Dynaco Stereo 70 - Mods?

Alt om GDS

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf Tonni » ons 4. aug 2010 12:25

Den ville jeg gerne kigge lidt op under skørterne. - Gode SE trafoer til den pris? Det er virkelig et scoop, - Eller også skal man se apparatet som en hovedtelefonforskrækker, med mulighed for højttaler?

6AK5/EF95 er et HF/VHF rør. Jeg har ikke prøvet det i LF sammenhæng, så jeg ved ikke hvordan det lyder. - Men det må siges at være et alternativt valg!!! Om end de stort set er at finde NOS til smid i nakken pris...
Har lige siddet og kigget på dataene på EF95/6AK5 og det er et ret lineært rør der kunne gøre jobbet. - Men har haft et par militærmodtagere med de rør i, hvor de viste tegn på mikrofoni. - så det ville komme an på et forsøg.

I øvrigt er Alps mange ting. Og det er nok nærmest sådan et der sidder der i:
Billede - Et Blue ville virklig chokere mig her!!!

Hvad siger du Mikkel? - Jeg har ikke rigtig nogen erfaring med kinøjservarer. Har du rodet med den slags?

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf mcs_5 » ons 4. aug 2010 14:43

Tonni skrev:Den ville jeg gerne kigge lidt op under skørterne. - Gode SE trafoer til den pris? Det er virkelig et scoop, - Eller også skal man se apparatet som en hovedtelefonforskrækker, med mulighed for højttaler?

Jeg vil gætte på mulighed 2 ;)

Læg mærke til de selv gør opmærksom på at forvrængningen er målt ved 1kHz. Under 50Hz ser en sinus sikkert "sjov" ud... Desuden burde et 6V6 rør forvrænge omkring 10% ved den effekt, så der må være en ret kraftig modkobling. Jeg kom med et 2A3 ned på 0,8% forvrængning uden global modkobling.

6AK5/EF95 er et HF/VHF rør. Jeg har ikke prøvet det i LF sammenhæng, så jeg ved ikke hvordan det lyder. - Men det må siges at være et alternativt valg!!!

De er meget billige. Der er masser af russiske rør til ingen penge - det er nok derfor de bliver brugt. Andre muligheder er E180F og E186F (6J9P fra rusland) - de er også brugbare og billige.

Men har haft et par militærmodtagere med de rør i, hvor de viste tegn på mikrofoni. - så det ville komme an på et forsøg.

De forskellige HF-pentoder er tit meget mikrofoniske.

- Et Blue ville virklig chokere mig her!!!

De kinesiske kopier er ret billige ;)

Hvad siger du Mikkel? - Jeg har ikke rigtig nogen erfaring med kinøjservarer. Har du rodet med den slags?

Min erfaring er at det kan være alt fra noget livsfarligt skrammel til glimrende konstruktioner. Pris og kvalitet hænger ikke sammen - det er rent lotteri.

Men Edge, hvis du vil prøve noget i den retning, er det da bare at komme igang. Det kan da skrues sammen på et træplade på et par timer. Find en brugt barberstiktrafo (dem der sad på badeværelser i gamle dage) så har du en strømforsyning. En SE trafo kan du sikkert låne dig til fra en af os med stort skrammellager, og resten af delene koster næsten ikke noget. Men EL84 ville måske være et bedre udgangsrør end 6V6 - men prøv begge dele.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf mcs_5 » fre 6. aug 2010 04:31

Tonni skrev:Hvordan går det med eksperimenterne? - Får du lyttet?

Jeg sad og flød ud i over en time midt om natten - det er vel et godt tegn?

Jeg lavede lidt målinger (med ganske interessante resultater), så satte jeg højttalere til og hørte Radio Paradise i over en time.

Her er så måleresultaterne. Jeg brugte et 12AX7WC i indgangen (6N2P i forklædning), et 6/30L2 som fasesplitter (hvor mange kender det?) og Svetlana EL34'ere i udgangen. Jeg målte på forvrængning ved 5W udgangseffekt uden global modkobling. 8 ohm er den "korrekte" belastning, men jeg prøvede også med 4,6, 5,1 og 6,8 ohm. Her er spektre fra målingerne. 2. harmonisk forvrængning regnes normalt for at være "god" forvrængning og 3. harmonisk er "grim" forvrængning. De fire er vist med 4,6 ohm øverst og 8 ohm nederst. Zoom ind - ellers kan man intet se.

Billede

Billede

Billede

Billede

Ud fra det er 5R1 vel vinderen. Men er der ikke nogen ulemper, når nu Philips anbefaler den høje impedans? Jo, den samlede forvrængning stiger. I de fire målinger var den totale forvrængning (THD+N) på 0,81%, 0,74%, 0,62% og 0,56%. Så den samlede forvrængning stiger altså med 33% når du går fra de 8 ohm til 5,1 ohm. Men med den pænere forvrængning er det sikkert at foretrække alligevel.

Og hvad svarer "vinderværdien" så til på primærsiden? 3k9 - ret tæt på Dynavox'ens 3k8 og Dynaco's 4k3 :Thumpsup:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Tonni » fre 6. aug 2010 23:32

mcs_5 skrev:
Tonni skrev:Hvordan går det med eksperimenterne? - Får du lyttet?

Jeg sad og flød ud i over en time midt om natten - det er vel et godt tegn?

Jeg lavede lidt målinger (med ganske interessante resultater), så satte jeg højttalere til og hørte Radio Paradise i over en time.

Her er så måleresultaterne. Jeg brugte et 12AX7WC i indgangen (6N2P i forklædning), et 6/30L2 som fasesplitter (hvor mange kender det?) og Svetlana EL34'ere i udgangen. Jeg målte på forvrængning ved 5W udgangseffekt uden global modkobling. 8 ohm er den "korrekte" belastning, men jeg prøvede også med 4,6, 5,1 og 6,8 ohm. Her er spektre fra målingerne. 2. harmonisk forvrængning regnes normalt for at være "god" forvrængning og 3. harmonisk er "grim" forvrængning. De fire er vist med 4,6 ohm øverst og 8 ohm nederst. Zoom ind - ellers kan man intet se.

Det ser godt nok interessant ud!! - Især det faktum at trinet måler mere ørevenligt ved relativt lave impedanser!
Hvilket rør er 6/30L2 sammenlignelig med? - Google kender det ikke! - Og Frank's vade mecum ej heller... :shock:
- Er det en russer?
Nu hvor du har lyttet, hvad er så dit indtryk? - Ud over at flyde ud, altså... ;)

Hvilken software bruger du forresten? - Jeg er lidt på udkig efter noget der kan bruges her!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf mcs_5 » lør 7. aug 2010 01:39

Tonni skrev:Hvilket rør er 6/30L2 sammenlignelig med? - Google kender det ikke! - Og Frank's vade mecum ej heller... :shock:

Jeg lever åbenbart i et parallelt univers. Google giver her "About 32,500,000 results", og databladet er på første 6-side på Franks ;)

- Er det en russer?

Det er en obskur englender tilsyneladende kun lavet af Mazda. Det er en lidt stejlere, svagelig, krydsning mellem ECC82 og 6CG7. Det havde de rigtige benforbindelser og ca. de rigtige data, så jeg stoppede det bare i...

Nu hvor du har lyttet, hvad er så dit indtryk? - Ud over at flyde ud, altså... ;)

Det spillede dejligt. Men det er begrænset hvor mange dybe betragtninger jeg kan komme frem med på basis af 192k netradio i mono på de to Rema fuldtoner (i originale sildekasser). Jeg skal nok have bygget en lidt mindre farlig stereoversion først - strømforsyningen er "lidt" farlig :Skor:

Hvilken software bruger du forresten? - Jeg er lidt på udkig efter noget der kan bruges her!

FFTPM.gif

Jeg bruger en hardware/software kombination. Jeg måler på udgangssignalet fra min HP analyser hvor grundtonen er undertrykt. Det gør målingerne meget nemmere at lave.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Tonni » lør 7. aug 2010 12:00

ggg Ja det lader til jeg har været ret blind med hensyn til den flaske! :Skor:
- Tror i øvrigt det er et godt valg der! Det har nogle fornuftige data. Men må nok også sige at det bliver svært at finde mage ved! - Jeg har en andel i en samling på adskillige tusinde rør, men er ikke rendt i det før! - Mon det er blevet fremstillet til een bcl-producent? - Som et custom job...

Det bliver godt nok spændende at høre nærmere når du får tid til at "lege" noget mere med det! - Så jeg håber din arbejdsdag kommer tilbage på et mere normalt stade! - Det med ferie er imø både godt og skidt. Det er forunderligt som der altid lader til at være en pukkel, proportional med feriens længde, der venter når man kommet tilbage!

Ja det er bedst at få de høje spændinger lidt til en side, især hvis der er harmoniske i hytten! Jeg har også en SE 2A3 der venter på at blive "sikret". Konen kunne ikke lide at der lå 365 V @ 0.65 A / 3 mF frit fremme! :twisted:

Er lidt nysgerrig. Hvad er det for en HP du har? - Har selv noget gammelt skrammel af radiometer og lignende ( alt med rør ) - Men jeg må indrømme jeg gerne ville kunne lave fft, sweeps og lignende, i stedet for at skulle plotte hver måling for sig! - Det kan være man skulle oprette en tråd om teknik i almindelighed og tests i særdeleshed???

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf mcs_5 » lør 7. aug 2010 17:02

Tonni skrev:- Tror i øvrigt det er et godt valg der! Det har nogle fornuftige data. Men må nok også sige at det bliver svært at finde mage ved! - Jeg har en andel i en samling på adskillige tusinde rør, men er ikke rendt i det før! - Mon det er blevet fremstillet til een bcl-producent? - Som et custom job...

Det er tilsyneladende kun Mazda der har lavet det. Men hvor mange TV-producenter der har brugt det ved jeg ikke. De engelske TV-firmaer levede jo i deres egen lille verden med mange underlige konstruktioner og rørtyper. Den kombinerede 405 linier, VHF og 625 linier, UHF "standard" nødvendiggjorde jo også lidt særheder ;) Men det gælder jo også på andre områder. Er EL37 og GZ37 f.eks. brugt andre steder end England?

Så jeg håber din arbejdsdag kommer tilbage på et mere normalt stade!

Det håber jeg da ikke - så når jeg jo ikke en skid ;)

- Det med ferie er imø både godt og skidt. Det er forunderligt som der altid lader til at være en pukkel, proportional med feriens længde, der venter når man kommet tilbage!

Ja, resten af verden holder jo ikke ferie...

Ja det er bedst at få de høje spændinger lidt til en side, især hvis der er harmoniske i hytten! Jeg har også en SE 2A3 der venter på at blive "sikret". Konen kunne ikke lide at der lå 365 V @ 0.65 A / 3 mF frit fremme! :twisted:

600V AC, 440V DC og fire 470µF lytter i fri luft på en stump krydsfinér er ganske "hyggeligt". Jeg vil have strømforsyningen i en kasse. Forstærker(en)/(ne) bliver nok på en træplade, der bare kan placeres på et sikkert sted. Harmoniske er har ikke - kun en meget terrængående kat. Den er god til at holde sig fra varme rør og loddekolber, men højspænding kan den jo nok ikke lugte...

Er lidt nysgerrig. Hvad er det for en HP du har?

200CD oscillator (rør) og 333A (sand) analyser. Den eneste ulempe ved 200CD oscillatoren er at udgangsspændingen ikke er helt stabil over de forskellige områder. Der gør sweeps lidt bøvlede. Til gengæld kan den levere en masse spænding og forvrængningen er meget lav. Jeg har købt mig en Präcitronic oscillator der skulle være god til det med den stabile udgangsspænding, men jeg har ikke haft tid til at få den sat i stand...

- Har selv noget gammelt skrammel af radiometer og lignende ( alt med rør )

Det kan da fungere glimrende - hvis der ikke er for mange dårlige kondensatorer og løse forbindelser...

- Men jeg må indrømme jeg gerne ville kunne lave fft, sweeps og lignende, i stedet for at skulle plotte hver måling for sig! - Det kan være man skulle oprette en tråd om teknik i almindelighed og tests i særdeleshed???

Ja måske. Hvis du har et godt lydkort (96kHz/24 bit) kan du jo lave mange målinger ret nøjagtigt. De indbyggede lydkort kan tit i praksis kun bruges til målinger i området 50Hz-15kHz. Udover det område er frekvensgangen ikke jævn.

Og lige en forespørgsel. Kunne du ikke måle "printhullet" i din ST70? Og afstanden mellem skruerne? Jeg er ved at kigge på et oktalprint, men jeg kan ikke finde de korrekte mål nogen steder...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Tonni » lør 7. aug 2010 22:33

mcs_5 skrev:
Tonni skrev:- Tror i øvrigt det er et godt valg der! Det har nogle fornuftige data. Men må nok også sige at det bliver svært at finde mage ved! - Jeg har en andel i en samling på adskillige tusinde rør, men er ikke rendt i det før! - Mon det er blevet fremstillet til een bcl-producent? - Som et custom job...

Det er tilsyneladende kun Mazda der har lavet det. Men hvor mange TV-producenter der har brugt det ved jeg ikke. De engelske TV-firmaer levede jo i deres egen lille verden med mange underlige konstruktioner og rørtyper. Den kombinerede 405 linier, VHF og 625 linier, UHF "standard" nødvendiggjorde jo også lidt særheder ;) Men det gælder jo også på andre områder. Er EL37 og GZ37 f.eks. brugt andre steder end England?

Ja der stod et gammelt pa-rack i forum hvor jeg mener der var brugt EL37, og en sværm EF37...

Så jeg håber din arbejdsdag kommer tilbage på et mere normalt stade!

Det håber jeg da ikke - så når jeg jo ikke en skid ;)

Oki det var da heldigt du startede lidt "stille" :lol:

- Det med ferie er imø både godt og skidt. Det er forunderligt som der altid lader til at være en pukkel, proportional med feriens længde, der venter når man kommet tilbage!

Ja, resten af verden holder jo ikke ferie...

Absolut ikke! - Og da jeg arbejder på et opholdssted, må jeg konstatere kaosteorierne giver endnu en dimention! :Skor:

600V AC, 440V DC og fire 470µF lytter i fri luft på en stump krydsfinér er ganske "hyggeligt". Jeg vil have strømforsyningen i en kasse. Forstærker(en)/(ne) bliver nok på en træplade, der bare kan placeres på et sikkert sted. Harmoniske er har ikke - kun en meget terrængående kat. Den er god til at holde sig fra varme rør og loddekolber, men højspænding kan den jo nok ikke lugte...

Det lyder underligt bekendt, med den måde at smide stumperne rundt på! :p

Er lidt nysgerrig. Hvad er det for en HP du har?

200CD oscillator (rør) og 333A (sand) analyser. Den eneste ulempe ved 200CD oscillatoren er at udgangsspændingen ikke er helt stabil over de forskellige områder. Der gør sweeps lidt bøvlede. Til gengæld kan den levere en masse spænding og forvrængningen er meget lav. Jeg har købt mig en Präcitronic oscillator der skulle være god til det med den stabile udgangsspænding, men jeg har ikke haft tid til at få den sat i stand...

Oki så er vores udstyr ikke så forskelligt alligevel. bortset fra den 333A. Jeg har blandt andet et Radiometer BKF6 distortionmeter, en HO32c BFO ( 0 - 50 KHz ), en F31a 100 dB amp med tilhørende LP7a 100 dB att. Et 46K2 10W W-meter, samt en B&o RWM4 100 W W-meter - Men de samt nogle forskellige andre måleinstrumenter har det til fælles at de er omkring et halvt århundrede gammelt!
Kender du den HO32c? Kunne du finde den tror jeg du ville finde den lidt interessant!

- Har selv noget gammelt skrammel af radiometer og lignende ( alt med rør )

Det kan da fungere glimrende - hvis der ikke er for mange dårlige kondensatorer og løse forbindelser...

Ja det er der humlen er begravet ikke? - Men på den anden side må jeg erkende jeg ikke tror der er meget af det moderne udstyr der holder så længe! - Og stadig giver tilfredshed ved brug af det!!! :cool1:

- Men jeg må indrømme jeg gerne ville kunne lave fft, sweeps og lignende, i stedet for at skulle plotte hver måling for sig! - Det kan være man skulle oprette en tråd om teknik i almindelighed og tests i særdeleshed???

Ja måske. Hvis du har et godt lydkort (96kHz/24 bit) kan du jo lave mange målinger ret nøjagtigt. De indbyggede lydkort kan tit i praksis kun bruges til målinger i området 50Hz-15kHz. Udover det område er frekvensgangen ikke jævn.

Har du erfaring med hvilken slags lydkort man bør satse på? - Har et audigy der ligger, men om det er godt nok? - jeg tvivler!

Og lige en forespørgsel. Kunne du ikke måle "printhullet" i din ST70? Og afstanden mellem skruerne? Jeg er ved at kigge på et oktalprint, men jeg kan ikke finde de korrekte mål nogen steder...

Så håber jeg det her kan bruges! - Ellers må du lige give et prej!
Billede
Målene til skruehullerne er midt hul...

Mange tak for din velvilje Mikkel! :Thumpsup:
Og god søndag!!!
Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf mcs_5 » man 9. aug 2010 02:45

Tonni skrev:Kender du den HO32c? Kunne du finde den tror jeg du ville finde den lidt interessant!

Hvad er der specielt ved den? Frekvensområdet ser ud til at være lidt "indskrænket" (10-21000Hz ifølge Radiomuseum) sammenlignet med de andre to jeg har. HP'en kan klare 5Hz-600kHz og østtyskeren kan klare 1Hz-3MHz...

Har du erfaring med hvilken slags lydkort man bør satse på? - Har et audigy der ligger, men om det er godt nok? - jeg tvivler!

Mit styresystem understøtter ikke højere samplefrekvenser end 48kHz, så jeg går ikke så meget op i det ;)
Men det skal vidst være Audigy 2 eller nyere for at understøtte 24/96 i den virkelige verden.

Billede

Det kan det. Her er en tegning der skulle passe. Den er endda enkeltsidet, så printet kan sagtens laves med tusch :cool1:

ST70_oktal.gif

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Tonni » man 9. aug 2010 21:43

Kender du den HO32c? Kunne du finde den tror jeg du ville finde den lidt interessant!

Hvad er der specielt ved den? Frekvensområdet ser ud til at være lidt "indskrænket" (10-21000Hz ifølge Radiomuseum) sammenlignet med de andre to jeg har. HP'en kan klare 5Hz-600kHz og østtyskeren kan klare 1Hz-3MHz...

Det er ikke så meget det at den kan arbejde i det ret snævre område, men det at den kan bestryge 0-500 eller 0-21000 i et område. - Og samtidig kan den drive en højttaler direkte. Men du kan finde manualen til den på mods.dk hvis du vil se mere på den! - Jeg har haft en del gavn af den i forbindelse med at jeg har justeret Lowther enheder for et par af mine venner og self. også mine egne...

Mit styresystem understøtter ikke højere samplefrekvenser end 48kHz, så jeg går ikke så meget op i det ;)
Men det skal vidst være Audigy 2 eller nyere for at understøtte 24/96 i den virkelige verden.

Oki! Har du nogle erfaringer vedr. programmer der kan bruges, under winXP, gerne uden at flå en fattig familiefar! :lol: Er pt i gang med at bygge en "ny" PC med en dualcore AMD-64 som jeg arvede resterne af efter at kunne konkludere den havde smidt PSU og bundkort! - Nye stumper fra en anden død PC og den kunne igen!
- Med et audigy2... :D

Billede

Det kan det. Her er en tegning der skulle passe. Den er endda enkeltsidet, så printet kan sagtens laves med tusch :cool1:

ST70_oktal.gif
EDIT - Hvad po...er skete der lige med det billede? :Skor:

Dejligt layout Mikkel! :Thumpsup:

Har du også et printlayout? Ellers må jeg "bare" selv i gang med at parre layout og diagram...
Ja det er ret længe siden jeg har lavet et print sidst! - Plejer at lave fuglereder i badekar, eller fumleboards!

Endnu en gang mange tak for din store tålmodighed!
Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage