Dynaco Stereo 70 - Mods?

Alt om GDS

Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf Tonni » tors 27. maj 2010 08:58

Har desværre måttet konstatere at der var blevet bagt for meget musik gennem pertinaxboardet på min gamle 70'er. :(
Så nu hvor jeg af lige vel skal til at modifisere den, kan jeg lige så godt gøre det ordentligt! :lol:

jeg har været ved at læse lidt om de forskellige forsøg der er gjort ud i den genre. Dette gør jeg nok lander i noget med trioder hele vejen ind! - Et koncept der jo også er brugt i min gode gamle Leak...
Der er to "færdige" mods der hele tiden bliver ved med at poppe op. - Curcio og VTA. Er der nogle der kender dem?
Ja Mikkel! - Det var blandt andet dig jeg tænkte på der... ( Og jeg ved godt du ikke bryder dig om ECC81, men har nogle ECC801S der gerne skulle bruges på et eller andet... )

Og der er jo pokkers mange muligheder når man snakker pp EL34, Men er desværre afskåret fra de kære oktalrør, da jeg ikke vil maltraktere chassiset...

Alle meninger modtages med kyshånd! Og jeg er forberedt på at få nogle klaps for at have kastet dette emne i plenum!

Med venlig hilsen
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf mcs_5 » tors 27. maj 2010 14:15

Gregg van der Sluys laver faktisk et ST-70 print til oktalrør. Der skal bruges et 6SL7 og to 6SN7. Opbygningen minder om den jeg har lavet et print til (Leak/Mullard med trioder), men han bruger en konstantstrømsgenerator (transistorer) i fasesplitteren, hvor jeg bare bruger en modstand.

Mit print til tre gange ECC8x passer vidst ikke i mål til en ST70 - det måler 88*147mm.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf mcs_5 » tors 27. maj 2010 14:46

Jeg har lige kigget på lidt andre print. Kevin Kennedy's print (KTA Hifi) bruger den samme Leak/Mullard opbygning som jeg har planlagt. Det gør VTA måske/sikkert også - jeg kunne ikke lige finde et diagram på hans forvirrende hjemmeside. Curcio's er ret anderledes, men sikkert også gennemtænkt.

Hvis du kan bruge et af Gregg's (noval/oktal/original) eller Kenedy's print, så skriv lige - jeg skal have bestilt nogle print alligevel.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Tonni » tors 27. maj 2010 14:53

mcs_5 skrev:Gregg van der Sluys laver faktisk et ST-70 print til oktalrør. Der skal bruges et 6SL7 og to 6SN7. Opbygningen minder om den jeg har lavet et print til (Leak/Mullard med trioder), men han bruger en konstantstrømsgenerator (transistorer) i fasesplitteren, hvor jeg bare bruger en modstand.

Mit print til tre gange ECC8x passer vidst ikke i mål til en ST70 - det måler 88*147mm.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hej Mikkel!

Det lyder spændende!!! Jeg har nogle få NOS 6SN7 i gec/rca og 8 i NOS 70'ere i russisk udførellse.
Samt 10 CV1985 af de gode britiske så det kan se ud til jeg hellere må grave lidt i hans konstruktion!
Og ellers har jeg fundet diagrammet over VTA'en som jo passer til mine 801'ere... Hmm det kunne være svært dejligt med noget mere tid at pille i!!!
Forresten, så er printet i st70 på 82 * 164 mm mens hullet, som rørene mm skal kigge op af, lidt mindre...
Havde tænkt på at kigge lidt på diagrammet over Leak stereo 50/60 http://44bx.com/leak/Leak/Circuits/cct_Stereo50_lowgain3.gif men 26 dB feedback...
Og så den med modkoblingssløjfen, der kræver nogen eksperimenter...

Masser af planer ikke rigtig nogen tid og alt for mange (3) pilfingre :lol:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf Tonni » tors 27. maj 2010 14:58

VTA har en manual til hans design her: http://www.tubes4hifi.com/VTA-Rebuild.PDF - Med diagram.
Og der er en gammel test af diverse mods på hans side:http://www.tubes4hifi.com/ST70mods.htm
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf mcs_5 » tors 27. maj 2010 15:09

VTA diagrammet svarer så til Kennedy's og mit. Gregg's kan du læse om her: http://geek.scorpiorising.ca/dynamutt.html

Jeg har vedhæftet mit diagram og en komponentplaceringstegning. Jeg regnede med en Dynavox løsning med rørene opad og komponenterne nedad. Jeg tilføjede på mit diagram en mulighed for at koble modkoblingen ind på fasesplitteren istedet for indgangstrinnet. Det er der nogle italienere der påstår er det eneste rigtige :)

TPPDRV1_sch.gif

TPPDrv1_PCB.gif

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Tonni » tors 27. maj 2010 15:25

Hej Mikkel! det ser spændende ud! - Må jeg lige kigge på når jeg får tid igen!
Det bliver nok først i morgen :(

Med venlig hilsen
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 28. maj 2010 17:28

Jeg skal da vist snart ud og bore et ekstra hul i Dynavoxen :lol:

Der sker også en masse ovre på det andet forum: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... rop&TPN=28

Sådan næsten halvvejs nede begynder snakken om mod af indgangen.
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf erlingt » fre 11. jun 2010 13:35

Inspireret af det seneste års tweaking af en kinesisk ST-70 klon og et par tråde på audiokarma.org, er jeg sprunget på et amerikansk ST-70 kit baseret på VTA boardet - http://www.tubes4hifi.com/bob

Pakken - en stor kasse på ca 20 kg - ankom i går efter ca. 14 dages ventetid. Jeg laver en ny tråd her på "Gør-det-selv-vintage", hvor jeg vil smide billeder og kommentarer efterhånden, som projektet skrider frem.
Brugeravatar
erlingt

Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf Tonni » fre 11. jun 2010 17:35

erlingt skrev:Inspireret af det seneste års tweaking af en kinesisk ST-70 klon og et par tråde på audiokarma.org, er jeg sprunget på et amerikansk ST-70 kit baseret på VTA boardet - http://www.tubes4hifi.com/bob

Pakken - en stor kasse på ca 20 kg - ankom i går efter ca. 14 dages ventetid. Jeg laver en ny tråd her på "Gør-det-selv-vintage", hvor jeg vil smide billeder og kommentarer efterhånden, som projektet skrider frem.

Hej Erling!

Det ser spændende ud! - Er det det store med den opgraderede psu eller er det standard med VTA boardet?
Har selv haft kik på ideen med de 3 ECC81'ere... Og kunne godt finde på at montere en klon af det...
Derfor er jeg spændt på at høre hvad din mening er når du bliver færdig! :cool1:
Forresten, er dit kit lo eller high gain?

Og til dig Mikkel!

-Må indrømme at jeg ikke har haft tid til at gøre mere ved projektet, men fantaserer om "long tail" fasesplitter da de generelt har ry for at være gode... Og der er VTA også med ( i en afart ) Manualen er her:
http://www.tubes4hifi.com/VTA-Rebuild.PDF - (der er jo nok andre der læser med)
Hvordan laver man i øvrigt skjulte links? :Tanke:
Det er jo ikke lige til at se dine komponentværdier. :?
Men da bilen lige har fået skiftet koblingen, og diverse andre dele er der alligevel god tid til at fantasere videre.
Det ender nok med at være et vinterprojekt...

Undskyld jeg vrøvler, men hovedet har været invaderet af en sværm grovsmede det meste af dagen :evil:

Med venlig hilsen
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf erlingt » fre 11. jun 2010 18:32

Hej Tonni

Kit'et er med opgraderet PSU i forhold til den originale. Der er større powertrafo og elektrolyt kapacitet.

VTA boardet er med 3 stk 12AT7, så det må være high gain. Jeg kan se i materialet, at det også kan leveres med 12AU7'er, det må så være low gain.
Brugeravatar
erlingt

Indlægaf Tonni » fre 11. jun 2010 19:20

erlingt skrev:Hej Tonni

Kit'et er med opgraderet PSU i forhold til den originale. Der er større powertrafo og elektrolyt kapacitet.

VTA boardet er med 3 stk 12AT7, så det må være high gain. Jeg kan se i materialet, at det også kan leveres med 12AU7'er, det må så være low gain.

Hej igen Erling!

Det lyder virkelig spændende! - Hvad kom du af med, alt inklusive? Og hvilke rør var der med? EH?
Og ja den med 81'ere er high gain udgaven.

Forresten hvad er målene på EI-kernen på nettrafoen? - Den 060'er jeg har måler 112*35*95 mm. B*H*D i lamellerne.
Og det er den helt gamle med stofledninger.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf erlingt » fre 11. jun 2010 20:33

Tonni skrev:
erlingt skrev:Hej Tonni

Hej igen Erling!

Det lyder virkelig spændende! - Hvad kom du af med, alt inklusive? Og hvilke rør var der med? EH?
Og ja den med 81'ere er high gain udgaven.

Forresten hvad er målene på EI-kernen på nettrafoen? - Den 060'er jeg har måler 112*35*95 mm. B*H*D i lamellerne.
Og det er den helt gamle med stofledninger.

Rørene til VTA boardet er et JJ til indgang og et par JAN Phillips til fasesplitteren. EL34 er af mærket Valve Art fra Kina. Her har jeg dog planer om, at jeg skal have et sæt af de russiske 6P3S-E'er i.

Kernen på powertrafo'en måler 112*52*95 mm, så den er altså lige 50% tykkere(højere) end din.
Brugeravatar
erlingt

Indlægaf Tonni » fre 11. jun 2010 22:57

Hej igen Erling!

Mange tak for den oplysning om trafoen. -Så ved jeg da at der findes en der er kraftigere dimentioneret hvis det viser sig den originale er for marginal!

Med hensyn til de medleverede rør er der da basis for nogen tuberolling! Og der er nok ikke meget tvivl om at de "russere" er værd at have til at besætte udgangene!!! - Og tror et E81CC fra philips eller Mullard vil gøre det godt i indgangen med en tysker i fasesplitter/driver, vil det sikkert, flytte den et par trin op i forhold til de medleverede...

Men det er jeg sikker på vi nok skal høre mere om!!! - Hals und beinbruch... :)

Med venlig hilsen
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 12. jun 2010 12:53

erlingt skrev:Inspireret af det seneste års tweaking af en kinesisk ST-70 klon og et par tråde på audiokarma.org, er jeg sprunget på et amerikansk ST-70 kit baseret på VTA boardet - http://www.tubes4hifi.com/bob

Halløj Erling, Jeg glæder mig rigtig meget til at følge med! :cool1:

Jeg tror nu ikke jeg skal kaste mig ud i tilsvarende eventyr, men derimod klør det efter at prøve en ombygning af min ellers så velfungerende kanøjser klon. Hmm, måske det kunne være sjovt at lave et lille beskedent Dyna*.* træf engang, når vi har fået gjort noget ved alle de her planer? Så kunne vi stille og roligt udveksle erfaringer over noget passende årgangsvin, mulje og musik...

En lille drøm er dog nok at prøve ST35'eren, den er nejs!
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage