Plade-udretter forsøg og test

Alt om GDS

Plade-udretter forsøg og test

Indlægaf Fensten » lør 1. jun 2024 11:22

Jeg har et par plader i samlingen, der er så skæve at min yndlings PU (Denon dl103) kommer på alvorligt overarbejde, med risiko for ophæng, nålefane osv.. Pickuppen kan lige akkurat bevare kontakten med underlaget. Men afspilning er ikke en mulighed. Hvis jeg anvender en PU med en lavere tracking force bliver den skudt afsted vertikalt. Den eneste PU jeg har kunnet afspille pladerne med er en Shure Sc35c med en tracking Force på 3,5 gram.

Derfor har jeg igennem længere tid søgt en løsning på problemet og et prisvenligt alternativ til en rigtig “Record flattener”

Jeg er nået frem til at, to pladetallerkener, begge fra Lenco. De var let tilgængelige. Jeg tænker at to Rega glas tallerkener og kan være et godt udgangspunkt.

Men en Lenco tallerken fra en B50 og en Lenco tallerken fra en L75.
Ideen er montere lægge den skæve plade imellem de to. L75 tallerkenen øverst og B50 nederst. Pladen beskyttes af bagepapir , så den slipper nemmere ;).

Jeg har læst en del om emnet på nettet og konsensus synes at være. Bag din plade i ovnen ved 50 grader i minimum 1-2 timer. Lad den afkøle en dag under pres. Og tjek om bagningen har haft det ønskede resultat.

To be continued :)


Mvh.


Jan
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 897
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Plade-udretter forsøg og test

Indlægaf Helikon » lør 1. jun 2024 14:58

Jeg husker en artikel om samme buleproblem i et elektronik/hifi blad engang i de super fede firsere da det hele stortoppede, forfatteren brugte to tykke glasplader, noget vægt ovenpå og en tur i ovnen ved forholdsvis moderat varme. Den korte historie er at det lykkedes for ham med de plader han havde, så det skal nok lykkes med dine også.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Plade-udretter forsøg og test

Indlægaf kbekke » lør 1. jun 2024 17:34

Jeg har benyttet metoden i mange år. Først med Rega-pladetallerkener i glas (dengang jeg havde to af dem) og i de senere år med almindelige, glatpolerede 30 x 30 gulvklinker fra Bauhaus.

Det fungerer ganske udmærket. Hvis man er forsigtig i omgangen med pladerne, har styr på tid og temperatur og som Fensten beskriver, lader hele balladen køle ned i fred og ro.

Jeg har aldrig brugt bagepapir eller noget andet som “beskyttelse” og det er ikke mit indtryk, at der er nogen fordel ved at anvende overdrevent tunge emner til at lægge "pres på". Men jeg vil til gengæld anbefale at anvende emner, der har en plan overflade. Bare for en sikkerheds skyld.

IMG_0731.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Plade-udretter forsøg og test

Indlægaf Fensten » lør 1. jun 2024 22:32

Jeg har nu bagt to plader. Begge var meget skæve, lokalt på den yderste del af pladen. Ingen af dem er det lykkedes med at gøre flade.

Måske skal jeg give dem længere tid i ovnen.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 897
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Plade-udretter forsøg og test

Indlægaf kbekke » søn 2. jun 2024 00:58

Jeg slukker normalt ovnen efter en time og lader det hele stå og køle ned natten over. Så måske er det et spørgsmål om temperatur? Problemet er selvfølgelig at finde ud af præcist, hvor høj en temperatur er “nok”, men ikke for meget med din ovn.

Måske du skal ud og finde en stak skæve “Tanzparade-plader” og gradvist prøve dig frem?

Det skal lige siges, at jeg aldrig har prøvet eller haft behov for at rette små, lokale “buler” ud. Mine erfaringer er med at rette plader ud, der enten er fuldstændigt konkave/konvekse eller hvor f.eks. halvdelen eller mindre “svæver” over pladetallerken, når resten ligger plant på den.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] og 13 gæster