Hej Frederik
Tak fordi du deler din erfaring om emnet - dejligt.
Flere spørgsmål trænger sig på:
1. - Hvorfor er den switch der overhovedet? - i brugsvejledningen rådes man til at sætte den på "AC" - for at være sikker på at skåne sine højttalere mod slemme impulser. hmmm. (Det troede jeg, at relæet tog sig af.)
Godt spørgsmål? Umiddelbart tænker jeg at nogen mener man kan have mere styr på fasen, hvis systemet er DC koblet fra kilde til højttaler. Det går så til dels alligevel tabt, når vi har AC koblede delefiltre i højttalerne. Ideen opstod vel dengang vi slap af med lytten i udgangen og gik over til +/- forsyning. Anbefalingen om at bruge “AC” har Torben svaret så fint på.
2. - næste spørgsmål er så, hvorfor man har sat disse 2 bipolare elektrolytkondensatorer over switchens hhv. ene og anden side? Er det "bare" det, som man kalder "snubber caps"?
Nej det er ikke “snubber caps” men ganske “almindelige” overførings kondensatorer. Jeg tror du læser diagrammet forkert, enter kører du udenom (DC) eller igennem (AC) kondensatoren. Ved brug af forstærkeren sammen med 3250 preamp’en giver switchen ingen mening, da 3250 også er AC koblet i udgangen.
De to lytter ,som sidder der er 10uf 16V - og kigger man på schematic står der "1/50V" ved disse lytter - hmmmmm
Om det er en 1 eller 10uF er for så vidt ligegyldig, set i forhold til vores hørbare nedre grænsefrekvens. Jeg regnede lidt på det og afhængig af hvordan volume kontrollen står på 170DC, så ligger nedre -3dB punkt mellem 3 og 5 Hz med en 1uF kondensator. Med en 10uF er vi en faktor 10 lavere i frekvens. Så begge vil virke fint. Bemærk i øvrigt at på blok diagrammet for 170DC er der byttet om på AC/DC switchen og volume kontrollen i forhold til på det rigtige diagram.
3. og sidste spørgsmål: Hvordan virker denne switch på en 170DC - der må (forhåbentlig) være en grund til at den er der.
Virkemåden er beskrevet ovenfor, og switchen giver kun mening ved brug af 170DC sammen med andre typer pre amps.
Ovenstående er en elektronikmands vurdering ved at kigge på diagrammet. En audiofil entusiast har sikkert en anden mening end mig, og jeg har ingen mening om hvad der den bedste type kondensator.
Jeg håber ovenstående trods alt er brugbart
Hilsen Kenneth
Omkring dc-problematikken, beskriver Kenneth vist dette meget godt. Samme tråd henvises også til en Alpha 3, hvor en afkobling er indsat på pre. ( der er lidt tvivl om størrelsen ) - forstår det sådan, at direkte/dc kopling, skulle forbedre evt. fasefejl gennem forstærknings leddet. Om det har praktisk "value", skal jeg ikke kloge mig på.
I forhold til billede - er der nogen praktisk formål med den flade lyt under de 2 modstande? ( kan ikke se værdi på scematic )
Perhej: tak for link - det var lige sådan noget jeg søgte, men de andre svar herinde åbner nye døre

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.