JBL L-212 - Vintage superstars

Alt om GDS

Re: JBL L-212 - Vintage superstars

Indlægaf Fredmarantz » man 17. feb 2014 00:21

Det lover godt!

De ser rigtig flotte ud - men var den gamle maling virkelig SÅ grim??

På de indledende fotos "før" - ser det da i mine øjne ikke så galt ud - faktisk ser de da også gode ud før "industrilakeringen"

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Louis » man 17. feb 2014 01:00

Nydeligt arbejde. Men ssom freddy siger, så var det da ikke livsnødvendigt at det blev gjort? Men skal man gøre noget, kan man lige så godt gøre det orðenligt:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf felsby » man 17. feb 2014 07:47

Hold da helt op, hvor er de blevet flotte...

Nye lytter i delefiltret - please!
felsby

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Indlægaf NikonSP » man 17. feb 2014 08:46

felsby skrev:
Nye lytter i delefiltret - please!

- - - - ja, ja, - jeg må lige 'lytte' til dem, når tid kommer ÆÆ:Æ
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Captain Phoenix » man 17. feb 2014 08:49

Harvey - det ser sør'me godt ud :cool1:
Det bliver spændende at følge den fortsatte historie.
NikonSP skrev:De 2 JBL 112A 5" mellemtone enheder, havde i mellemti-den fået nye ophæng...
Bare lige for at ingen bliver forvirrede - 112A'erne er 8" (5"-enhederne er LE5-9, som stort set aldrig kræver nogen "efterbehandling")
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf NikonSP » man 17. feb 2014 09:10

Captain Phoenix skrev:Harvey - det ser sør'me godt ud :cool1:
Det bliver spændende at følge den fortsatte historie.
NikonSP skrev:De 2 JBL 112A 5" mellemtone enheder, havde i mellemti-den fået nye ophæng...
Bare lige for at ingen bliver forvirrede - 112A'erne er 8" (5"-enhederne er LE5-9, som stort set aldrig kræver nogen "efterbehandling")

Hej Claus
Du har ganske ret :oops: Det var lige en skrivefejl. 112A er 8" og ikke 5", - og den er for øvrigt en super flot enhed. Magneten er næsten lige så stor som membranen!! Jeg retter det lige i teksten, hvis jeg kan.
VH
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf NikonSP » man 17. feb 2014 21:16

Fredmarantz skrev:
De ser rigtig flotte ud - men var den gamle maling virkelig SÅ grim??

På de indledende fotos "før" - ser det da i mine øjne ikke så galt ud - faktisk ser de da også gode ud før "industrilakeringen"

Ja, - det er lige den problemstilling vi har brugt rigtig meget energi på mange af os, og forsøgt at se på, fra alle mulige og umulige vinkler. Men jeg vil godt forklare, hvorfor jeg, - efter lang overvejelse, - besluttede at få overdelene malet: Hvad man ikke kan se på de billeder jeg har sat i tråden er, at der var rigtig mange skure-skrubbe-skubbe-slide-slag-ups skader, - ja overalt på alle 3 højttalere. De sorte overdele, som nu er malet, havde blandt andet mange slidmærker efter at frontgitrene, som egentlig er en slags halve kasser, åbenbart har været taget af og på rigtig mange gange. Overpladen på de 2 sorte kabinetter havde store og tydelige slidmærker på hele fladen og der var tilsvarende skader på siderne af kabinetterne.

Det kunne jeg måske godt have levet med, hvis frontgitrene var brugbare og bare skulle rengøres og så på plads igen. Men det kommer de desværre ikke lige foreløbig igen. Som man kan se på billederne tidligere i tråden, er der temmelig store skader på specielt det ene gitter, og der er desværre ikke særlig stor udsigt til, at finde det absolut helt rigtige stof til den reparation/udskiftning. Mit håb er derfor, at have held til at finde et helt originalt gitter, f.eks. på ebay, på et eller andet tidspunkt. Højttalerne kommer derfor til at stå uden gitre, i lang tid fremover. Det er også derfor grill pegs ikke er monteret igen efter maling. Jeg dækker nok hullerne med runde selvklæbende skiver, af den slag man sætter over hullerne efter karmskruer.

Da det så viste sig ikke at være noget problem, at male kabinetterne op i den rigtige matsorte farve, og med det rigtige glanstrin, - ja så blev det altså beslutningen. Jeg kunne selvfølgelig have valgt at fortælle forummet, at det var den originale maling, der bare var 'pudset' op, og ingen ville formentlig have opdaget noget som helst, fordi den respray der er lavet, er så tæt på det originale som den er. Men det gjorde jeg ikke, fordi jeg er absolut ok, med det der er gjort, - selvom jeg normalt vil holde tingene så originale som muligt. Det er også derfor, der ikke bliver sat andet stof på frontgitrene.

Nå, - lang historie . . . . . ;)
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf MDA » tirs 18. feb 2014 08:02

Super flot arbejde, de er kommet i de rette hænder.
Har du en farvekode på den maling som der er brugt?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Ehapa » tirs 18. feb 2014 10:10

Tillykke, flot arbejde med at bringe dem til live igen. Hvad er sådan et sæt egenligt værd?, jeg har en kammerat der har et sæt stående på sit loft, de er i ok stand.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf felsby » tirs 18. feb 2014 10:44

på et loft?! Helligbrøde! De skal arbejde!!
felsby

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Indlægaf NikonSP » tirs 18. feb 2014 18:48

MDA skrev:Har du en farvekode på den maling som der er brugt?

Jeg skal lige spørge maleren snarest :thumbsup:

Vh/
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Peter L » tirs 18. feb 2014 22:08

Det er skønt at se et så gennemført projekt :thumbsup: De højttalere kunne ikke have fået et bedre hjem... Du vil nok opleve en temmelig kedelig lydoplevelse når du lytter til dem første gang. Det havde jeg med mine L-220'ere, (som du jo kender :p ) efter nye skumkanter og 10-12 års stilstand uden strøm på delefiltrene skulle det hele spilles til på ny. Nu efter 600-800 timer spiller de så englene synger... med orginale kondensatorer.

Bedste vintage hilsner
Peter L
Luxman & JBL
Brugeravatar
Peter L

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Hørsholm

Indlægaf Nillerviborg » tirs 18. feb 2014 23:12

Ehapa skrev:Tillykke, flot arbejde med at bringe dem til live igen. Hvad er sådan et sæt egenligt værd?, jeg har en kammerat der har et sæt stående på sit loft, de er i ok stand.

Umiddelbart er de ingenting værd... - Jeg kan dog - Heeeeelt ekstra-ordinært - tilbyde og miljøbehandle dem gratis....
;-))

ironi kan evt. forekomme - alle ved jo at JBL - og jo større og ældre, jo bedre - Er det ultimative...
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf NikonSP » ons 19. feb 2014 00:54

Peter L skrev:Det er skønt at se et så gennemført projekt :thumbsup: De højttalere kunne ikke have fået et bedre hjem... Du vil nok opleve en temmelig kedelig lydoplevelse når du lytter til dem første gang. Det havde jeg med mine L-220'ere, (som du jo kender :p ) efter nye skumkanter og 10-12 års stilstand uden strøm på delefiltrene skulle det hele spilles til på ny. Nu efter 600-800 timer spiller de så englene synger... med orginale kondensatorer.

Bedste vintage hilsner
Peter L

Hej Peter L

Tak for ros og dejligt at høre fra dig og at du har fået skik på de 220'ere, som også trængte til omsorg ;) Jah, 212'erne har efter det oplyste ikke spillet i ca. 10 år, så der bliver noget at spille 'igang', når selve renoveringen er overstået, - det er jo nærmest et projekt i sig selv. Inden de bliver startet op, får jeg Henrik(Arnborg Special Service), som laver alle mine elektronik ting, til at udmåle frekvensgang og delefrekvenser på delefiltrene. Så ved jeg på forhånd, om de er ok i den retning. Ja ja, det er ikke bare et spørgsmål om at stille dem op, og så spiller de. Der skal sommetider meget mere til! :cool1:

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf NikonSP » ons 19. feb 2014 23:08

-
Projektet fortsætter . . . . . . . .

P2198565.JPG

P2198569.JPG

P2198575.JPG

P2198577.JPG

P2198579.JPG

P2198580.JPG

Så er der vist nogenlunde 'fod' på den del af projektet . . . . . .

Oliebehandlet efter JBL's opskrift med en blanding af: 3 dele Boiled linseed oil og 1 del Pure gum turpentine. Det lykkedes mig aldrig at finde de produkter i DK, men jeg fandt dem i udlandet via Ebay, - hvad gjorde vi egentlig, før Ebay blev opfundet??

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
NikonSP

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage