Gæt en forstærker

Alt om GDS

Gæt en forstærker

Indlægaf mcs_5 » lør 1. maj 2010 15:01

Her er et billede af den forstærker jeg ville have taget med til Hald iår. Jeg nåede desværre bare ikke at få den færdig. Billedet viser den oprindelige version, som jeg byggede den da jeg gik i 9. klasse. Bund og bagside er af 0,8mm aluminium, så det er dejligt "søsygt" ;)

Men hvilken forstærker er det? Kan den genkendes af vintageeksperterne ud fra ét dårligt billede?

Billede
(Klik for forstørrelse)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Gæt en forstærker

Indlægaf MDA » lør 1. maj 2010 15:28

Istedet for at indsætte både url og img når du indsætter billeder kan du nøjes med img da jeg har lavet forummet så det stadig kan vise i stor format ved at klikke på billedet.

Prøv at ændre dit billed til [img ]dit foto[/img]
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf mcs_5 » lør 1. maj 2010 16:28

MDA skrev:Istedet for at indsætte både url og img når du indsætter billeder kan du nøjes med img da jeg har lavet forummet så det stadig kan vise i stor format ved at klikke på billedet.

Prøv at ændre dit billed til [img ]dit foto[/img]

Det gjorde jeg først, men det virker ikke ordenligt. Billedet bliver godt nok vist i et større format, men ikke 100%, så billedet er stadig "forvrænget". Hvis sådan noget skal virke, skal det være muligt at få billedet vist i 100% (uanset størrelse), og med scrollbars efter min mening. Idéen med at indsætte billederne i "skrumpet" størrelse er fin, men det skal vel stadig være muligt at se hele billedet?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf MDA » lør 1. maj 2010 16:51

Det virker fint ved mig.

Du kan forstørre det 2 gange.
Tryk 1 gang og du forstørre (synes kvaliten på billedet er det samme) er det ikke nok kan man trykke nederst i højre hjørne for at få det vist i orginal størrelse.

Men du bestemmer selvfølig selv hvordan du gør, det var bare et tip til dig og andre brugere ;)

Billede
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf mcs_5 » lør 1. maj 2010 17:13

MDA skrev:Du kan forstørre det 2 gange.
Tryk 1 gang og du forstørre (synes kvaliten på billedet er det samme)

Ved den "formindskelse" springes nogle pixels i billedet over, og det giver hakkede kanter i rette linier m.m. Og det kan perfektionisten i mig ikke lide ;)

Her er en sammenligning:

Billede

er det ikke nok kan man trykke nederst i højre hjørne for at få det vist i orginal størrelse.

Den funktion havde jeg ikke gættes var der - den er skjult godt synes jeg.

Men det er jo ikke det her der er emnet :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf MDA » lør 1. maj 2010 17:42

hehe der er da ellers et fint ikon som viser expand.

Men jeg skal nok lade være med at forstyrre mere i din tråd, med unødvendigt snak :)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf mcs_5 » lør 1. maj 2010 20:09

Her et billede mere, da opgaven ikke er blevet løst endnu :mrgreen:

Billede

Det er en gør det selv konstruktion fra Ny Elektronik fra '77, men den er i virkeligheden 8 år ældre. Nu burde det være nemt - ellers må jeg jo afsløre det imorgen :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Sorenki » søn 2. maj 2010 15:20

jeg poster et svar imorgen når jeg har været et smut forbi biblioteket og gransket årgang 69 til 71 af High-Fidelity
jeg mindes nemlig, i det pågældende magasin, at have stødt på en såkaldt "testimonial" på en forstærker man kunne købe som dele, hvorefter man bare skulle samle den.
den person der havde beskrevet forstærkeren, beskrev besværet med at bygge den, hvor meget støj han havde oplevet - men også hvor glad han var da den endelig virkede og bare spillede!

kan det mon være?

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf mcs_5 » søn 2. maj 2010 17:39

Det kan godt være forstærkeren er omtalt i gamle numre af High Fidelity. Så vidt jeg kan se er den er omtalt i HF 12/90, men her som en forstærker Poul Hansen har konstrueret ;)

Det er "selvfølgelig" John Linsley Hood's klasse A forstærker fra Wireless World. Her er et diagram på russisk:

Billede

En single-ended transistorforstærker med 4 transistorer pr. kanal - det ser man da ikke så tit ;)

Grunden til forstærkeren aldrig blev brugt da jeg byggede den i sin tid, var pekuniære problemer. Jeg købte de største køleplader jeg kunne skrabe penge sammen til, og de var ikke store nok. Det er derfor den store larmende blæser sidder på toppen...

Men så fandt jeg på et tidspunkt sådan et par køleplader:

Billede

Og så kunne jeg jo komme videre...

Her er et par billeder af den nuværende udgave. 0,8mm alupladen skiftede jeg til noget lidt tykkere, men printene er de oprindelige.

Billede

Billede

Udgangstransistorerne er ikke helt normale. Den oprindelige version var med MJ480, men drivertransistoren blev senere skiftet til 2N1711 (med højere forstærkning), så man også kunne bruge 2N3055. Men jeg havde ikke en hel kasse 2N3055, så jeg brugte Tesla KD503 (fra Tjekkoslovakiet) istedet for - den havde jeg en kasse af til at matche fra. De ser ud til at virke fint...

Billede

Tomgangsstrømmen passer dog ikke helt med det der står i NE. Modstanden til at stille strømmen skulle være på 120 ohm, men jeg skal op på 390 ohmfor at få den rigtige strøm - det er de modstande der ses frit svævende over printet. Strømmen er så også forskellig i de to kanaler, så en trimmer havde været praktisk... Det er kun indgangstransistorerne der (måske) ikke et matchet, så de må jo have indflydelse der også?

Så nu mangler jeg kun en mindre støjende blæser (jeg har købt nogle computertyper der skulle være stille). Jeg overvejer også et bedre printlayout på et tidspunkt. Trimmere til midtpunktspænding og tomgangsstrøm, og bedre terminaler til tilslutningerne.

Jeg har ikke målt på forstærkeren endnu, så det kan være den udsender radiosignaler eller andet spændende - men den spiller fint :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf MDA » søn 2. maj 2010 20:13

Ser godt ud dit projekt, pænt og nydeligt opbygget
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf mcs_5 » man 3. maj 2010 17:38

MDA skrev:Ser godt ud dit projekt, pænt og nydeligt opbygget

Tak!

Jeg synes ledningsføringen ser lidt rodet ud, men jeg prøvede at holde ledningerne korte istedet for pæne...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf jan_stevns » tors 13. maj 2010 22:06

Det er da vist ikke en single ended ting - men en normal pushpull konstruktion

De "lærde" diskuterede længe dengang i 69, da konstruktionen blev offentliggjort i Wireless World.
jan_stevns

Indlægaf mcs_5 » fre 14. maj 2010 00:10

jan_stevns skrev:Det er da vist ikke en single ended ting - men en normal pushpull konstruktion

De "lærde" diskuterede længe dengang i 69, da konstruktionen blev offentliggjort i Wireless World.

Jeg har lige læst lidt op på det. De lærde er vidst stadig ikke blevet enige. Og tilsyneladende afhænger det også af hvor kraftigt forstærkeren er udstyret, og om udgangstransistorerne er matchede...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf jan_stevns » fre 14. maj 2010 09:39

mcs_5 skrev:
jan_stevns skrev:Det er da vist ikke en single ended ting - men en normal pushpull konstruktion

Jeg har lige læst lidt op på det. De lærde er vidst stadig ikke blevet enige. Og tilsyneladende afhænger det også af hvor kraftigt forstærkeren er udstyret, og om udgangstransistorerne er matchede...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Jeg byggede den selv engang i starten af 70'erne - og må da nok sige det var lidt af en oplevelse - selv om den er relativt simpel, er den også noget hys - men lyden fejler bestemt ikke noget. Vi var 5 gutter der hver byggede en til at trække nogle Voight Horn - 3 af dem gik op i røg et par gange :) - deribland min - suk !

For de interesserede, er der meget spændende læsning : http://www.tcaas.btinternet.co.uk/index-1.htm
jan_stevns

Indlægaf mcs_5 » fre 14. maj 2010 15:27

jan_stevns skrev:Jeg byggede den selv engang i starten af 70'erne - og må da nok sige det var lidt af en oplevelse - selv om den er relativt simpel, er den også noget hys - men lyden fejler bestemt ikke noget. Vi var 5 gutter der hver byggede en til at trække nogle Voight Horn - 3 af dem gik op i røg et par gange :) - deribland min - suk !

Kan du huske hvad de døde af? Var det hedeslag eller noget ustabilitet?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage