Ikke vintage CD-afspiller

Alt om GDS

Ikke vintage CD-afspiller

Indlægaf mickr » man 14. maj 2012 01:33

Ovre i Teenage-setup VS. 3 - tråden er jeg kommet til at skrive om en lidt småsløj Technics CD-afspiller. Det er en beklagelig fejl. Der er tale om en Kenwood DP-7060. Den er fra 1994 og derfor overhovedet ikke vintage - beklager. Som skrevet i den anden tråd er den meget "berøringsfølsom". Den kan ikke lide at blive prikket til og lidt fodtramp kan godt få den til at skabe sig. Den "skipper" for et godt ord. Jeg håber meget at jeg kan redde den, og at den kan være mit bidrag til min nieces 15 års fødselsdagsgave d. 29.

Først og fremmest vil jeg egentlig bare gerne hive skørtet af den og måske lige prøve at prikke her og der, men da der står den der standardadvarsel, som der står på alle CD-afspillere om at "dette er et klasse a laser produkt", er jeg lige nødt til at høre fra jer drenge: Hvad er det lige der er så farligt inden i? Kan jeg komme galt afsted?

På forhånd tak
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Re: Ikke vintage CD-afspiller

Indlægaf larsne » man 14. maj 2012 09:12

Det er ikke så farligt, men der er risiko for at du kan få laserlys i øjet hvis du ser direkte ind i linsen mens den er aktiv - og dette kan potentielt skade dit øje.
larsne

Lokalitet: Holstebro

Indlægaf Tonni » man 14. maj 2012 09:43

Tag strømme fra dyret, og se om du kan komme til linsen på laseren. Kan du det, så tag en lille smule isopropylalkohol (isopropanol) på en vatpind, og vask forsigtigt linsen. VIGTIGT Brug IKKE sprit!!!
Er der liv i laseren, vil dette sikkert give en bedring i tilstanden...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf mickr » man 14. maj 2012 22:51

Jeg havde ikke lige så meget tid i dag. Fik dog hevet skørtet af dyret. Sådan ser den ud indeni:
1.jpg

Selve drevet er indkapslet i et kabinet som jeg ikke rigtig kunne mobilisere modet til at skille ad.
2.jpg

Den lille skive i midten fiser rundt som en skoldet skid når spilleren kører. Den "wobler" en del og der er slør i den både horisontalt og vertikalt. Den er lidt tung i det, ikke plastik - skiven altså.

Jeg undrede mig lidt over hvad denne stump ledning sidder og laver fra noget optisk udgangshalløj?
3.jpg

På forhånd tak for al hjælp. Jeg er helt ny til sådan noget her :oops:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mickr

Re: Ikke vintage CD-afspillern lill

Indlægaf TruthSpinner » tirs 15. maj 2012 07:41

mickr skrev:Jeg havde ikke lige så meget tid i dag. Fik dog hevet skørtet af dyret. Sådan ser den ud indeni:
1.jpg

Selve drevet er indkapslet i et kabinet som jeg ikke rigtig kunne mobilisere modet til at skille ad.
2.jpg

Den lille skive i midten fiser rundt som en skoldet skid når spilleren kører. Den "wobler" en del og der er slør i den både horisontalt og vertikalt. Den er lidt tung i det, ikke plastik - skiven altså.

Jeg undrede mig lidt over hvad denne stump ledning sidder og laver fra noget optisk udgangshalløj?
3.jpg

På forhånd tak for al hjælp. Jeg er helt ny til sådan noget her :oops:

Ledningen har, så vidt jeg lige kan se, ikke meget med den optiske udgang at gøre, men leder derimod små vekselspændinger fra transformatoren til strømforsyningen, som sidder et sted på hovedprintet.

Klampen på toppen af drevet er uproblematisk, den må gerne voble og bevæge sig lidt.

Umiddelbart tror jeg mest på at elektrolytterne omkring laser, slæde og spindel kontrol er flade og bør skiftes, men en rens af laseren er sikkert heller ikke af vejen.

Hvor i landet bor du?

/Henrik
TruthSpinner
Branchemedlem

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Lokalitet: Taastrup

Indlægaf mickr » tirs 15. maj 2012 11:56

Jeg bor i Århus
Brugeravatar
mickr

Indlægaf his067 » tirs 15. maj 2012 13:41

mickr skrev:Jeg undrede mig lidt over hvad denne stump ledning sidder og laver fra noget optisk udgangshalløj?

Så vidt jeg ved laver den ingenting (elektrisk): den holder simpelthen bændel-ledningen på plads.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf mickr » tirs 15. maj 2012 23:36

Lidt mere off topic: Ser dette lidt mystisk ud?
4.jpg

Det har selvfølgelig ikke noget med det primære problem at gøre.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mickr

Indlægaf mickr » tirs 15. maj 2012 23:37

his067 skrev:
mickr skrev:Jeg undrede mig lidt over hvad denne stump ledning sidder og laver fra noget optisk udgangshalløj?

Så vidt jeg ved laver den ingenting (elektrisk): den holder simpelthen bændel-ledningen på plads.

Nå ja selvfølgelig.
Brugeravatar
mickr

Indlægaf his067 » ons 16. maj 2012 09:09

mickr skrev:Lidt mere off topic: Ser dette lidt mystisk ud?
4.jpg

Det har selvfølgelig ikke noget med det primære problem at gøre.

Da det er IC 13 har den sikkert haft et uheld :lol:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf TruthSpinner » ons 16. maj 2012 13:42

IC 14 er der heller ikke. Enten skal de ikke være der, eller også er de på printets anden side.

Aarhus er langt fra en Sjællander som mig, så jeg kan nok ikke være behjælpelig.
TruthSpinner
Branchemedlem

Indlægaf mcs_5 » ons 16. maj 2012 16:47

IC13 og 14 er på undersiden af printet, men det ser ud som om IC13 har haft det varmt. Men det behøver ikke være en fejl...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf TruthSpinner » ons 16. maj 2012 17:05

præcist. Jeg ville ikke være så nervøs for de ICer hvis spillen stadig virker.
TruthSpinner
Branchemedlem

Indlægaf mickr » tors 17. maj 2012 00:25

Tak for svar indtil videre. Jeg vil prøve at finde tid til at få lukket op for det der kabinet, som drevet gemmer sig bag, her i ferien. Laseren får en tur med noget isopropylalkohol. Hvad er andre kendte årsager til at en CD-afspiller skipper, som jeg kunne kigge efter?
Brugeravatar
mickr

Indlægaf TruthSpinner » tors 17. maj 2012 06:52

Flade elekrolytter, stivnet smøremiddel på forestængerne, tracking ude af alignment.

Håb på en af de første tre, der kan man ikke gøre så meget galt.
TruthSpinner
Branchemedlem

Tilbage til Gør-det-selv-vintage