Projekt JBL L-166

Alt om GDS

Projekt JBL L-166

Indlægaf MDA » lør 7. jan 2012 18:38

Mit JBL L-166 projekt som man kan følge med i :Skor:
Ham som jeg købte sættet af sagde via mail, at de var i perfekt stand :rofl:

Der vil løbende komme billeder, som projektet skrider frem :Pilfinger:

Højttaler 1:
Alle enhederne blev afmonteret.

Billede
Billede

Skal hvis have en let polering.
Billede

Billede
Billede

Begge L-pads blev skilt af og renset.
Billede
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Projekt JBL L-166

Indlægaf Captain Phoenix » lør 7. jan 2012 20:09

Tillykke med højttalerne.
Det skal blive spændende at følge projektet med L166'erne - en af mine yndlings-JBL højttalere. Der står et sæt i min stuen og den ene af knægtene har også fået et par.
De har en betydelig mere nuanceret og "korrekt" gengivelse end den mere berømte L100, samtidig med at de godt kan sparke fra sig.

Godt med de gode fotos!

Vel er højttalerne ikke perfekte, men det vigtigste er da i orden:
Diskantenhederne ser gode ud - de er svære at skaffe og umulig at reparere
Bas-ophængene ser friske ud og sidder korrekt på bagsiden af membranerne, hvad de ikke altid gør
:Megetvred:

Friske grill pegs fås her: http://www.ebay.com/itm/JBL-Grill-Pegs- ... 0814236288

Tør man spørge ca. hvad du måtte af med for sættet?

Held og lykke!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf MDA » lør 7. jan 2012 23:59

Må indrømme den primære grund til at det skal være L-166 som skal spille i stuen er fordi at det er de meste "børne venlige" JBL højttalere som jeg kan komme i tanke om, pga. af det hårde front gitter.
Heldigvis spiller de også rigtig fint, så det er jo en win win situation :Thumpsup:

Du har ret at fronten er til at have med at gøre, men der er stadig meget der skal gøres ved dem, heldigvis er den anden front i bedre stand.
Fronten skal males om, da ham amatøren har boret og banket da han skulle prøve at reparere de plastik pegs.
Der er også lidt reperation af finer på en af dem, det kommer der billeder af når jeg kommer der til.

Ophænget er heldigvis i ok stand, har prøvet at nullere gummiet men det mærker som om de har nogle år endnu, så dem vil jeg ikke tænke på i første omgang.

Alle dele som der skal bruges til projektet har jeg styr på, der kommer feks. en "ny" bule fri LE5-8 enhed i.
Har et sæt 066 diskanter hvis det skulle komme der til, at jeg ikke kan få gjort de andre pæne.

Prisen jeg gav for dem er lidt svært, da de blev købt sammen med noget andet.
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf zaragon » søn 8. jan 2012 10:19

Hej -

Milde Monsigneur, de ser da ellers ret pæne ud. Te løgge mæ dæm;-) - er alt træ og frontstof ok? Synd, at folk borer og banker i den slags, som du beskriver, men hvis det er ejer nr. 5 (med kone, der vil ha' det skal passe til gardiner), så er det vel hvad man kan forvente... (suk!). Lad os vide, hvordan projektet skrider frem!

-Z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf MDA » søn 8. jan 2012 14:03

De fronter som fulgte med er i ok stand.
Når bettemand her hjemme bliver så stor at han godt kan forstå at man skal behandle vintagehifi ordentlig, har jeg et sæt fronter som er nær mint condition som bliver monteret.

Der er lidt træ og finer arbejde på dem, men det er til at overskue :Pilfinger:

Jeg vil kalde dem for frontgitter da de er lavet af noget hårdt matriale.
Tror de egener sig godt til husstande med små børn, det er ihvertfald en af grundene til jeg skal have dem ind i stuen, for der en her hjemme som er begyndt at kravle :Skor:
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf MDA » søn 8. jan 2012 19:55

Højttaler 2 blev afmonteret og begge L-pads renset.
Fronten er heldigvis i god stand, kun lige nogle små detaljer som der skal kigges på senere.

Billede
Billede

I L-166A sidder der en ekstra transducer til bassen
Billede
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf MDA » søn 8. jan 2012 20:04

Billede
Billede
Billede

Billede

Billede
Billede

Billede

Billede
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Captain Phoenix » søn 8. jan 2012 20:21

MDA skrev:I L-166A sidder der en ekstra transducer til bassen
Billede

Hmm... Ekstra Transducer?
Jeg mener da "bare" det er én af spolerne i delefilteret, der (sikkert pga vægten) er placeret i bunden af kabinettet. (Er dog ikke i nærheden af mine egne p.t., så jeg kan ikke tjekke).

Respekt for finér-arbejdet. Håber resultatet bliver flot - men altså: hvad folk gør ved deres højttalerkabinetter...
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf Edge » søn 8. jan 2012 20:36

Våd limer du Mads, eller smører du lim på begge flader og lader det tørre og derefter stryger det sammen?

Sjovt at der er afløbsrør i en JBL 166 -fnis-
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf MDA » søn 8. jan 2012 21:07

clh1997 skrev:Hmm... Ekstra Transducer?
Jeg mener da "bare" det er én af spolerne i delefilteret, der (sikkert pga vægten) er placeret i bunden af kabinettet. (Er dog ikke i nærheden af mine egne p.t., så jeg kan ikke tjekke).

Respekt for finér-arbejdet. Håber resultatet bliver flot - men altså: hvad folk gør ved deres højttalerkabinetter...

Jeg mener at have læst at der er 2 udgaver af L-166 og A versionen har skulle have en seperat transducer.
A versionen skulle have højttalerterminaler med twist og modellen uden A har push højttalerterminaler.

Kunne være fint hvis du gad at se om du har sådan en ekstra transducer i dine, og hvilken type højttalerterminaler der er monteret?
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf MDA » søn 8. jan 2012 21:09

Edge skrev:Våd limer du Mads, eller smører du lim på begge flader og lader det tørre og derefter stryger det sammen?

Jeg våd limer (ellers havde de skruetvinger jo heller ikke været der :lol: ) det kan jeg bedst arbejde med, andre fortrækker sikkert at lade limen tørre også stryge det på, men vi har jo alle vores måde at gøre det på.
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Captain Phoenix » søn 8. jan 2012 21:40

MDA skrev:Jeg mener at have læst at der er 2 udgaver af L-166 og A versionen har skulle have en seperat transducer.
A versionen skulle have højttalerterminaler med twist og modellen uden A har push højttalerterminaler.

Kunne være fint hvis du gad at se om du har sådan en ekstra transducer i dine, og hvilken type højttalerterminaler der er monteret?

Det gør jeg gerne, men det kan først blive i næste uge (efter d. 15.ende), da jeg bortrejst indtil da.
Alle mine 3 sæt 166'ere er dog med dreje-terminaler og jeg er temmelig (98+ %) sikker på at JBL forlod push-terminalerne i 1974/75 - dvs. før "JBL L 166 Horizon" (som dens fulde navn lyder) kom til.
Men derfor kan der naturligvis godt være forskel på "A"- og "ikke-A"-modellerne.
De to jeg har været i "maven" på, har begge de store spoler (nærmest små transformatorer).
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf zaragon » søn 8. jan 2012 21:54

...det er godt nok lidt af et projekt, du dér er i gang med Mads, men sh** hvor det glæder mit gamle vintage-hjerte at se, at du går så flot til sagerne!! ;) ... og når lille bambino-vintage bli'r lidt større, så har han vist rigtig meget at glæde sig til sammen med sin far!! wow! Bare MIN far havde været sådan! FLOT GÅET! :cool1: :Thumpsup:

bedste hilsener,
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf Edge » søn 8. jan 2012 22:08

MDA skrev:
Edge skrev:Våd limer du Mads, eller smører du lim på begge flader og lader det tørre og derefter stryger det sammen?

Jeg våd limer (ellers havde de skruetvinger jo heller ikke været der :lol: ) det kan jeg bedst arbejde med, andre fortrækker sikkert at lade limen tørre også stryge det på, men vi har jo alle vores måde at gøre det på.

Ja altså nu må jeg lære at se hvad billederne viser før jeg spørger dumt (her ville jeg gerne have brugt et udråbstegn, men Tonni har brugt dem alle sammen... :lol: ) :Pegefinger: Sorry
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf MDA » søn 8. jan 2012 22:24

Audioheritage siger 1976
Audio-database siger de første kom i 1975

Hvis du kigger på denne hjemmeside sidder der push terminaler på hans L-166

Der findes 2 forskellige delefiltere henholdsvis N166 (L-166) og N166-1 (L-166A)

Din label og skala ser sikkert sådan her ud, hvor skala starter på 0:
Billede

Se lige label på dette billed læg især mærke til skalaen:
Billede
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage