Der stod et par sært smalle højttalere i en genbrugsbutik i nabolaget. De var ikke fabriksfremstillet, men stadig flot lavede; flot 60 (70er?) frontstof monteret bagfra. Custom-made (hedder det i det store udland) kasser, der på en speciel måde var lavet til at være hængt op i nogle ligevis custum-made beslag. Faste ledninger med din-stik, og at de var trevejs, signaleredes af antallet af fordybninger i frontstoffet.
Alt tydede på en made-in-Denmark konstruktion. Turde man lade dem stå til den pris? Jeg turde ikke; der kunne teoretisk set sidde Isophon enheder eller andre spændende, ikke danske enheder i dem.
Hjemme blev de målt for ohm og sluttet til værkstedanlægget. De spillede, de spillede OK, men træerne (i midt- og vestjylland) vokser ikke ind i himlen. Af med en ene bagsiden og væk med det ækle gule dæmpningsmateriale, som der var nok af; ok, så var der tale om et trejvejs sæt Peerless højttalere med tilhørende delefilter (3-15?).
Men nu den elendige, tynde bagside (fastholdt af 3 små skruer og en fals) var væk og dæmpnings/isoleringsmaterialet lå og så grimt ud på gulvet, kunne den lige så godt få lov at spille. Det fik den så lov til.
Først med en anden, endnu uændrede højttaler (i går aftes) og siden (i dag) i mono og først alene og siden spillet op mod den anden uændrede højttalere; der var ikke noget at rafle om - den modificerede (uden dæmpningsmateriale og bagside) spillede fantastisk, åben og nærværende - den anden lukket og kedeligt.
Nuvel, resultatet blev at begge højttalere er blevet befriet for bagside og dæmpningsmateriale - og nu spiller overraskende åbent og frit og etc. Ja, man kunne mene, at de lyder som et par open baffle (det er de så også) på godt og ondt, og det vil her på matriklen sige på godt og godt.
Men hvorfor fanden var det dæmpede og lukket i første omgang? Hvad havde man dog gang i de gode gamle 60ere (og 70ere)? Jeg ved godt at f.eks. et par AR-6 er lavet til at spille i helt tætte, lukkede kasser, men derfra og til at lukket et Peerless trevejshøjttalersæt inde i en lukket og dårlig (og dårligt dæmpet) kasse, er der dog et stykke vej.
Nuvel, nu er de "ude" af kasserne og spiller skønt. Måske endda man kunne have held med at give dem videre til andre med sans for åben lyd fra gode trevejs enheder fra 60erne for de 2 halvgode flasker vin, jeg har puttet i dem; jeg har jo højttalere - og open baffle højttalere - nok, som det er.
PQR