Projekt JBL L-166

Alt om GDS

Re: Projekt JBL L-166

Indlægaf Captain Phoenix » tors 19. jan 2012 21:47

MDA skrev:Jeg mener at have læst at der er 2 udgaver af L-166 og A versionen har skulle have en seperat transducer.
A versionen skulle have højttalerterminaler med twist og modellen uden A har push højttalerterminaler.

Kunne være fint hvis du gad at se om du har sådan en ekstra transducer i dine, og hvilken type højttalerterminaler der er monteret?

Jeg har tjekket - og alle mine 3 par er med "twist"-terminaler og har delefiltre hvor den store spole ("transducer" = spolen til basenheden) sidder seperat monteret.

Delefiltrene til L166 og L166A er identiske - det er åbenbart kun terminalerne og label, der er forskellige.
Nedenfor diagrammet for dem begge.

Jeg tror forresten der er en del vellyd at hente i diskanten (og mellemtonen) ved at skifte de to serie-kondensatorer på hhv 4µF og 8 µF til mere audiofile typer.

Billede
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf MDA » lør 21. jan 2012 00:28

Ja de har på A modellen fået et bette facelift :p

Nu de slebet og tørret af med en våd klud, og er klar til at få olie i morgen :)
Billede
Billede
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Edge » søn 22. jan 2012 00:02

Billede
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf MDA » søn 22. jan 2012 23:44

Så har de fået den første fase af min olie behandling.
Nu skal de tørre i nogle dage før den får anden fase af olie behandlingen.

Mit kamara er ikke det bedste, men man kan dog godt ane at den gyldne glød er ved at komme fint frem igen, det skal nok træde mere frem i skridt med projektet skrider frem.
De vil med tiden blive lidt mørkere, når olien hærder/tørre ud.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Billed af det stykke finer som blev repareret.
Billede
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Edge » søn 22. jan 2012 23:48

hold da helt hans og grete det ser godt ud! Maaadssss, kan du ikke lige give mig din opskrift når jeg skal igang med bukkehaves tidligere HPM´er? Smiske smiske...
Edge

Indlægaf MDA » søn 22. jan 2012 23:58

Tak Tak :)

Du siger bare til når du skal igang :Pilfinger:
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Fredmarantz » man 23. jan 2012 00:07

imponerende arbejde MDA!

Der ER bare nogen, der kan få ting til at se lette ud - det er Dem, der kan de besværlige manøvrer og har "gode hænder". :cool1: - (sagde én, der var ved at få grå hår i hovedet af at montere skalasnor på en Tandberg Sølvsuper 12) :Skor:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf mcs_5 » man 23. jan 2012 00:39

MDA skrev:men man kan dog godt ane at den gyldne glød er ved at komme fint frem igen

Ja, det ser flot ud!

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Captain Phoenix » man 23. jan 2012 20:41

MDA skrev:Så har de fået den første fase af min olie behandling.
Nu skal de tørre i nogle dage før den får anden fase af olie behandlingen.

Mit kamara er ikke det bedste, men man kan dog godt ane at den gyldne glød er ved at komme fint frem igen, det skal nok træde mere frem i skridt med projektet skrider frem.
De vil med tiden blive lidt mørkere, når olien hærder/tørre ud.

Mads - det ser rigtig flot ud allerede. Bravo. :Thumpsup:
Kan du fortælle om oliebehandlings-forløbet - olietyper, mellemslipninger, timing osv.?
Det er der sikkert flere som vil kunne lære af.
Selv har jeg ind imellem svært ved at nå "tilbage" til den tidligere varme glød når der er slebet godt ned.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Edge » tirs 24. jan 2012 18:15

Ja fortæl fortæl, der er jo ikke længe til jeg skal igang (Tors. forhåbentlig)
Edge

Indlægaf MDA » fre 27. jan 2012 17:13

Fandt lige et par billeder af slagtning af JBL doner :Tanke:

Billede
Billede
Billede
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Sorenki » fre 27. jan 2012 17:16

Det ser ud til at det sidste billede viser hvordan du har slebet igennem den tynde finer?
kan det passe - eller er det undersiden af fineren hvor du har slebet spånpladen af?

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Fredmarantz » fre 27. jan 2012 17:39

Jeg synes mere, at det ser ud til, at det er blot er en "prøveslibning", som på de lyse steder har haft effekt og at han ikke er nået til de mørke steder endnu??

Men slibningen på bagsiden af finéren skal vist gøres med samme omhu som på forsiden da tykkelsen jo stadig er den samme :D - men et ...helvedes arbejde..... :shock:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf MDA » fre 27. jan 2012 17:56

Dette er metoden jeg bruger, og det kan nemt være der er andre metoder som er bedre, derfor er gode indput meget velkommen :OLO:

Afsæt hele dagen og måske også lidt af aften til dette.
Jeg brugte selv en hel dag samt noget af aften til første fase af olie behandlingen, det kan være det er way over the top, men da jeg går og hygger mig med det, kan det jo være lige meget :Skor:

Starter først med en let slibning med korn 320 bruger der til min excentersliber
(kan ikke anbefales med mindre du føler du er 110% sikker på maskinen)

Der efter får kabinetterne lov til at "bade" i olie SKAL holdes vådt hele tiden, jeg brugte næsten en hel dag til at holde det vådt, og resten af dagen til at tørre dem.
Inden sidste omgang olie bruger jeg en ny bomuldsklud som jeg tilsætter lidt olie, kun lige så jeg kan se den efter lader lidt olie på kabinetterne, samme klud bruger jeg til at tørre kabinetterne af med.
Jeg tørre dem af lige så tit jeg orker for kluden vil efter lade lidt olie, men lidt efter lidt tørre kluden og kabinetterne - Gav det mening?
Til sidst når kluden ikke efter lader mere olie, lader jeg dem stå i ½ times tid og derefter polere jeg kabinetterne med en ny bomuldsklud.

Nu skal de tørre i 2-3 dage.

Nu kommer våd slibningen starter med at slibe med korn 320 bare lige let for at tilførre olie på kabinetterne.

Når der olie over det hele sliber jeg med korn 400 lige til jeg ikke orker mere, tilsæt olie alt efter behov, når du synes de har fået nok tørre du dem af med en klud.
Man skal især ligge mærke til om det ligger nogle slibekorn fra korn 320, det mærkes nemt og det skal selvfølgelig fjernes.
PAS MEGET på med ikke at skylle den olie/træ massen væk for vi skal have massen til at trænge ned i årene så vi får en glat barne rumpe :lol:

Lad dem stå i en ½ times tid og sliber igen efter korn 400 metoden tør dem af med samme klud som før.
Se til dem hver ½-1 time for at tørre efter, for vi skal helst have dem til at tørre lige hurtigt over det hele.
Hvis du ikke synes at de ikke har fået den look du søger efter, kan man sagtens vådslibe med korn 600.

Nu skal de tørre i ca 2 dage før de får WAX

Jeg bruger WATCO danish oil natural jeg har efterhånden prøvet alle mulige og umulige olier men jeg synes det bedste er WATCO produkter, der er altså bare nogle gode sager i WATCO.

Hvor du får fat i WATCO kan jeg desværre ikke hjælpe med, jeg har fået det "smuglet" hjem fra USA

Men jeg kan anbefale at bruge hvid vaselin olie og mineralsk terpentin det er også noget der dur.
Det brugte jeg inden jeg prøvede WATCO.

Opskriften til hvis vaselinolie/Terpentin metoden er:
Første gang du tilføre olie skal du have en blandings forhold som hedder, ½ del hvid vaselinolie og ½ del mineralsk terpentin
Efterfølgende skal blandings forholdet være 2/3 hvid vaseline olie og 1/3 mineralsk terpentin.
også ellers bare følge overstående fremgangs metode.

Uanset hvilken metode du bruger må der ikke være for koldt da olien ikke "arbejder" ordentligt.
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf MDA » fre 27. jan 2012 17:59

santashooter skrev:Det ser ud til at det sidste billede viser hvordan du har slebet igennem den tynde finer?
kan det passe - eller er det undersiden af fineren hvor du har slebet spånpladen af?

mvh.
Søren

Hvis du kigger efter kan du se at det stykke som jeg sliber på, er det stykke som er skåret af.
Det ligger med bagsiden op af, man kan se på billedet er det hæftet fast med 3 klammer, for at holde styr på det mens jeg sliber :lol:
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage