Jeg har tidligere lavet en Lenco L75 i finsk birkekrydsfiner. Det lyder godt, klart bedre end sildekassen med trætte fjedre. Den er så i skammekrogen i øjeblikket, fordi jeg synes den brummer for meget. Jeg synes så det var lidt svært at arbejde i, den er limet sammen af 4 lag som jeg husker det, så det bliver ikke birkekrydsfiner igen. (MDF er helt ude, hvis der skal mere præcisionsarbejde i det.)
Jeg har også en L70, og kunne godt finde på at lave den også, og vende den en kvart omgang, og muligvis lave den til at kunne tage to tonearme. Der er så to veje, den ene er topplade i Corian eller muligvis det hele, det skulle være muligt at få noget afskåret køkkenvask rest til en ok pris måske. Her er vi ude i at Corian dødt i sig selv, så vibrationer fra værket skulle ikke så nemt forplante sig til plinten.
Den anden er at finde nogle af de syret eg sofaborde som var populære i 60/70 erne som har en tyk ca. 4 cm plade, som er limet sammen af ca 10 cm brede stykker, de burde kunne fås billigere end selv spånplade, de er ikke i mine øjne de mest kønne, men de kan slibes ned, og det er godt og tungt træ at arbejde i. Jeg ville så også lave lidt hulrum med sand/bly i. Her er vi ude i at vibrationer fra værket bliver absoberet ud i plinten og ikke vender tilbage, det er i min hjerne måske det som lyder mest fornuftigt. Jeg er sikker på der nogen som kan byde ind på de forskellige teorier om hvad der bedst. Jeg ville også lave montering til tonearme aftagelig, og her kunne man så prøve Corian, eller alt muligt andet.
Jeg kan ikke rigtig lave træarbejde indendørs, så det er som oftest en sommerfornøjelse. Men jeg har for nyligt lavet baffler ud af noget rest OSB, som kunne fikses med en router og en stiksav ret hurtigt, og billigt da det var noget som bare stod ubrugt hen. Hver gang jeg ser på dem, synes jeg nærmest lyden er dårlig, hvad den ikke er, men jeg har så tilspillet enheder når jeg laver noget i bedre træ, OSB er noget fy. Men altså, lav grammofonen så pæn som muligt, det lyder bare bedre så, og lyder den rigtig godt, har du den jo i mange år
Man kan faktisk også få plademåtter i Corian til Lenco, men har ikke prøvet:
https://lencohell.wordpress.com/Et tip hvis ens borestander ikke kan komme alle steder på plinten man vil bore, så er den her ret fiks:
https://www.bauhaus.dk/wolfcraft-tecmobil-borestander-svingbar