Oscilloscope kursus

Alt om GDS

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Captain Phoenix » ons 17. mar 2021 13:15

KenRas skrev:Og mon ikke vi kan få et Oscilloscope kursus afviklet på den anden side af sommerferien....?

Til den tid er de fleste af os vel blevet vaccineret :p

Det vil være herligt - men jeg er enig: Det forudsætter at vaccinen er rullet ud.

Kenneth - kan du ikke holde øje med et oscilloskop til mig, for det ved jeg ikke meget om... (det var en af de ting, min far ikke fik givet videre til mig).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf cdp » ons 17. mar 2021 14:30

Service manual til OS1000:

Tusind tak Henning - jeg fik en lille intro hvor den er købt, så indtil et evt. kursus, må det blive " learning by doing " :lol:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf KenRas » ons 17. mar 2021 18:10

Captain Phoenix skrev:
Kenneth - kan du ikke holde øje med et oscilloskop til mig, for det ved jeg ikke meget om... (det var en af de ting, min far ikke fik givet videre til mig).


:thumbsup:
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Poul » ons 17. mar 2021 20:46

Blot for at markere, at jeg også gerne deltager i et oscilloskop-kursus, når det bliver muligt.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf cdp » tors 1. apr 2021 11:32

Har leget med en hjemmestrikket funktions generator, der skulle kunne generere både sinus og firkant, men jeg kan nu ikke se den store forskel, hvilke jo nok er en kombination af " fejl 40 " og billigt Kina kram. Kører jeg den over en audio linie indgang, er der heller ikke meget forskel. Nu prøver jeg lige med en online generator, og ser hvad der så sker.
Jep, lad os aflyse Covid 19, så vi kan kigge profferne over skulderen herinde... :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf KenRas » tors 1. apr 2021 11:59

cdp skrev:Har leget med en hjemmestrikket funktions generator, der skulle kunne generere både sinus og firkant, men jeg kan nu ikke se den store forskel, hvilke jo nok er en kombination af " fejl 40 " og billigt Kina kram. Kører jeg den over en audio linie indgang, er der heller ikke meget forskel. Nu prøver jeg lige med en online generator, og ser hvad der så sker.
Jep, lad os aflyse Covid 19, så vi kan kigge profferne over skulderen herinde... :lol:

Ja det er jo hverken en sinus eller en forkant, men derimod en (forvrænget?) triangle, eller trekant på dansk.
Måske er det scopet der har et problem, er der en grund til at X aksen er justeret til venstre?

Har du et diagram eller beskrivelse af din funktions generator?

Jeg har i øvrigt en App på min iPhone der hedder “Signal Gen”. Den kan være et brugbart alternativ til en rigtig generator, i mangel af bedre.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf cdp » tors 1. apr 2021 13:31

Har du et diagram eller beskrivelse af din funktions generator?

Det hjælper nok ikke meget, er dog 99% sikker på alle komp. er rigtig monteret, uden overlab. Kan dit falke øje spotte evt. fejl ? ;) Ps. det er fotofejl at kurve ligger til venstre, scop viser hele x-linje.
EDIT - 1 khz firkant kurve øverst er fra online gen. - volume på mobil ca. 70% - er det ringning der ses i starten?
- og hvorfor er det lige at kurven ikke er symmetrisk i hele X-retningen?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf KenRas » tors 1. apr 2021 15:45

Hej Carsten,

Der bør være en jumper/omskifter der forbinder pin 13 og 14 på XR2006 gennem en modstand/potmeter. Når pin 13 og 14 er forbundet laver den sinus, hvis ikke så en trekant. Potmetret kan bruges til at justere signalet til at ligne en sinus mindst muligt. Dvs mindst mulig forvrængning.

Der findes masser af diagrammer/projekter af funktions generatorer med XR2206 og de minder meget om hinanden. Din ligner noget fra banggood.com og er sikkert OK.

Og ja, det med at tage billeder af et analog scope kender jeg godt. Ikke altid lige godt.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf cdp » tors 1. apr 2021 19:51

Der bør være en jumper/omskifter der forbinder pin 13 og 14 på XR2006 gennem en modstand/potmeter.

Enig - der medfølger 2 jumperre, men ifølge vejl. bruger jeg kun en. Leger lidt videre med det.. ;)
Ps. jeg tror sørme Hameg skopet fungerer også. :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf KenRas » tirs 21. sep 2021 22:12

Nu hvor regeringen ikke længere regner Covid-19 for en samfundskritisk sygdom, var det måske på tide at forsøge at starte et kursus / workshop op omkring brugen af oscilloscoper.

Som omtalt i det første indlæg i denne tråd stiller jeg gerne op som underviser i sådan en workshop. For at holde transport omkostninger nede er det vel mest praktisk med en workshop der dækker Sjælland + øerne og en der dækker Fyn + Jylland. Jeg mener helt klart at det skal være en workshop med fysisk fremmøde, da vi her forhåbentlig ikke taber nogen. Og så skal man ikke glemme det sociale aspekt :p

En hurtig gennemgang af denne tråd viser at der er interesse i at deltage foreløbigt fra følgende:

Sjælland + Øerne
KlausM
Captain Phoenix
Vincula
Klarskov
Sorenki
Hanzi
MaxJ ??

Jylland + Fyn

Elway ??
Skjold ??
Poul
Fredmarantz
Fensten
cdp

Er der andre der er interesseret i at deltage, så skriv det her i tråden.

Fensten tilbød sidste år at vi kunne bruge kantinen på hans arbejde i Århus, det håber jeg stadig er muligt.
Vi mangler dog et sted på Sjælland, så er der nogen der har forbindelser til velegnet sted, så kom endelig frem.

Jeg forestiller mig at bruge enten en Lørdag eller Søndag på workshoppen, med start kl. 10 som så varer til sidst på eftermiddagen, eller så længe vi gider.

Er der nogen der har lyst til at hjælpe med undervisningen, ligesom Klarskov har tilbudt på Sjælland, så sig endelig til.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Helikon » tirs 21. sep 2021 23:03

Jeg vil også gerne deltage, jeg blevet noget rusten efterhånden, kan selv tage scope og tone generator med.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Klarskov » tirs 21. sep 2021 23:09

Jeg er bestemt stadig med, men der er lidt ændringer. Tidligere hørte jeg til på Sydsjælland. Nu er jeg flyttet til Tikøb i Nordsjælland. Og jeg er - for at sige det mildt - lidt underdrejet af en meget massiv flytning (det er ufatteligt! hvad man kan samle sammen på 30 år et sted). Jeg havde nogle muligheder for lokaliteter på Sydsjælland, men her er jeg ny. Ikke desto mindre: Jeg stiller gerne op og medbringer diverse gadgets (instrumenter, forsøgkaniner m.v).

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Fredmarantz » ons 22. sep 2021 00:12

Jeg er helt klart stadig med på dette enestående tiltag. :cool1: :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf vagten » ons 22. sep 2021 00:19

Jeg vil også gerne deltage på sjælland, har scope or funktionsgenerator men ingen viden om bruden.
Vh
Frank
vagten
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 08 okt 2011
Geografisk sted: Kalvehave
Lokalitet: Kalvehave

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Captain Phoenix » ons 22. sep 2021 08:21

KenRas skrev:Vi mangler dog et sted på Sjælland, så er der nogen der har forbindelser til velegnet sted, så kom endelig frem.

Jeg forestiller mig at bruge enten en Lørdag eller Søndag på workshoppen, med start kl. 10 som så varer til sidst på eftermiddagen, eller så længe vi gider.

Jeg er fortsat "på" - og kipper med flaget for det gode initiativ :cool1:

Jeg har ikke selv rådighed over et lokale, der kan bruges, men det lokale (Valby) kulturhus har mødelokaler, som kan lejes for 120,-/timen - altså 600,- for et 5-timers arrangement (lokale 3.4 eller 3.5 nedenfor).
Det er under 100,- pr. deltager (KenRas fraregnet), hvilket er meget lidt for sådan et kursus, synes jeg.

Der er café på stedet og masser af supermarkeder + take-away-steder mv. indenfor 2 min. gåafstand. Fornuftige parkeringsforhold i weekender.

Skærmbillede 2021-09-22 kl. 08.09.01.png

Skærmbillede 2021-09-22 kl. 08.09.13.png

Man skal være ude et stykke tid i forvejen for booking af weekend-arrangementer, så en datofastlægning bliver (også af denne grund) sikkert snart aktuel, tænker jeg.

Jeg hjælper gerne med det praktiske, hvis det bliver her i nærheden af matriklen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Hug og 26 gæster