JVC JA-S22 renovation

Alt om GDS

Re: JVC JA-S22 renovation

Indlægaf jakel1984 » søn 10. apr 2016 12:13

Hej Kim

Jeg måler 0.065V over C407 med forstærkeren tændt og ca 55uF in circuit med forstærkeren slukket.
R420 hopper lidt rundt, men ligger på ca 100 kOhm (måler mellem 95 og 112).

Jeg kan desuden også sige at jeg satte et par små højttalere på i dag, og den spillede ca 15 min før den slog dem fra (hvis det giver noget brugbart info for jer)

Mvh Jakob
jakel1984

Lokalitet: Århus

Indlægaf KAAG » tirs 12. apr 2016 21:05

jakel1984 skrev:
Jeg måler 0.065V over C407 med forstærkeren tændt og ca 55uF in circuit med forstærkeren slukket.
R420 hopper lidt rundt, men ligger på ca 100 kOhm (måler mellem 95 og 112).

Jeg kan desuden også sige at jeg satte et par små højttalere på i dag, og den spillede ca 15 min før den slog dem fra (hvis det giver noget brugbart info for jer)

Den målte værdi for c407 ligger noget fra hvad der står i diagrammet og den burde loddes fri for at få den korrekte værdi.
Mht. R420, så er værdien ca halveret ift 200Kohm. Husk du må ikke holde fingrene på målespidserne imens du måler modstanden.Men ellers må du godt give mig farvekoden på den.

Når forstærkeren fejler, må du godt måle DC (manuel)på begge sider af R417 i forhold til stel .Så kan man få en ide om forskydningen på pin 1 stammer derfra.

vh
Kim
KAAG

Lokalitet: Vojens

Indlægaf jakel1984 » man 2. maj 2016 10:29

Hej Kim

Jeg har tid til at kigge lidt på forstærkeren nu, så jeg gennemgår hvad du har spurgt til ovenfor. Hvis jeg ikke hører fra dig herinde inden jeg er færdig sender jeg en sms til dig.
Og jeg kan lige nævne at jeg har målt C407 igen på den slukkede forstærker efter den har stået i skuret i et par uger, og nu siger den 28.6 uF (stadig målt in-circuit) - så ca. 6½ uF for højt - er det ok? og skal jeg stadig lodde den ud og måle den isoleret?

mvh Jakob
jakel1984

Indlægaf jakel1984 » man 2. maj 2016 11:13

Hej igen Kim

Det nærmeste jeg har på en 200kohm modstand er 220K - jeg har målt dem alle ud og taget den laveste (219kohm) og har loddet den i (havde allerede smidt den defekte væk - jeg tjekkede desuden selv farvekoden og den sagde 200kohm).

Herefter har jeg tændt den, hvor den tog en del tid om at slå relæet til (jeg vurderer det til ca. 10-15 sek), hvorefter den har spillet fint på et par små højttalere i 15-20 minutter. Jeg har herefter slukket forstærkeren for at sætte mine høretelefoner til (STAX der drives af højttalerudgangen - jeg tror de kræver mere af forstærkeren, så tænkte de var bedre til at få den til at slå fra), men efter jeg tænder den igen slår relæet ikke til (STAX-boksen er sat på højttalerudgang 2 og selektoren står til udgang 1 - dvs. højttalerne).
Når jeg måler på R417 får jeg følgende:
Transistorsiden (X403): 44-45mV og relæet slår til når jeg har holdt målepindene der i 2-3 sekunder
Protection IC siden: 150mV og igen slår relæet til når jeg har holdt målepindene der i 2-3 sekunder

Det hele er desuden målt med musik kørende på AUX-input.

Jeg er ved at være færdig med det jeg selv kan teste, så jeg prøver at ringe til dig nu.

mvh
Jakob
jakel1984

Indlægaf jakel1984 » tors 5. maj 2016 20:57

Hej Alle

Jeg ville lige komme med en opdatering.

Jeg snakkede med Kim i telefonen (i flere omgange), hvor han guidede mig igennem en fejlsøgning på forstærkeren. Til trods for markante forskelle mellem service instruktionen og den faktiske forstærker lykkedes det Kim at lokalisere en modstand der var langt udenfor specifikaitonen samt en kapcitor der var død. Efter at have skiftet disse to komponenter tænder forstærkeren som den skal, og jeg har ikke haft problemer med den siden :)

så tusind tak til alle der har hjulpet med forstærkeren - og en ekstra stor tak til Kim for den store hjælp i telefonen.
Den er blevet brugt flittigt de sidste par dage :)

mvh
Jakob
jakel1984

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage