Et meget teknisk spørgsmål om Altec

Alt om GDS

Et meget teknisk spørgsmål om Altec

Indlægaf lillebror » lør 2. maj 2020 21:03

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at løse et problem med en gammel Altec Lansing effektforstærker. Den er udstyret med 120v blæser, som sikkert flytter en masse luft, men også støjer noget så vederstyggeligt. Spørgsmålet går på, hvorvidt blæserens hastighed kan dæmpes evt. med en modstand i serie, eller det bliver nødvendigt at skifte blæseren til en nyere og forhåbentligt mere støjsvag type.
På forhånd tak!
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror

Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Et meget teknisk spørgsmål om Altec

Indlægaf Sorenki » lør 2. maj 2020 21:22

Hej Lillebror - kan du fortælle os om modelnavnet?
Det ville gøre det nemmere ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf lillebror » lør 2. maj 2020 21:47

Det er en Altec Lansing model 2200, som har 8 forstærkermoduler. Disse er så parallel- og/eller seriekoblet 4 og 4. Med andre ord så fungerer den som en alm. stereoforstærker. Blæseren sidder så på en niende modul, som også bærer afbryderen.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror

Indlægaf lillebror » søn 3. maj 2020 17:07

Her er et foto af den aktuelle blæser
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Søren
lillebror

Indlægaf Fredmarantz » søn 3. maj 2020 18:54

Nedenstående besvarer vel ikke dit spørgsmål, men er forstærkeren en 110/120V-forstærker eller 230/240V - forstærker?

Hvis det er en 110/120V's-forstærker, og sat på en stepdown-enhed, så skal man vel have fat i en anden mere støjsvag 110/120V-blæser eller leve med den, der er der allerede?

Hvis forstærkeren er en 230/240V's forstærker, så får den blæser da vist overspænding. og kan med fordel skiftes til en passende 230/240V's-blæser eller drosles ned i volt, hvilket jeg tror er ikke-så-let.

Er den installerede blæser originalt fra Altec-fabrik?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf KenRas » søn 3. maj 2020 19:21

Nu har jeg ikke lige fundet et diagram over strømforsyningen i din Altec, men jeg kender udemærket det med 115 Vac blæsere fra HP instrumenter fra 60 - 70 - 80’erne. Disse instrumenter kunne stilles om mellem 115 og 230 Volt AC og primær siden af trafoen var ofte delt i 2 separate viklinger, der kunne serieforbindes ved 230 V og vistnok parallel forbindes ved 115 V. Blæseren sidder så koblet til den ene af de 2 primær viklinger. På den måde får blæseren altid 115V uanset hvad apparatet er sat til.

Under alle omstændigheder, så bliver den type blæsere slidte, begynder at støje og skal skiftes. Jeg har på nogle af mine instrumenter sat en modstand i serie med blæseren for at sætte farten og støjen ned. Jeg kan ikke huske en specifik modstandsværdi og den afhænger også af blæserens strømforbrug. Modstanden bør være på et par watt og hvis du er snedig, så monterer du den sådan at den sidder i luftstrømmen fra blæseren.

Som sagt, jeg har ikke set diagrammet for din Altec, men scenariet ligner det jeg kender fra HP. Jeg håber ovenstående er brugbart.

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Sorenki » søn 3. maj 2020 19:27

I forlængelse (og lidt som spørgsmål til Kenneth's svar herover)
Hvis man sætter en modstand i serie med sin slidte blæser, er det vel ekstra væsentligt at sikre at forstærkeren ikke løber for varm og er nyserviceret? - tænker at en ældre forstærker måske ville have det værre med at få nedsat sin indbyggede køle-effekt?

Var det min ville jeg nok forsøge at finde en ny støjsvag 115v blæser
edit: eller bare købe en ny Etri - https://www.ebay.co.uk/itm/ETRI-125LG-S ... 1739454184

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf lillebror » søn 3. maj 2020 19:38

Tak for alle svarene. Umiddelbart så er blæseren ikke slidt, da det lyder som vindstøj og ikke motorstøj. Idéen med en seriemodstand var lidt den, jeg håbede på ville komme. Nemt og billigt - lige noget for en vendelbo. Hvor mange ohm skal modstanden mon være på? Kan jeg måle dc på blæseren og så vælge en modstand med samme værdi? Det ville vel give en halvering af hastigheden.
Søren
lillebror

Indlægaf x-tian » søn 3. maj 2020 19:43

Du kan også prøve med en go gammel lysdæmper så er der trinløs regulering på banditten.

Just my 2 cents

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian

Lokalitet: Rakkeby, Mors

Indlægaf Sorenki » søn 3. maj 2020 19:44

Du kommer nok ikke langt med en DC-måling, når det er en AC motor ;)
Jeg ville måske passe på med en halvering af hastigheden, men forsøge at starte med 80% - den blæser SKAL jo flytte noget luft, det er derfor den er der!

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf lillebror » søn 3. maj 2020 19:53

Ja, som du måske kan fornemme, så er jeg ikke just elektronikkyndig. :?
Men man kan da måle dc på en højttalerenhed.

Jeg har da vist en gl. lysdæmper et sted :p
Søren
lillebror

Indlægaf KenRas » søn 3. maj 2020 20:30

Regner du på blæserens data så giver:

115V / 160mA = 718,75 ohm, som er motorens modstand.
Jeg ville prøve med en modstand mellem 50 og 100 ohm og så vurdere om du stadig mener at luftstrømmen er tilstrækkelig. Ofte kan ved at reducere spændingen en smule, reducere støjen en del og stadig flytte rigeligt med luft.

Du skal nok forsøge dig lidt frem.

Med en 100 ohms modstand i serie er der stadig ca. 101V over blæseren.

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf lillebror » søn 3. maj 2020 20:38

Tak, det skal sgu prøves 8)
Søren
lillebror

Indlægaf lillebror » man 4. maj 2020 10:00

Nu har jeg prøvet med modstande - ca. 500ohm i alt. Den kører stadig for hurtigt, men det værste er, at modstandene bliver særdeles varme, selv efter blot 15min. Der er desværre ikke plads til at placere modstandene i luftstrømmen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Søren
lillebror

Indlægaf hificlassic » man 4. maj 2020 10:28

Kunne man skifte blæseren til en PC blæser og lade den køre på et 9V batteri i stedet?
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage