Luxman L-430: 3 spørgsmål om servicering

Alt om GDS

Re: Luxman L-430: 3 spørgsmål om servicering

Indlægaf spuncut » tirs 22. mar 2016 00:45

Jeg har selv en L-430 stående og samle støv. Da jeg har så meget andet legetøj er der ikke rigtigt blevet gjort noget ved den. Men det er måske ikke så tosset en forstærker?
Ifølge http://www.thevintageknob.org/luxman-L-430.html hører L-430 ikke til de mest juksede juksmænd, hvad mener I?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf jan_stevns » tirs 22. mar 2016 01:28

Nillerviborg skrev:Mnaerh, er det ikke fortrinsvis ved gamle, kraftige Kl.A forstærkere af visse fabrikater - Som fx. Luxman L550, at det kan være så indtørret at den termiske egenskab er forsvundet ??

Jeg ser det aldrig (hvilket jo ikke er nogen garanti for noget) - men HVIS transistoren er spændt korrekt, kan jeg ikke se hvordan noget skulle kunne udtørre, da der jo ikke kan komme luft til det

Igen Hvis og Hvis ;) Det er nok mere tilfældet hvis bolsjerne netop ikke er spændt korrekt - altså en klyt på arbejde
jan_stevns

Indlægaf jan_stevns » tirs 22. mar 2016 01:31

spuncut skrev:Jeg har selv en L-430 stående og samle støv. Da jeg har så meget andet legetøj er der ikke rigtigt blevet gjort noget ved den. Men det er måske ikke så tosset en forstærker?

Den er langt bedre end sit rygte - Jeg er ganske positivt overrasket - Fik min som defekt - hvilket betød at nogen havde loddet balancepotmetret ud, og sat ejeren i knibe.

Samme ejer var ret sulten efter en Technics jeg havde, så byttehandelen var da nem - han fik en fint fungerende forstærker, og jeg fik en ..... tjaehhhh

430'eren spiller nydeligt - kort og godt , og der er faktisk overarm i den, den banker lystigt 2 x 100w i 8Ohm af sig uden at kny,
jan_stevns

Indlægaf paul » tirs 22. mar 2016 02:40

jeg bliver måske lidt i tvivl om at jeg gider at deltage i et forum der bruger nedladende termer som juksman, hvor kommer det fra og hvilket belæg er der for det? personligt har jeg endnu tilgode at se sjusk og rod i en luxman og bortset fra det bryder jeg mig ikke om at tale nedladende om andres interesser.
paul
paul

Indlægaf jan_stevns » tirs 22. mar 2016 07:26

paul skrev:.....gide deltage i et forum der bruger nedladende termer.....

Juksman, luskman, Grundvig, Flips, Brum og overstyring, Knald og Luffe , Fladtosse, Rulleræser, plov ....

Jammmmm - Ihh altså .... Hvorfor bliver du stødt på manchetterne over at høre en række udtryk, der er normalen blandt os radiotosser ?? Prøv at gå ned på et autoværksted og hør den jargon der er i brug der, så vil du da nok hurtigt ende på hospitalet med kvababbelse. Desværre hører du måske nogle sige, åehh der kommer kødvognen med endnu et stykke medister.

Det er bare - for at blive helt Margretesk : "sådan er det bare"

Det er ikke personligt ment - men hvis en der har været bruger siden April 2014, og kun har skrevet 1 indlæg, der kun indeholder brok over talemåder............ så er der vist opstået en hæklefejl i nathuen .

Men velkommen til alligevel ! Prøv at lade næste indlæg være lidt mere normalt - ikk ? Jeg har en kende svært ved at se hvordan man kan bruge ordet "deltage" som det blev gjort her. God Påske
jan_stevns

Indlægaf spuncut » tirs 22. mar 2016 10:05

Hej paul
...og velkommen til :Thumpsup:
Nu er det jo ikke for ingenting at juksman-termen blev populær. Navnet bruges til at angive de senere modeller fra producenten og ligesom med resten af de japanske hi-fi-producenter gik det gevaldigt nedad med kvaliteten fra midten af 80'erne. For Luxman gik det helt galt da Alpine overtog kontrollen med firmaet i ca. 1984 og de herefter producerede modeller går således blandt fagfolk under betegnelsen Juksman. Spørgsmålet er så om L-430 er en Luxman eller en Juksman og i følge mine undersøgelser er L-430 fra før det gik rigtig galt, dog ser man et skift i byggekvalitet ca, 79-80 hos stort set samtlige producenter hvilket også gælder for Luxman som dog holder fast i deres fancy forpladedesign. En anke ved L-430 er at den på diverse fora betegnes som strømsvag og således ikke har det godt i selskab med skæve højtalerbelastninger, hvilket Jan Stevns tilsyneladende ikke har oplevet.
Juksman-termen skal også ses i kontrast til de særdeles velanskrevne produkter som Luxman producerede op til midt-70'erne. Juksman er nedladende ja..men det er ikke uden grund at udtrykket er blevet en del af diskursen og det er jo altså ikke personer vi taler om her. Desuden er dette et vintage-Hi-Fi-forum og derfor har medlemmerne typisk hang til den ældre del af Hi-Fi-producenternes produkt-portefølje hvilket der er gode grunde til.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf acj1980 » tirs 22. mar 2016 16:35

Velkommen til Paul, jeg er bestemt ked af du tager det sådan på vej, menn jeg håber du forstår at vi alle nok i større eller mindre grad har noget vi har som favorit og som vi absolut slet og ret hader.

Øgenavne/kælenavne: ja det er jo smag og behag, jeg kalder de forskellige mærker for øgenavne som du sikker også har bemærket, nogle mere kælenavne end andre, og da jeg selv har haft noget at gøre med Luxmann[b][/b] og ikke har fundet det hverken spændende eller særlig behagelig at rode i, så er navnet kommet ad den vej, Philips er i mine øjne Pilips, B&O Knald&Luffe, Rank-Arena blev kaldt for Krank-Arena, især deres farvefjernsyn var noget forfærdelig skidt at rode med (taler faktisk erfaring), men sådan er fagsproget jo bare, og det skal vi jo have lov til, vi sidder ikke og sabler hinanden ned fordi vi mener at en ting eller mærke er dårligt i vores øjne, vi har alle sammen noget som vi svælger mere til end andet, og sådan er det også for mig, jeg er f.eks mere til båndoptagere, gamle radioer og hlt gamle fjernsyn med rør, end jeg er til pladespillere som jeg ikke finder spændende som emne, men der skal være plads til os alle.

Jeg håber da bestemt at du bliver herinde og ligger bort tanken om vi kun er en samling sure gamle mænd ;)
Mange hilsner med ønske om god påske
Alex
acj1980

Indlægaf jakel1984 » lør 2. apr 2016 09:14

Hej Emil
Mange tak for input - jeg vil skaffe nogle nye kapacitorer. Er der nogle bestemte mærker man skal gå efter?

Og i mellemtiden øver jeg mig på en JVC JA-S22, hvor jeg selvfølgelig også har brug for dette Forums kloge hoveder :-) - en hurtig intro til problemet:
Forstærkeren virkede da jeg fik den
Jeg rensede kontakter med kontraktens fredag formiddag, og brugte den derefter problemløset resten af dagen
Mandag morgen virkede den ikke...

Jeg har skaffet en tonegenerator og et oscilloskop, og har kunnet følge signalet (har brugt ca 700Hz og 120mV) gennem hele forstærkeren indtil power-packen, hvorefter jeg ikke er helt sikker på hvilken udgang der er "signalet" (jeg tror den virker fint, jeg forstår vist bare ikke helt hvordan den skal virke).
Jeg kan se at der kommer et signal ind på relæ'et, men ikke ud fra det. Spændingen over spolen er under 1V (24V relæ), så jeg formoder dette er problemet, men jeg kan ikke gennemskue hvad der genererer spændingen over spolen, så jeg ved ikke hvilke komponenter jeg skal kigge efter?

Jeg gætter på dette er en fejl de garvede folk herinde har oplevet før :-)

Tak for alt den brugbare respons - det er meget værdsat!

Mvh
Jakob
jakel1984

Lokalitet: Århus

Indlægaf ejensen1981 » lør 2. apr 2016 14:12

jakel1984 skrev:Hej Emil
Mange tak for input - jeg vil skaffe nogle nye kapacitorer. Er der nogle bestemte mærker man skal gå efter?

Panasonic eller Rubycon går man aldrig fejl i byen af.

jakel1984 skrev:Og i mellemtiden øver jeg mig på en JVC JA-S22, hvor jeg selvfølgelig også har brug for dette Forums kloge hoveder :-) - en hurtig intro til problemet:
Forstærkeren virkede da jeg fik den
Jeg rensede kontakter med kontraktens fredag formiddag, og brugte den derefter problemløset resten af dagen
Mandag morgen virkede den ikke...

Det var ellers ærgeligt. Jeg havde lillebroren til den. Det var faktisk en fin forstærker til husmands behov. Jeg fordoblede lyttebanken i den, så fik den lidt mere punch i bassen. Udgangen målte jeg til 2 x 52W RMS dengang.

jakel1984 skrev:Jeg har skaffet en tonegenerator og et oscilloskop, og har kunnet følge signalet (har brugt ca 700Hz og 120mV) gennem hele forstærkeren indtil power-packen, hvorefter jeg ikke er helt sikker på hvilken udgang der er "signalet" (jeg tror den virker fint, jeg forstår vist bare ikke helt hvordan den skal virke).
Jeg kan se at der kommer et signal ind på relæ'et, men ikke ud fra det. Spændingen over spolen er under 1V (24V relæ), så jeg formoder dette er problemet, men jeg kan ikke gennemskue hvad der genererer spændingen over spolen, så jeg ved ikke hvilke komponenter jeg skal kigge efter?

Nu er det jo desværre en STK kreds der sidder i forstærkeren. Og de kan nogle gange godt få en mindre hjerneblødning og bare "dø" ud i det blå.
Men hvis du ikke har 24volt over dit højtaler relæ, slår udgangen jo aldrig til. Det kan skyldes udgangen aldrig bliver stabil, så beskyttelses kredsløbet nægter at slå den til. Derfor er det nødvendigt med nogle tegninger over dyret. Derfor kan du godt tjekke for løse sikringer osv. Nu er det ikke en defekt omskifter til højtalerne?

MVH

Emil
ejensen1981

Indlægaf jakel1984 » lør 2. apr 2016 14:32

Hej Emil
Jeg kan måle et signal både ind og ud af omskifteren til højttalerne, så jeg tror ikke her er et problem. Og jeg har målt alle sikringer, og de har alle 0.0x modstand, så jeg regner også med at de er fine...
Efter jeg havde rodet lidt med den i går slog den desuden relæet til i noget tid, hvor begge kanaler lød fint?
Og jeg har service manualen, men jeg ved ikke lige hvad jeg kigger efter... Hvordan er sådan et beskyttelseskredsløb bygget op?
Mvh
Jakob
jakel1984

Indlægaf ejensen1981 » lør 2. apr 2016 15:04

Hej

Det kan også være en dårlig lodning et sted. Men kig på tegningerne, find relæet og følg tråden tilbage, så burde du også finde beskyttelses kredsløbet.

MVH

Emil
ejensen1981

Indlægaf jakel1984 » lør 2. apr 2016 16:05

Så har jeg målt på beskyttelsesIC'en, og det ser vist ikke for godt ud.
1459605419177252734539.jpg

Jeg måler ca 30V mellem ben 6 og stel (chassis), og ca 28.5V mellem ben 2 og 6 - det kan vist ikke passe...?

Hvordan bør man måle de angivne spændinger? Er det relativt til stel?

Mvh Jakob
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jakel1984

Indlægaf snod » lør 2. apr 2016 17:19

jakel1984 skrev:Hvordan bør man måle de angivne spændinger? Er det relativt til stel?

Nemlig.
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf jakel1984 » lør 2. apr 2016 17:22

Øv, så er den da helt gal -jeg må se om jeg kan finde frem til hvor det går galt :-/
jakel1984

Indlægaf snod » lør 2. apr 2016 17:35

Ben 6 er vist udgangen på kredsen, så den høje spænding er fordi, den ikke trækker relæet.
Hvad måler du på 2 og 3, som jeg lige ser det er hvor den føler på de 2 kanaler.
Der burde være meget tæt på 0V på begge.
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage