ampere du har råd til så kan du sætte lytter på indtil du nedsmelter din trafo eller slår sikringen (ved store kondensator kapaciteter kan man sætte et slow start kredsløb ind eller en lille modstand over de "forreste" ladelytter al'a The end forstærkeren)

Hmmmm... - 35A1000V Broer med Spader koster omkring en tyver stykket - så jeg håber ikke man stopper pga økonomi, vi kan da finde 2000A1000V hvis det skal være, men så begynder de sjovt nok og koste...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf nhj4 » søn 22. dec 2013 23:49

x-tian skrev:NOTE: Hvis man har problemer med russisk radio i ens anlæg kan det afhjælpes med at sætte 100nF kondenstoere over dioderne i ensretter broen.
Dette trick kan bruges i alle apparater med aktive audio kredsløb.

det problem har jeg nu ikke, men tak for det tip :thumbsup:
nhj4

Lokalitet: København

Indlægaf x-tian » man 23. dec 2013 00:31

Jeg kom også bare til at tænke på det da jeg sad og klogede i din tråd. Jeg har selv gjort det i de DIY/GDS konstruktioner jeg har lavet (hvis jeg har husket det)
God vind med projektet :-)
Brugeravatar
x-tian

Lokalitet: Rakkeby, Mors

Indlægaf x-tian » man 23. dec 2013 00:39

Nillerviborg skrev:
x-tian skrev:Med hensyn til diodebroer så køb dem der passer med din spænding minimum gange 2 og alle de ampere du har råd til så kan du sætte lytter på indtil du nedsmelter din trafo eller slår sikringen (ved store kondensator kapaciteter kan man sætte et slow start kredsløb ind eller en lille modstand over de "forreste" ladelytter al'a The end forstærkeren)

Hmmmm... - 35A1000V Broer med Spader koster omkring en tyver stykket - så jeg håber ikke man stopper pga økonomi, vi kan da finde 2000A1000V hvis det skal være, men så begynder de sjovt nok og koste...

/ Lars

Det har du jo nok ret i det er lang tid siden jeg har har købt elektronik løsdele og er tåbeligt bagud med prisudviklingen.
Mht 2000A/1000V bliver man jo nok nødt til at banke nogle ordentlige buler i kabinettet for at få dem mokket ind ;)

Mht. min manglende ide om priser, hvor er der en ok online løsdele pusher ? Jeg syntes at alle dem jeg brugte for 20 år siden er lukket (Hvad er det dog for en verden vi lever i)

Mvh
Brugeravatar
x-tian

Indlægaf acj1980 » man 23. dec 2013 03:17

Ehmm hvad var egentlig pointen at skulle skifte brokoblingerne??? er det pga at forøge kapaciteten på lytterne?? v
mvh Alex
acj1980

Indlægaf rørglad » man 23. dec 2013 10:29

acj1980 skrev:Ehmm hvad var egentlig pointen at skulle skifte brokoblingerne??? er det pga at forøge kapaciteten på lytterne?? v
mvh Alex

Jo større lade-lytten er, desto mindre bliver ripple-spændingen på lytten. Dette medfører, at strømmen fra ensretteren afgives i kortere og kraftigere stød. Nemlig den kortere tid hvor spændinger fra ensretteren er højere end spændingen på lytten.
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf Tube mania » man 23. dec 2013 10:53

Ja...og dette kombineret med lav esr i kvalitetslytter giver alt andet lige større impuls støj som kan udstråles i hele apparatet. Er dette så det mindste HF ustabil...så har man balladen.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf nhj4 » man 23. dec 2013 11:19

acj1980 skrev:Ehmm hvad var egentlig pointen at skulle skifte brokoblingerne??? er det pga at forøge kapaciteten på lytterne?? v
mvh Alex

maskinen er født med 2*4700uF per side, og jeg vil lige give hver side det dobbelte,
så jeg ved ikke om de ensretter der er i nu kan bære det dobbelte uF (4*4700uF),
jeg har slet ikke styr på de ting, så derfor hjælp til det, har også hørt at jo finer diodderne er jo mindre støjer de.
nhj4

Lokalitet: København

Indlægaf Tube mania » man 23. dec 2013 12:04

Altså..'finere dioder' det går på lav on modstand og fast recovery...det har vi ikke brug for i hifi udstyr...det skaber støj pga af de fine HF egenskaber. De har sin berettigelse i 'switched' udstyr. Hvis man vil gøre noget fornuftigt analog hifi sammenhæng skal man bare bruge helt alm ensrettere og kablerne mellem broen og trafoen må gerrne afbrydes af en 0,27ohm i hver ledning (ikke 0). Se...det fjerner støj.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf acj1980 » man 23. dec 2013 21:23

nhj4 skrev:
mvh Alex

maskinen er født med 2*4700uF per side, og jeg vil lige give hver side det dobbelte,
så jeg ved ikke om de ensretter der er i nu kan bære det dobbelte uF (4*4700uF),
jeg har slet ikke styr på de ting, så derfor hjælp til det, har også hørt at jo finer diodderne er jo mindre støjer de.

Der er ingen grund til at lave om på det fabrikanten og dens ingeniører har lavet fra fabrikken, der er en grund til de har den værdi de nu engang har, korrekt at dioder støjer eller kan støje, dette kan dog klares rett let ved 1 nf over hver diodestrækning som de fleste i forvejen anvender.

Du skal jo også tænke på at kører du med fuld belastning skal forstærkerens transformator også kunne nå at følge med til at "fylde" lytterne i strømforsyningen op med spænding hele tiden, den for jo en hel del mere at bestille ved større lytter, og udfra de effekter som fabrikanten har ønsket at forstærkeren skal kunne levere har de tilpasset strømforsyningen efter det.

Mvh

Alex
acj1980

Indlægaf x-tian » man 23. dec 2013 23:12

Jeg vil nu altid sige at specielt i effektforstærkere er overzise en rigtig god ting.
Ingeniørene har et for nogle fabrikater vigtigt aspekt der hedder omkostninger og kan de spare 7 kr på en komponent så bliver det gjort. (har kendt flere konsumer elektronik ingeniører gennem årene). Desuden har jeg en del gange skiftet diodebro på et effekt trin fordi røgen slap ud af den, og en afbrændt diodebro kan i værste tilfælde koste udgangstransistore og højttalere.
Jeg har aldrig hørt om at en strømforsyning ikke kan følge med til at fylde lytterne fordi man forøger kapaciteten med det dobbelte (her er der mulighed for talnørder at blære sig med en regnestykke ;) )
Jeg tror ikke på hi-end dioder i strømforsyning til effekttrin her er det om tingene kan bære noget strøm og meget af det :p

I må have en rigtig god jul

Venligst
Brugeravatar
x-tian

Indlægaf acj1980 » tirs 24. dec 2013 02:09

Ja man sparer selvfølgelig der hvor der KAN spares, men ikke så det går udover holdbarheden, hvis blokken er dimensioneret til 200 watt så holder forsyningen til 200 watt, vil jeg vove at påstå for de flestes vedkommende... især de som har deres ry for godt, det er noget andet med skraldemærker som Slam-sung, der kan man skutte regne med tingene holder
acj1980

Indlægaf Fredmarantz » tirs 24. dec 2013 02:14

--

* Jeg slettede dette indlæg, fordi der gik kludder i min citatteknik og jeg kom længere og længere ud i "the twilight zone" :Skor: - det skulle have stået som der gør nedenunder.

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz tirs 24. dec 2013 03:41, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Fredmarantz » tirs 24. dec 2013 03:37

x-tian skrev:Jeg vil nu altid sige at specielt i effektforstærkere er overzise en rigtig god ting.
Ingeniørene har et for nogle fabrikater vigtigt aspekt der hedder omkostninger og kan de spare 7 kr på en komponent så bliver det gjort.

Dette gælder vel alle fabrikater? - nævn gerne nogle, hvor dette ikke gælder
Man skulle da være en dårlig entreprenør, som ikke ville tjene så meget som muligt, på så lidt som muligt? - det hele handler vel om, hvad man så tager sig betalt for efterfølgende? = veldimensionerede forstærkere med bedre og dyrere komponenter er dyrere i materialepris at fremstille end ikke-veldimensionerede med dårligere og billigere komponenter. Alt andet lige. Det kunne et par lektorer på en handelsskole sikkert sige en masse klogt om.

(har kendt flere konsumer elektronik ingeniører gennem årene).

Ja- det har mange af os.....hvor er de - måske i blandt os??

Desuden har jeg en del gange skiftet diodebro på et effekt trin fordi røgen slap ud af den, og en afbrændt diodebro kan i værste tilfælde koste udgangstransistore og højttalere.

Aha

Jeg har aldrig hørt om at en strømforsyning ikke kan følge med til at fylde lytterne fordi man forøger kapaciteten med det dobbelte (her er der mulighed for talnørder at blære sig med en regnestykke ;)

Det venter vi så evt. på... :-)

Jeg tror ikke på hi-end dioder i strømforsyning til effekttrin her er det om tingene kan bære noget strøm og meget af det :p

Det gør jeg heller ikke - Jeg tror i det hele taget ikke på Woodoo- det handler vel om korrekt og adekvat dimensionering - ellers ville det vel være dårligt ingeniørarbejde = fyring (medmindre man er ingeniør på Samsung pt...??) :lol:

I må have en rigtig god jul

Tak - i lige måde :p

Venligst
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf mcs_5 » tirs 24. dec 2013 15:52

x-tian skrev:Jeg tror ikke på hi-end dioder i strømforsyning til effekttrin her er det om tingene kan bære noget strøm og meget af det :p

Det handler ikke så meget om hi-end (eller høje priser). Nogle dioder støjer bare mindre end andre, og hvorfor så ikke bruge dem? Hvis du ikke "tror" på switchingstøj, så tænd dit scop, og mål selv efter...

Den Tandberg fra '69 jeg opererer på for tiden, har også kondensatorer til at dæmpe switchingstøj, så dengang eksisterede det der nu betegnes som "voodoo" altså ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage