Audiola TBS 652 kuffertradio.

Alt om GDS

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf Poul » man 13. apr 2020 22:43

Hej Torben - helt fint for mig med en “parallel-snak” omkring Audiola’en og Rimlock-soklerne. Det er jo to sider af den samme sag, nemlig renovering af vintage-radioer :cool1:

Mine rør er som tidligere nævnt fabrikeret af Philips i Holland, så det kunne være spændende engang at prøve dem i din tester. Men nu vil jeg i første omgang koncentrere mig om at få radioen gjort klar.

Jeg regnede også med, at overførings-kondensatorerne til de to udgangsrør var de vigtigste, men jeg har faktisk allerede i dag bestilt et komplet sæt nye kondensatorer til den, som jeg forventer at modtage torsdag.
Jeg tog nemlig lige en enkelt lækstrøm-test på den pæneste af 50.000 pF-kondensatorerne, og der gik alt for mange uA igennem den allerede ved 30 Vdc :QQS:
Det er sikkert det samme med de øvrige kondensatorer, så der bliver lidt mere loddearbejde, inden den er klar :p
Fortsættelse følger - Vh. Poul.
Poul

Lokalitet: Strandby

Indlægaf Poul » lør 18. apr 2020 14:24

De nye kondensatorer kom i går, og jeg er så småt gået igang med udskiftningen.
Opdagede herunder, at der er monteret en ekstra 100pF kondensator mellem Rør1/DK40-G4/ben6 og drejekondensatoren.
100pF kondensatoren er ikke vist på diagrammet, men jeg har forsøgt at markere den med blåt på medsendte billede af diagrammet.
Rent praktisk var kondensatoren loddet på DK40’s Ben6 og Ben7, og derfra til drejekondensatoren, men da Ben7 ikke er aktivt på denne rørtype, sidder kondensatoren reelt imellem G4 og drejekondensatoren.

Er kondensatoren mon bare en forglemmelse på diagrammet, eller er det mon en forbedring, som de senere har fundet ud af på fabrikken? Under alle omstændigheder så udskifter jeg den.
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul

Indlægaf Poul » man 20. apr 2020 10:12

Efter udskiftning af 6 modstande, 14 kondensatorer, 1 elektrolyt og almindelig rensning og eftersyn, så spiller den gamle Audiola kuffertradio faktisk ganske udmærket igen, og fanger specielt mange MB-stationer om aftenen :p
Nu gælder det så rensning og renovering af selve kuffert-kassen, herunder reparation af det revnede plastgitter, inden den er klar til at blive sat på hylden.
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul

Indlægaf tctla » man 20. apr 2020 10:26

Poul skrev:Opdagede herunder, at der er monteret en ekstra 100pF kondensator mellem Rør1/DK40-G4/ben6 og drejekondensatoren.
100pF kondensatoren er ikke vist på diagrammet, men jeg har forsøgt at markere den med blåt på medsendte billede af diagrammet.
Rent praktisk var kondensatoren loddet på DK40’s Ben6 og Ben7, og derfra til drejekondensatoren, men da Ben7 ikke er aktivt på denne rørtype, sidder kondensatoren reelt imellem G4 og drejekondensatoren.

Er kondensatoren mon bare en forglemmelse på diagrammet, eller er det mon en forbedring, som de senere har fundet ud af på fabrikken? Under alle omstændigheder så udskifter jeg den.
Poul.

Hej Poul,

De kaldes en bånd-sprednings kondensator.
Den omtalte sidder i antenne-afstemnings kredsen, og en tilsvarende sidder i lokal-oscillator kredsen. Den er på 500pF og er forbundet mellem DK40/G2 og drejekondensatoren.
Da kondensatoren er ret lille i forhold til drejekondensatoren, 100pF, vil den have en stor indflydelse på antenne afstemningen. Det kan ikke bare være en kondensator, som er monteret i produktionen bare fordi ... Den må være indkalkuleret i dimensioneringen af indgangs-trinet, og derfor antagelig en forglemmelse på diagrammet.

Det er godt nok en klistret samling papir-kondensatorer, du der har fjernet. De passer fint i gruppen "The usual suspects" :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Poul » tirs 28. apr 2020 09:43

Så blev Audiola’en færdig :p
Glødestrømmen kommer fra fire parallelforbundne 1,5V batterier. Skal lige have lavet et 90V anodebatteri af ti serieforbundne 9V batterier, så er den klar til samlingen.
De originale Hellesens batterier fulgte med radioen, men der var dog ingen strøm i dem længere.
Utroligt at de ikke har lækket - de lavede kram dengang :cool1:
Tak for gode interesserede indlæg!
Poul.
Poul

Indlægaf MaxJ » tirs 28. apr 2020 09:47

Hvis du kan åbne batterierne uden at ødelægge pappet, så man du lægge de nye batterier inde i dem.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf Poul » tirs 28. apr 2020 14:14

Ja, det har jeg også tænkt på Max, men limningen er også gjort meget grundig, så jeg kan ikke få “hul på dem”, uden at ødelægge for meget.
Har derfor valgt at lade dem ligge ved siden af radioen, og det giver også tit anledning til en god snak, om tiden før verden gik af lave :roll:
Mvh. Poul
Poul

Indlægaf MaxJ » tirs 28. apr 2020 14:36

Ja så er det bedre at lade dem være som de er.
Selv limninger var bedre i gamle dage. :lol:
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage