af Klarskov » søn 19. apr 2020 01:05
Nøøøøj hvor er det spændende. Nu er du ved at få fat i den grundlæggende indstilling af 'scopet, så her kommer et par fif. Brug dem hvis du synes -:).
Jeg husker med fryd tilbage til den gang jeg fik mig et "rigtigt" oscilloskop (et Tektroniks 315A med tre forskellige indstiksmoduler - jeg har det stadig og bruger det først og fremmest til at tjekke højspændingskredsløb, fordi det er rørbaseret og derfor tåler ganske mange tæsk - men det holder kalibreringen stadigvæk!).
En af de målinger, som er helt standard for mig er måling på firkanter. Du har en B&O tonegenerator, som også leverer perfekte firkantsignaler. Prøv at sende f.eks. en 1 kHz firkant igennem en forstærker og drej på tonekontrollerne. Tommelfingerreglen er, at en hvis du ser en perfekt firkant, er frekvensgangen lineær 10 gange under og 10 gange over - dvs. ser du en perfekt 1 kHz firkant (= helt horisontal top og bund) kan du regne med et lineær frekvensgang fra ca. 100 Hz til 10 Khz. Tonekontrollerne vil få firkanten til at kippe den ene eller anden vej.
Eller en (lidt) anden ting, som jeg nærmeste har hugget fra Nelson Pass: Tag en sædvanlig klasse AB-forstærker, send f.eks. 1 kHz sinus gennem den og skrue ned for bias til du ser tydelige "hak" omkring nul-gennemgangen. Der er cross-overforvrænging. Nu kan du justere bias op indtil du ser at "hakkene" forsvinder (prøv med forskellige belastninger, udgangsniveauer og frekvenser). Ofte skal der meget lavere bias til, end manualerne foreskriver (fordi de vil være på den sikre side, eller fordi de ønsker klasse A-drift et langt stykke ad vejen). I det hele taget: Du kan se alle former for symmetri/asymmetri ved at tjekke med sinussignaler - ikke mindst klipning (se om en forstærker klipper symmetrisk).
Det kan være svært at se meget lave forvrængningsniveauer umiddelbart. Hvis du ser noget, der ligner en perfekt sinuskurve kan den sagtens have 1-2% THD (som måske ikke er så hørbart), men ser du tydelige "hak", er du højt oppe i ulige harmonisk forvrængning.
Igen: De timer jeg har brugt på at studere oscillogrammer har været en ren fornøjelse. Og at bygge en simpel oscillator og se dens output på 'scopet er lige mageløst hver gang. Eller fikse en forstærker og se den gengive perfekte firkanter - det gør vintagelivet sjovere.
Rigtig god fornøjelse.