Luxman L-430: 3 spørgsmål om servicering

Alt om GDS

Re: Luxman L-430: 3 spørgsmål om servicering

Indlægaf jakel1984 » tors 10. mar 2016 21:07

Hej Jan

jeps - meget langsomme...
efter de 3 minutter stiger de stadig meget - jeg formoder at de bare skal have lov til det (ikke mere justering), da manualen må have taget højde for det?
Det er desuden også den største grund til at jeg vil have skiftet trimmerne...man har ikke lang tid at reagere på, så det nytter ikke noget at de er så upræcise :)

/Jakob
jakel1984

Lokalitet: Århus

Indlægaf ejensen1981 » fre 11. mar 2016 11:11

Jeg har aldrig rigtig forstået hvorfor Luxman benytter sig af at måle strømmen direkte, samtidig med at man skal pille noget fra i forstærkeren. Næsten alle andre japanske mærker har et DC måle punkt. Havde engang 2 x Luxman effekt trin, der skulle man pille en sikring ud, og det hele var lavet så kompakt, så den havde man sat nede ved den store nettrafo med et print henover. Pænt smart til ham der skulle lave service.

Den svingede forøvigt mellem 15 til 18mV i tomgang. Men det var nødvendigt da det ikke længere var de originale udgangstransistore der sad i. De var skiftet af anden ejer, ellers fik man et mudret lydbilledet, hvis jeg fulgte Luxman´s forskrifter.

Forstærkeren blev forøvigt heller ikke mere varm af den grund.

Service manualer er meget godt, men nogle gange er det nødvendigt at bruge nogle værktøjer til at få det til at lyde korrekt.

God weekend. :-)
ejensen1981

Indlægaf jakel1984 » fre 11. mar 2016 11:16

Ok - det vil jeg holde for øje. Jeg er dog ret sikker på at det hele i denne forstærker er originalt...støvmængden derinde kom ikke af sig selv :P
Og så er målepunkterne i denne model heldigvis meget let tilgængelige.

og selv god weekend!

mvh
Jakob
jakel1984

Indlægaf jan_stevns » fre 11. mar 2016 11:23

ejensen1981 skrev:Jeg har aldrig rigtig forstået hvorfor Luxman benytter sig af at måle strømmen direkte, samtidig med at man skal pille noget fra i forstærkeren.

Det er jo bare deres måde at beskrive det på - man kan jo også bare bede en bøn at begge sæt udgangsbolsjer kører ens, og så lige omregne tingene, for så at måle over emittermodstandende.
( Som forresten sidder umudeligt bøvlet )

Jeg har selv fået gaflet sådan en sag, og fundet tilsvarende tuner - det sæt spiller da helt hæderligt ..... min var lidt hærget - en klyt havde prøvet at udskifte balancepotmetret og den var nu tavs som graven - ud med skidtet og 2 lus, så triller den , jeg skal alligevel ikke bruge balance justeringen til noget.

stereo_feb2016.jpg

Synd Luxman ikke har lavet nogle spolemaskiner ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns

Indlægaf acj1980 » fre 11. mar 2016 11:48

Hihi jeg kan nu godt sidde og være lidt glad for at de IKKE har lavet spolemaskiner, på en måde, deres ting er jo meget pæne, men jeg bryder mig ski ikke om deres elektronik, det er bestemt ikke for sjov at hvor jeg blev udlært, blev de kaldt for juks-mann, jeg har selv haft fingrene i noget af deres grej.. suk, jeg griner lidt indvendigt når jeg støder på mærket, for da jeg var i lære, var det nærmest en straf hvis man blev sat til at lave et luxmann apparat :lol: :lol: :lol:
acj1980

Indlægaf jan_stevns » fre 11. mar 2016 11:56

acj1980 skrev:Hihi jeg kan nu godt sidde og være lidt glad for at de IKKE har lavet spolemaskiner, på en måde, deres ting er jo meget pæne, men jeg bryder mig ski ikke om deres elektronik, det er bestemt ikke for sjov at hvor jeg blev udlært, blev de kaldt for juks-mann, jeg har selv haft fingrene i noget af deres grej.. suk, jeg griner lidt indvendigt når jeg støder på mærket, for da jeg var i lære, var det nærmest en straf hvis man blev sat til at lave et luxmann apparat :lol: :lol: :lol:

Jeg ved så ikke hvor du er udlært - jeg havde ingen issues med at skulle reparere på luxman, de er da ikke væsentligt anderledes end meget andet. Nu var(er) jeg nok også lidt underlig - de andre hadede af et godt hjerte at makke med beovision 3100/3400 - jeg elskede dem simpelthen og synes da de var hamrende nemme at lege med - selv konvergens kredsløbet som for dem voldte samme udfordringer som at sømme en budding fast på en væg, var da nemme ..... Vi har åbenbart hver vores lod i livet

( det nye sort er jo at folk er begyndt at mene man skal udskifte kølepasta, fordi det holder op med at virke - ak ja )
jan_stevns

Indlægaf jakel1984 » fre 11. mar 2016 12:34

Hej Jan
fine gamle sager :) - hvad er det for en pladespiller? (jeg tror desuden jeg har haft samme mini-disc afspiller engang :P)
Bortset fra den manglende balance-knap er din 430'er i noget bedre stand end min - tror faktisk at noget af mit balanceproblem kunne komme balance-pot'en. Kunne godt lyde som om at en massering hjælper lidt på den - det ser jeg nærmere på når jeg får den skildt ad...

/Jakob
jakel1984

Indlægaf ejensen1981 » fre 11. mar 2016 12:36

Syntes der ingen forskel er kvalitets mæssigt. De billige sæt fra Luxman lyder hverken bedre eller dårligere i forhold til de andre Japanske konkurrenter dengang. Dog bliver jeg lidt forelsket når jeg ser et af de HELT store effektblokke fra dem. Især dem som køre Klasse A ved mindre udgangs effekt.

Det med kølepastaen har jeg altså set at den kan tørre ud. På min gamle Technics SU-V10X måtte jeg krybe til kors og skifte det ud, det var blevet helt tørt og skallede af i flager. Om det havde været skiftet før? I dont know. Havde ikke forstærkeren fra ny af.
ejensen1981

Indlægaf jan_stevns » fre 11. mar 2016 13:42

ejensen1981 skrev:...Det med kølepastaen har jeg altså set at den kan tørre ud. På min gamle Technics SU-V10X måtte jeg krybe til kors og skifte det ud, det var blevet helt tørt og skallede af i flager. Om det havde været skiftet før? I dont know. Havde ikke forstærkeren fra ny af.

Det kølepasta der er udenfor det område hvor det gavner kan da sagtens tørre ud, hvilket er betydningsløst - kølepastaen's opgave er at udfylde microhullerne mellem transistor -> glimmerplade, og glimmerplade-> køleprofil. Nogle tror de skal smøre en hel teskefuld på - intet er mere forkert...... der skal kun være hvad der er nødvendigt, hvilket i virkeligheded er utroligt lidt
jan_stevns

Indlægaf jakel1984 » fre 11. mar 2016 14:21

Jeg har kun brugt kølepasta ifm CPU'en i computere, men her er det meget tydeligt at der skal et meget tyndt lag til. Vi plejede at skrabe overskydende pasta af med et plastickort (f.eks. dankort/kørekort) så der kun var en gennemsigtig film tilbage. Hvis vi lagde et tykkere lag på steg CPU-temperaturen ofte 10-15 grader...bare lidt erfaring fra en anden branche :)
jakel1984

Indlægaf acj1980 » fre 11. mar 2016 15:08

Det er fuldstændig rigtigt Jan ;-), og heldigvis for at vi jo er forskellige ;-), noget B&O er super let at arbede med, andet er noget man bander langt væk, igen er det jo hvilket hjørne man er til, haha ja den med kølapastaen har jeg godt hørt, men okay hånden på hjertet, så er der også stor forskel på det, noget er tykt som tandpasta, andet minder om mild håndcreme, sidstnævnte skal man holde sig fra, jeg skifter heller ikke ud, medmindre jeg skifter transistor på kølepladen :-)
acj1980

Indlægaf ejensen1981 » fre 11. mar 2016 16:48

jan_stevns skrev:
Det kølepasta der er udenfor det område hvor det gavner kan da sagtens tørre ud, hvilket er betydningsløst - kølepastaen's opgave er at udfylde microhullerne mellem transistor -> glimmerplade, og glimmerplade-> køleprofil. Nogle tror de skal smøre en hel teskefuld på - intet er mere forkert...... der skal kun være hvad der er nødvendigt, hvilket i virkeligheded er utroligt lidt

Korrekt. Og jeg ved godt hvordan kølepasta fungere. Og derfor kan det godt tørre ud. Som det gjorde på min Technics. Transistor huset blev enormt varmt, men der blev ikke overført meget varme til kølepladen. Så derfor tjekker jeg hurtigt med et billigt IR Termometer på det grej jeg får ind, om der er god termisk kontakt.
ejensen1981

Indlægaf jakel1984 » lør 19. mar 2016 18:58

Hej Alle

så har jeg fået skildt dyret ad, og da jeg fjernede bundpladen kunne jeg se et område der ser ud til at have været arbejdet på før:
PCB nedefra:
Luxman_L430_burned_pcb.jpg

Området ovenover (de to store sorte capacitorer er lige over området):
Luxman_L430_burned_caps.jpg

Jeg tænker at den ene capacitor har lækket lidt (den øverste på PCB-billedet buler lidt ud i hullet) hvilket har delvist ødelagt PCB'et nedenunder. En tidligere ejer har så fundet problemområdet og forsøgt at reparere det, dog uden at tænke på at det er capacitornes skyld.
lyder dette rimeligt?

og hvad er det næste skridt?
jeg regner med at jeg skal have loddet de to capacitorer af og målt dem ud?
Og hvis den ene ikke virker skifter man vel stadigt begge to?

mvh
Jakob
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jakel1984

Indlægaf Nillerviborg » man 21. mar 2016 21:38

jan_stevns skrev:( det nye sort er jo at folk er begyndt at mene man skal udskifte kølepasta, fordi det holder op med at virke - ak ja )

Mnaerh, er det ikke fortrinsvis ved gamle, kraftige Kl.A forstærkere af visse fabrikater - Som fx. Luxman L550, at det kan være så indtørret at den termiske egenskab er forsvundet ??

Vi ser lejlighedsvist på hårdt justerede Kl.A'er, at man er nødt til at pakke transistorerne om pga. dårlig termisk kobling - Men det er ikke mere almindeligt end det er sjældent - Altså, man bliver ikke forskrækket hvis det skal skiftes, men heller ikke hvis det ikke skal. Så det er vel blot endu et punkt på Checklisten... :-)

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf ejensen1981 » man 21. mar 2016 23:10

Hej

Er det de store sorte elektrolyt kondensatore der lækker? De skal loddes ud så, og der skal nok bare nogle nye i. Lad vær med at skifte en og bruge tid på at måle den.

Husk lige at tjekke med et volt meter om der står en rest DC spænding på dem. Om ikke andet kan du lige aflede dem med en 200 -400 ohms effekt modstande. Jeg har lavet en med en række modstande, med banan bøsninger på, så jeg kan tilslutte voltmeteret mens jeg aflader. Lidt overkill når man bare laver almindelig underholdningselektronik. Men hader når det gnister. :P

Kondensatore finder du hos RS Components, som har et bredt udvalg af størrelser.

Så skal printet afrenses for syre og flusrester. Plejer jeg at gøre med en stiv pensel, Samt isopropylalkohol. Det fåes i Matas til omkring en flad 50er for 500ml.

MVH

Emil
ejensen1981

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage