Diy protect circuit.

Alt om GDS

Diy protect circuit.

Indlægaf cdp » ons 22. apr 2020 17:26

Et lidt kringlet spørgsmål, - er der nogen herinde der har etableret en ekstra beskyttelse af jeres elskede gamle forstærker el. radio. Jeg ved godt det primært er forbeholdt kraftigere effekttrin og PA-modeller, men der findes jo ældre Hifi, hvor dele er svære at skaffe og man gerne værner lidt ekstra om, så "uheld" nødvendigvis ikke betyder afbrænding af komponenter. Her tænker jeg mest i retning kortsluttede ht-terminaler, lidt for meget boogie/voogie til sønnens konfirmation osv. Mht. til dc-balance er de fleste vist rimelig sikre, kan jeg forstå.
I praksis kan en ex. 5A sikring i mainboard jo blot erstattes af en mindre, eller bruge en type som hurtigere blusser op. En del amps., er også udstyret med varmeføler på køleprofilen, termostatstyret blæser osv., men jo ikke alle.
Kunne være lærerigt at høre andres tiltag og erfaringer om emnet. Håber ikke det er helt i hegnet. ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Re: Diy protect circuit.

Indlægaf his067 » ons 22. apr 2020 18:06

Desværre har jeg haft flere uheld med DC på indgangen af en kraftforstærker: jeg tror den eneste måde at beskytte der, er at sætte en kondensator på 1µF-2.2µF i serie med signalet. Det gælder forøvrigt også for nyere forstærkere: mine Zap-pulse 2.2 fes af for et par dage siden da min Kenwood L1000C besluttede sig for at begå selvmord. Gert Frederiksen mete godt nok at den skyldige var min ReVox G36, men da dens udgangstrin er et katodefølger med 0.3µF i udgangen tror jeg ikke den var skyldneren....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf his067 » ons 22. apr 2020 18:07

Desværre har jeg haft flere uheld med DC på indgangen af en kraftforstærker: jeg tror den eneste måde at beskytte der, er at sætte en kondensator på 1µF-2.2µF i serie med signalet. Det gælder forøvrigt også for nyere forstærkere: mine Zap-pulse 2.2 fes af for et par dage siden, da min Kenwood L1000C besluttede sig for at begå selvmord. Gert Frederiksen mente godt nok, at den skyldige var min ReVox G36, men da dens udgangstrin er et katodefølger-trin med 0.3µF i udgangen, tror jeg ikke den var skyldneren....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf PerHej » ons 22. apr 2020 19:25

Jeg har før brugt den her.
https://www.banggood.com/UPC1237-Dual-C ... rehouse=CN

Hilsen PerHej
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf Pokemon » ons 22. apr 2020 20:08

his067 skrev:Desværre har jeg haft flere uheld med DC på indgangen af en kraftforstærker: jeg tror den eneste måde at beskytte der, er at sætte en kondensator på 1µF-2.2µF i serie med signalet. Det gælder forøvrigt også for nyere forstærkere: mine Zap-pulse 2.2 fes af for et par dage siden da min Kenwood L1000C besluttede sig for at begå selvmord. Gert Frederiksen mete godt nok at den skyldige var min ReVox G36, men da dens udgangstrin er et katodefølger med 0.3µF i udgangen tror jeg ikke den var skyldneren....

selvmord? den kenwod der har du da selv fjernt alle lyterne i signalvejen?
Pokemon
Advarsel tildelt

Lokalitet: Vig

Indlægaf x-tian » ons 22. apr 2020 21:47

Hvis en forstærker vælger at lave termisk runaway så er der intet der kan redde den det omtalte "beskyttelse" kredsløb redder kun dine højttalere hvis du er heldig.
Det bedste du kan gøre er at holde dit vintage grej i orden og sørge for at alle komponenter der forfalder p.g.a. alder, varme m.m. bliver checket/skiftet og så lad være med at bruge hjemme Hi-Fi til fest det er det ikke beregnet til og risikoen for nedbrud er høj. der kan fås noget forholdsvist billigt PA-ish der er meget bedre egnet til at få nogle tæsk.

Bare min mening :-)

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian

Lokalitet: Rakkeby, Mors

Indlægaf his067 » ons 22. apr 2020 22:56

Pokemon skrev:
his067 skrev:... mine Zap-pulse 2.2 fes af for et par dage siden da min Kenwood L1000C besluttede sig for at begå selvmord...

selvmord? den kenwod der har du da selv fjernt alle lyterne i signalvejen?

Ja, men det var 25-30 år siden, at jeg fjernede dem, så jeg tilskriver hændelsen til alderdom og et "death-wish". af samme årsag foreslog jeg også kun én blokeringskondensator i udgangen (eller rettere, i kenwoodens tilfælde, to...den er jo balanceret opbygget) for at beskytte kraftforstærkeren.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf cdp » tors 23. apr 2020 07:06

Hej Frederik
Tak fordi du deler din erfaring om emnet - dejligt.
Flere spørgsmål trænger sig på:

1. - Hvorfor er den switch der overhovedet? - i brugsvejledningen rådes man til at sætte den på "AC" - for at være sikker på at skåne sine højttalere mod slemme impulser. hmmm. (Det troede jeg, at relæet tog sig af.)

Godt spørgsmål? Umiddelbart tænker jeg at nogen mener man kan have mere styr på fasen, hvis systemet er DC koblet fra kilde til højttaler. Det går så til dels alligevel tabt, når vi har AC koblede delefiltre i højttalerne. Ideen opstod vel dengang vi slap af med lytten i udgangen og gik over til +/- forsyning. Anbefalingen om at bruge “AC” har Torben svaret så fint på.

2. - næste spørgsmål er så, hvorfor man har sat disse 2 bipolare elektrolytkondensatorer over switchens hhv. ene og anden side? Er det "bare" det, som man kalder "snubber caps"?

Nej det er ikke “snubber caps” men ganske “almindelige” overførings kondensatorer. Jeg tror du læser diagrammet forkert, enter kører du udenom (DC) eller igennem (AC) kondensatoren. Ved brug af forstærkeren sammen med 3250 preamp’en giver switchen ingen mening, da 3250 også er AC koblet i udgangen.

De to lytter ,som sidder der er 10uf 16V - og kigger man på schematic står der "1/50V" ved disse lytter - hmmmmm

Om det er en 1 eller 10uF er for så vidt ligegyldig, set i forhold til vores hørbare nedre grænsefrekvens. Jeg regnede lidt på det og afhængig af hvordan volume kontrollen står på 170DC, så ligger nedre -3dB punkt mellem 3 og 5 Hz med en 1uF kondensator. Med en 10uF er vi en faktor 10 lavere i frekvens. Så begge vil virke fint. Bemærk i øvrigt at på blok diagrammet for 170DC er der byttet om på AC/DC switchen og volume kontrollen i forhold til på det rigtige diagram.

3. og sidste spørgsmål: Hvordan virker denne switch på en 170DC - der må (forhåbentlig) være en grund til at den er der.

Virkemåden er beskrevet ovenfor, og switchen giver kun mening ved brug af 170DC sammen med andre typer pre amps.

Ovenstående er en elektronikmands vurdering ved at kigge på diagrammet. En audiofil entusiast har sikkert en anden mening end mig, og jeg har ingen mening om hvad der den bedste type kondensator.

Jeg håber ovenstående trods alt er brugbart

Hilsen Kenneth

Omkring dc-problematikken, beskriver Kenneth vist dette meget godt. Samme tråd henvises også til en Alpha 3, hvor en afkobling er indsat på pre. ( der er lidt tvivl om størrelsen ) - forstår det sådan, at direkte/dc kopling, skulle forbedre evt. fasefejl gennem forstærknings leddet. Om det har praktisk "value", skal jeg ikke kloge mig på.
I forhold til billede - er der nogen praktisk formål med den flade lyt under de 2 modstande? ( kan ikke se værdi på scematic )
Perhej: tak for link - det var lige sådan noget jeg søgte, men de andre svar herinde åbner nye døre ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf his067 » tors 23. apr 2020 14:55

Jamen altså: re min Kenwood 1000C. Da jeg nu satte mig til at se på forforstærkeren viste det sig at fejlen var et dårligt (købt færdiglavet) stik: jeg kørte balanceret og en lærling havde glemt at montere trækaflastningen i XLR Hanstikket. resultatet var at stik-benene/stik-pladen var blevet skubbet ind i XLR-huset, så der ikke var forbindelse imellem han- og hun-stik. Trækaflastning er nu hentet fra et ikke brugt XLR stik og det hele fungerer igen!
Godt nok er Zap-pulse forstærkeren ikke længere funktionel og det er jo ærgreligt. Men da den ikke er vintage hører det nok til et andet sted.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Pokemon » tors 23. apr 2020 15:51

his067 skrev:Jamen altså: re min Kenwood 1000C. Da jeg nu satte mig til at se på forforstærkeren viste det sig at fejlen var et dårligt (købt færdiglavet) stik: jeg kørte balanceret og en lærling havde glemt at montere trækaflastningen i XLR Hanstikket. resultatet var at stik-benene/stik-pladen var blevet skubbet ind i XLR-huset, så der ikke var forbindelse imellem han- og hun-stik. Trækaflastning er nu hentet fra et ikke brugt XLR stik og det hele fungerer igen!
Godt nok er Zap-pulse forstærkeren ikke længere funktionel og det er jo ærgreligt. Men da den ikke er vintage hører det nok til et andet sted.

nå men så var det altså ikk din kenwod der var istyker
vis ike trækaflasting var i stiket har det vist aldrig virket

den der zapulse har da vist short circuit protection
så vordan er du siker på den er død?
Pokemon
Advarsel tildelt

Indlægaf his067 » tors 23. apr 2020 17:35

Stikket virkede meget fint, indtil at det altså ikke virkede. Det tog et stykke tid for benene at blive presset så langt tilbage, at de ikke kunne holde forbindelsen vedlige.

Re: zap-Pulsen. Det er fordi den ikke siger noget, selv når jeg har prøvet den med andre inputs/forforstærkere. Short-circuit beskyttelsen beskytter udgangen mod kortsluttede højttalerledninger. Mit problem (hvad det så end var) var på indgangen, som ikke tåler DC.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Pokemon » fre 24. apr 2020 09:50

his067 skrev:Mit problem (hvad det så end var) var på indgangen, som ikke tåler DC.

zapulse tåle da ganske udmærket dc på indgangen

men du havde jo ikk dc på indgang for din kenwod virker jo godt nok og det var bar den ledning du selv havd lavt der ikk dued
så det nok noet andet der er galt
Pokemon
Advarsel tildelt

Indlægaf his067 » fre 24. apr 2020 18:29

Ledningerne var købt færdiglavede, ex-leverandør. Selv ville jeg ikke have lavet sådan noget klamphuggeri.

Jeg finder nok aldrig ud af hvad der gik galt: det er jo underligt at begge kanaler fes af. Men den er god nok: der sidder en 2-watts modstand på 2.2Ω nær indgangen og den er flækket i begge kanaler.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Pokemon » fre 24. apr 2020 20:25

his067 skrev:Ledningerne var købt færdiglavede, ex-leverandør. Selv ville jeg ikke have lavet sådan noget klamphuggeri.

Jeg finder nok aldrig ud af hvad der gik galt: det er jo underligt at begge kanaler fes af. Men den er god nok: der sidder en 2-watts modstand på 2.2Ω nær indgangen og den er flækket i begge kanaler.

kenner ike de der zapulse
på bilederne kan det se ud som om de 2.2ohm sider som ground lift
vis den har set +60V eler -60 ...løbe der 30A og det 1800w

hvem har byget den?
Pokemon
Advarsel tildelt

Indlægaf his067 » fre 24. apr 2020 23:06

De bliver leveret som færdige print fra LC-audio.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage