Restaurering af Luxman 58A trækabinet

Alt om GDS

Restaurering af Luxman 58A trækabinet

Indlægaf Lasse » søn 19. feb 2012 13:48

Nu hvor min L58A har fået sit lydmæssige potentiale tilbage, takket være en tur hos TubeMania, så har jeg gået og luret på hvordan jeg kan give den sit kosmetiske potentiale tilbage da den har en del ridser i kabinettet.

Billede
Billede

Der ikke rigtigt lykkedes mig at finde ud af hvordan en sådan kasse af rosentræ bøt behandles så den, selvom den aldrig vil blive som ny, vil kunne få lidt mere at sin virkeligt flotte udstråling tilbage.

Så projektet har stået lidt på pause indtil jeg faldt over denne annonce på ebay:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... ink:top:en
Godt budt op allerede :shock: men også et extremt flot eksemplar!

Sælger skriver her: "About two years ago I had the (real) Rosewood case professionally, and expensively, French polished and it's simply lustrous."

Aha! Jeg googler "french Polish" og bla finder følgende side med en meget udførlig beskrivelse af hvorledes man udfører en French Polish på en guitar. http://milburnguitars.com/frenchpolish.html

Et par spørgsmål følger herefter. Er der nogen herinde der har erfaring med french polish på en lignende kasse?
Er det forsvarligt at kaste sig ud i dette uden den store erfaring? Kan det gå helt galt?
Bør jeg heller kontakte en professionel klaver restaurator som har erfaring med polering og reparation af rosentræ. Nogen der har prøvet det? og hvad koster sådan noget evt?
Nogen der har en god kontakt til anden fagmand med erfaring i rep og polering af rosentræ?

Pft
Mvh
Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse

Lokalitet: Amager

Re: Restaurering af Luxman 58A trækabinet

Indlægaf Almarx » søn 19. feb 2012 14:11

Hvis du anvender polering med shellac, får du en meget følsom overflade, der tager imod alt. Du skal undersøge hvordan overfladen er behandlet nu og hvis den fx. er behandlet med olie, så forsæt med det, du kan evt rense overfladen/fineren ved at slibe med fint sandpapir eller ståluld inden du giver olie. Der er sikkert en fagmand der har beskrevet det udførligt på nettet, måske endda hvordan din Luxman skal se ud.
Brugeravatar
Almarx

Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Indlægaf Lasse » søn 19. feb 2012 14:24

Almarx skrev:Hvis du anvender polering med shellac, får du en meget følsom overflade, der tager imod alt. Du skal undersøge hvordan overfladen er behandlet nu og hvis den fx. er behandlet med olie, så forsæt med det, du kan evt rense overfladen/fineren ved at slibe med fint sandpapir eller ståluld inden du giver olie. Der er sikkert en fagmand der har beskrevet det udførligt på nettet, måske endda hvordan din Luxman skal se ud.

Hey Almarx,

Tak for råd men som jeg skriver havde jeg netop ikke kunne finde ud af hvilken behandling overfladen havde indtil jeg stødte på den nævnte ebay annonce hvor sælgeren skriver french polish. Jeg gik derfor udfra at dette måtte være den behandling som overfladen har nu og derfor demn rigtige at fortsætte med. Men det mener du ikke kan jeg forstå? Dvs French polish kan gøre den flot som på ebay sælgerens billeder men utrolig følsom hvis jeg forstår dig ret.
Jeg har søgt intensivt på nettet om hvordan man restaurerer et sådan kabinet af rosentræ men jeg kan ikke finde noget som helst der hjælper mig. Derfor blev jeg så glad da jeg læste om ebay sælgerens french polish fordi jeg troede at jeg havde fundet løsningen. Men nu er jeg i tvivl igen :shock:
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse

Lokalitet: Amager

Indlægaf msg1979 » søn 19. feb 2012 16:18

Synes nu ikke der er så meget hokus pokus i det :)

Det kabinet kan godt komme til at se ud som nyt igen!

Slib den godt ned med sandkorn over 300 (måske endda mere for at undgå "ridser" i træet. Giv det voks, olie, lak eller lignende. Hvis du vil have det til at ligne originalt finder du ud af hvordan det er behandlet fra ny (fransk polering?).

Personligt kunne jeg godt finde på at give min en behandling der trak det rødlige ud af træt og som gav de mørke årer mere spil.. Også selvom behandlingen ikke er som originalt. Omvendt er den franske polering ret lækker! :)

Jeg har selv en L-58a i mint. Den står stort set ligeså pæn som den på ebay i træet. Samme stand hvis den blev poleret. Kunne være man skulle polere den op :) Der er heldigvis intet på kabinet udvover et par steder på toppen der var lidt lysere pga noget har stået på den, men ingen dybe mærker. Det fik en klat olie med en pensel og ses ikke mere. Fronten er ligeledes super, dog lidt beskidt i rillerne, men det er hurtigt fjernet.

Har du dybere mærker, så fugt selve mærket, god ved vand på det, gerne flere gange (dvs efter det er tørt) indtil træet har rejst sig. Det kan tage lang tid, men det rejser sig hvis du har god tålmodighed. Det gælder ikke hvis der er slået træ af kabinettet, kun hvis det er trykket sammen.

Vil du have den franske polering så er det bare igang:
http://en.wikipedia.org/wiki/French_polish
http://woodworking.about.com/od/finishi ... ishing.htm
http://www.youtube.com/watch?v=KNlt_y1rttQ

Der er masser af info og guides på nettet.

Om ikke andet så find en i lokalområdet der restaurerer gamle møbler (møbelsnedker) eller pianoer. De kan lave den og også fjerne de mærker den har og garanteret også gøre kanterne skarpe (ser ud til på billede to at de er lidt rundet af pga slid). Du kan også vælge at slibe alle kanter lettere runde, så de er ens hele vejen rundt. Tror ikke det vil se så tosset ud! :)
Senest rettet af msg1979 søn 19. feb 2012 17:38, rettet i alt 7 gange.
msg1979

Lokalitet: Odense

Indlægaf r-l-b » søn 19. feb 2012 16:21

det ser da ud til at der er grundlag for en Luxman L58A gruppe .... :thumbsup:
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf msg1979 » søn 19. feb 2012 16:34

Ja L-58a gruppe :)
Måske en Gruppe med luxman fra før de blev overtaget af alpine i starten af firserne ;)

Hvad må sådan en L58a i mint koste? Kan se den på Ebay er godt på vej op. Er det egentlig en klasse A? Den er jo røv-varm i tomgang?

Meget sjovt at vide hvad ens egen er værd. Har faktisk en mere på hånden ;) Kunne være man skulle nappe den hjem også.
Senest rettet af msg1979 søn 19. feb 2012 17:30, rettet i alt 1 gang.
msg1979

Indlægaf jcr1972 » søn 19. feb 2012 17:22

Jeg tror at kabinettet er lakeret fra fabrikken. Det gjorde man typisk for at få en mere holdbar finish. Jeg vil ikke anbefale shellac'en da overfladen bliver meget sart, og man skal være øvet for at få et godt resultat.

Skulle træet vise sig at være oliebehandlet, kan du købe noget mørk ædeltræsolie (Junckers er rigtig godt) og polere det med ståluld finhed 00. Du gennemvæder stålulden med møbelolien, og polerer langs med årerne.

Er kabinettet lakeret fra nyt, skal det matslibes før lakering. Er der dybe ridser eller slag kan du rejse træet ved at dryppe kogende vand på kun det sted hvor træet er trykket ned i overfladen. Du kan slutte af med at slibe med korn 1000 for at være helt sikker på at der ingen ridser er. Det skal kun være mat, ikke ridset. Er der steder på kanter, hjørner osv, som er slidte og derfor lysere, kan du tone de områder med bejdse før den egentlige lakering.
Derefter lakerer du med møbellak (her er Junckers igen fortrinlig), halvmat eller mat, alt efter hvilken finish man ønsker, og det første lag skal være fortyndet for bedre vedhæftning. Man mellemsliber hver gang med korn 1000 eller 1200. Så giver man det nogle lag lak, indtil man synes at man har den rette finish. De sidste mellemslibninger med korn 1200 bør gøres med vand på. Altså vådslibning. Man kan få et super godt resultat ud af det.

På de nedenstående billeder kan du se et radiokabinet der har fået denne tur. Det er lavet i flere etaper, da der er mange detaljer som gør at man ikke kan lakere det hele på én gang. Jeg kunne ikke i hvert fald... Desuden skulle det være blank, men jeg er ret sikker på at det skal være silkemat/halvmat på din Luxman. Men princippet er det samme, og du kan tydeligt se det område som kun lige er slebet mat og så det færdige resultat nederst.

Billede

Billede

Hilsen Jan
jcr1972

Indlægaf r-l-b » søn 19. feb 2012 17:31

jeg tror aldrig det har været meningen at trækassen skulle være blank men mere "silk"

hvis der slibes så pas på - fineren er ikke særlig tyk før man kommer ned til den almdelige x-finer

Jeg ville umiddelbar "retouchere" de skræmmer kassen har med en møbelstif/farvekridt i forskellige brune nuancer - og så give den en klud med lidt møbelolie en gang i mellem.

afhak kan fyldes med shellack

mange af de meget blanke træ kasser man ser på dyre recievere på ebay er "overrestaurered"
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Indlægaf msg1979 » søn 19. feb 2012 17:53

Så vidt jeg ved er L58´eren er ikke i finér, men massiv rosentræ ;)
msg1979

Indlægaf r-l-b » søn 19. feb 2012 18:15

bare det var - det er fineret plade - om pladen er x-finer eller spån kan jeg ikke huske

der er limet en kantliste på fronten i massivt træ men selv top og sider er finer - og det er sådan set fint nok da pladen inden under er stærkere hvorimod en massiv rosentræs plade ville revne pga. varmen fra forstærkere

Men det er pænt fineret og årene passer rundt om hjørnet på kassen

Billede her kan du se fineren der er knækket af

på forsiden er den massive liste skåret i smig Billede

mens kassen bagpå Billede vise x-finer lag/elle spå lag

på Luxmans egen reklame hvor den er fotograferet på en højglans bordplade kan man se at selve kassen ikke er født i højglans Billede
Brugeravatar
r-l-b

Indlægaf r-l-b » søn 19. feb 2012 18:18

tuneren T-50A er også både velspillende og flot Billede
Brugeravatar
r-l-b

Indlægaf msg1979 » søn 19. feb 2012 18:20

Ok jeg var ellers sikker på jeg havde læst det var massiv :oops:

Nogen ide om hvor tyk fineren er? :?:

Jeg er på jagt efter en T50a, havde fundet en til 1.000kr, men desværre ikke for pæn i træet.
msg1979

Indlægaf msg1979 » søn 19. feb 2012 18:23

Man kunne jo egentlige bare lave en ny kasse hvis den man har er for grim. Det burde ikke være så svært :)
msg1979

Indlægaf r-l-b » søn 19. feb 2012 18:32

jeg tror ikke den er så tyk - men med farvestifter - enten oliekridt eller gamle brune tusser kan man komme langt - patina i begrænset omfang er vel ok

jeg gav selv en tudse for min 50a i god serviceret stand - men sidst jeg så den herhjemme i flot stand stod der 2000 på prislappen ....
Brugeravatar
r-l-b

Indlægaf msg1979 » søn 19. feb 2012 18:35

Jep der er en T50a på dba lige nu til 2k.
Finder en til 1k ;) kan lidt tricks :)
msg1979

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage