Tak for kommentarene, de er guld værd.

tctla skrev:Hej Henning,
Der arbejdes på højtryk i sommer-heden, kan jeg se.
Vedr. ovenstående, så gør du dig nogle unødige bekymringer, mener jeg.
HVIS CCS'en virkelig ville kunne komme ud for den overbelastning, som du beskriver, så tænk lige hvad, det vil betyde for det stakkels EL38/807 LANGT inden, det vil få betydning for CCS-transistorerne.
På 807 databladet opgives ingen Gitter-1 spænding større end +30V, og i praksis vil man nok ikke få brug for mere end rundt det halve, så CCS'en har et max. spændings-sving (58V+15V) 73V over sig ligegyldigt hvad, anodespændingen er på CF-røret.
Effekttabet i CF-røret er selvfølgelig afhængig af spændings-faldet over det, så ud fra den betragtning, er det fornuftigt nok, at sænke forsynings-spændingen.
Du har nok ret i at 807 og evt. udgangstrafo er brændt af længe før at CCS'en tager skade.
Med hensyn til anodespændingen på driver lod jeg mig inspirere af dette skrift:
https://www.pearl-hifi.com/06_Lit_Archi ... r_Amps.pdf
Side 19 "Amplifier Design Features". Her har man sænket anodespændingen til 150V og der gøres opmærksom på at der skal anvendes godt med lytkapacitet da der kan optræde høje spidsstrømme.
Så er der det med lineariteten, og her peger en højere forsynings-spænding nok på en forbedring.
Alt sammen noget, man kan undersøge og optimere ved målinger på den aktuelle opstilling.
Jep selvom det er en katodefølger har anodespændingen indflydelse på lineariteten.
Tænk IKKE på at indsætte en "beskyttelses-modstand" mellem CF'en og G-1 på udgangsrøret. Så er det slut med AB2, selvom man dog stadigvæk sikkert vil kunne drage fordel af minimeret blocking-distortion.
Det kunne jeg måske godt finde på alligevel og grunden til det er at der i forvejen ikke kommer forøget effekt ud af AB2-tilstanden, se viewtopic.php?f=565&t=13497&p=121472&hilit=ppab1#p121146
Så kan man problematisere at gitterstopmodstanden vil ødelægge den bløde klipning som anvendelse af AB2 skulle medføre. Men vil modkoblingen alligevel ikke presse udgangen ud i en hård klipning? Den betragtning kombineret med at 807 allerede er i mætning når gitterstrømmen indsætter er der vel ikke så meget at sætte til ved at anvende en gitterstopmodstand?
Mvh,
/Torben
Jeg skal foresten lige huske at sætte et par små 1/4W modstande i anode på 807, der kan fungere som anodesikringer.
Sommerheden er som man tager det. De sidste dage har det mest lignet efterår her i området.
MVH Henning