For audiofil-arkitekten!

Alt om GDS

For audiofil-arkitekten!

Indlægaf his067 » tirs 17. dec 2024 07:46

Vi går jo nok alle og tænker over hvordan vi bedst stiller vores anlæg op og hvordan vi bedst får anlægget til at være ‘en del af indretningen’. Det gør jeg i hvert fald (men min mor mor var også arkitekt, så jeg er arveligt belastet).

For tiden tænker jeg på at bygge en reol omkring vores (indbyggede) ildsted. På hver side af dette er der en alkove, den ene er knapt 80 cm bred og den anden er 90 cm. Der er en visuel øvre linje i 140 cm højde, som jeg ikke vil bryde. Jeg tænker at reolen skal indeholde (en del af) min LP samling på omkring 2000 LPer. Så hele baduljen bliver temmelig tung og resonansfri.

Og så slog det mig, at det måske slet ikke var en dårlig ide at indbygge et sæt højttalere i dette reolsystem, især hvis jeg lader reolerne stå knapt 10-20 cm ud fra væggen så systemet bliver lidt (eller meget) open-baffle agtigt. Jeg forestiller mig, at LPerne simpelthen holder højttalerne fast i det horisontale plan (måske ovenikøbet i spænd), og at det er muligt at udbedre de fleste resonanser ved hjælp af Lyngdorf’s Room Perfect (som på nuværende tidspunkt er en enorm forbedring af vores Martin-Logan Vantage højttalere). Lyngdorf kan måske også kan integrere to subwoofere (REL Stadium II som jeg tænker at køre passivt igennem et par ICE-power ASP1000).

Så kommer vi så til det sjove: hvilke højttalere? Jeg har adgang til en del interessante højttalere: ML-Vantage er dem vi pt bruger. De lyder rigtigt godt, men de står temmeligt langt inde i stuen og er (og det indrømmer jeg selv, uden hjælp fra Sarah) ofte i vejen. Jeg har også et sæt Quad ESL 63 Pro, som kunne indbygges i reolen (forudsat at jeg tager mig sammen og renoverer deres højspændingskredsløb: for tiden spiller de ikke lige højt), et par Beovox 5700, og et par Yamaha NS1000. Det kunne måske også lade sig gøre at indbygge et par Tannoy 3806 i systemet (med reolen 20 cm ude fra væggen giver det basreflex kabinet på omtrent 300 liter som skulle være ideelt for de enheder). Endeligt er der mine KEF LS50, som jeg er mere loren ved, da de har en bagudvendt basrefleks port og nok vil kræve subwoofere.

Quad ESL 63 forekommer mig, at være den løsning som er mest interesant: Jeg kan løfte dem op i en højde, hvor en sofa med høje sider (á la Børge Mogensens tremmesofa) ikke længere influerer på lyden. Samtidig er det muligt at give ESL 63 næsten ideelle forhold, hvis jeg er omhyggelig med at sørge for at lyd fra ESL 63’s bagside ledes bagud til det store bagkammer som udluftes via en 10-20 cm spalte til stuen á la open baffle/basreflex port. De kan måse ovenikøbet lægges på siden, så vægten af en række LPer stiver Quads temmeligt lemfældige ‘kabinet’ af. Med held (og Room Perfect) skulle det munde ud i en dybere og forhåbentlig veldefineret bas. Og i modsætning til M-Lerne er Quad ESL63 ikke en line-source men en point-source som spreder i alle retninger.

Selvfølgeligt har jeg ikke regnet på det her (jeg er en nybegynder i akustik og jeg fik et rundt 5-tal i matematik i gymnasiet), men hvad siger I?

Kommentarer og forslag modtages med kyshånd (men uden nogen garanti for at projektet nogensinde bliver gjort færdigt)!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: For audiofil-arkitekten!

Indlægaf Skorpio » tirs 17. dec 2024 17:53

his067 skrev:Selvfølgeligt har jeg ikke regnet på det her (jeg er en nybegynder i akustik og jeg fik et rundt 5-tal i matematik i gymnasiet), men hvad siger I?

Du er heller ikke stærk i geometri, et femtal er ikke rundt :lol:
Brugeravatar
Skorpio

Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Indlægaf Fredmarantz » tirs 17. dec 2024 17:57

sorry for OT - men sjovt sammentræf - jeg fik også 5 som afsluttende matematikkarakter i Gymnasiet. (efter jeg klagede over dette, oplyste min matematiklærer, at han godt ville have kunnet forsvare et "03" for min præstation - så jeg stak piben ind igen).
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf his067 » ons 18. dec 2024 06:15

Ja, vi har alle vores lig i lasten… ;)
Sært nok er jeg nok mest kendt professionelt som værende iblandt de historikere, der tæller og laver statistik :?.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf his067 » fre 20. dec 2024 13:05

Er der slet ingen der vil kommentere på hvad jeg påtænker: Er mine ideer rimeligt gode eller bør jeg lægge højttalerindbygningsideen på hylden (Pun intended)?
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Elway » fre 20. dec 2024 13:37

Et par fotos af aktuel "tilstand"/byggepladsen vil måske få kreativiteten i gang
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf his067 » lør 21. dec 2024 00:55

Det må desværre vente: vi er i Australien på familiebesøg. Men i det nye år….
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Elway » lør 21. dec 2024 11:23

his067 skrev:Det må desværre vente: vi er i Australien på familiebesøg. Men i det nye år….

Ikke så ringe! Jeg boede i Melbourne 94-95 (Elwood/St Kilda området), men har desværre ikke været tilbage siden. Skøn by... Merry Chrissie down under!

Hvis der kommer billeder i tråden, kommer de gode forslag nok frem...
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Ehapa » lør 21. dec 2024 17:21

Har prøvet, byggede nogen Lowther Acoustica 109 ind i en reol, bagvæggen var af træ(sommerhus), det lød bedre end når de stod ude i rummet ..især bassen var meget bedre i reolen, så bagladehorn er måske ret egnet til temaet.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Tilbage til Gør-det-selv-vintage