Jeg er helt enig i, at udbagningen af gammel harsknet olie i de sintrede bronzelejer er "the way to go" - Jeg har gjort det med både Beogram 1000 (2 stk) og en Beogram 1500 samt et par TD-124'ere). Jeg mener nu ikke, at det skulle være påtrængende nødvendigt at anvende vacuum-løsningen. Så fin mekanik har vi heller ikke med at gøre. Altså en god udbagning hvor man placerer de afmonterede lejer på et leje af køkkenrulle el. lign - ind i en miniovn el. alm ovn. - og sæt den på ca. 70-75 grader (går vi op på de 100 grader, er det min erfaring ved selvsyn, at olien vil have tendens til at brænde sig fast på metallet). - og lad det stå i en times tid. Evt. kan man i løbet af processen i ovnen vende lejerne et par gange. Man kan se på køkkenrullen, at den gamle olie løber ud lige så stille. Gentag evt. Herved kommer man i grove træk af med det gamle snask. Man kan, når lejet er kølet lidt af, lægge det i den tidligere omtalte rensebenzin. I og med at lejet er sintret (porøst) vil det selv suge rensebenzinen ind (tænk på en svamp, der lægges i vand). Når der så skal ny olie i, er det min anbefaling, at man tager et ganske lille metalbæger og hælder den valgte olie i (kunne fx være den forkætrede "karma-olie") - herefter lejerne ned i olien - sætte det i ovnen på på 70-75 grader og lade det hygge sig der i en times tid.
Herefter tager man lejerne op - monterer dem korrekt og så kører motoren igen, som den skal. Resten omkring filtskiver og rengøring eller udskiftning af disse er en anden historie. Filskiverne (fåreuld) skal fungere som et reservoir med olie, så de skal være nye eller i det mindste rensede for gammel snaskeolie. Dette kan man bruge rensebenzin eller acetone til - et tålmodighedsarbejde, som man kan udføre sideløbende med at ovnen gør
sit arbejde :-)
Edit: Man skal selvfølgelig sørge for at lejerne er helt fri for opløsningsmidler inden ny olie tilføres (rensebenzin eller andet). Ligeledes skal man huske, at den nye varme olie også selv suges ind i lejerne grundet deres porøsitet. (svampen you know)
Hvis Dr. Dims læser med her - er det jo fint.
Den olie, som af mange herinde er kaldt for "karma-olien" En såkaldt T46 turbineolie.
https://www.vintagehifi.dk/forum/viewto ... 58&t=10672Vh
Freddy