"Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Alt om GDS

"Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf Edge » tors 13. dec 2012 19:36

Min Rega Planet CDafspiller matcher ikke min Forforstærker særlig godt, et klik fra 0 og der spilles højt (ca. 90db)

Kan man lave et dæmpeled med noget modstande eller andet spørger jeg de ærede medlemmer?
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf kbekke » tors 13. dec 2012 20:00

Der er jo sådan noget som det her, hvis det skal være nemt og non-vintage:

http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/ ... ators.html

Jeg har ikke forstand på at beregne modstande og sådan noget. Men det er der nok andre her, der har.

Det er sikkert også en væsentligt billigere løsning.

:D
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf Max » tors 13. dec 2012 20:29

Et stereopotentiometer er en enkel og billig løsning der kan lave nøjagtig den tilpasning man ønsker, og man kan nok komme afsted med at bygge det på CD-afspilleren.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf his067 » tors 13. dec 2012 20:34

kbekke skrev:Der er jo sådan noget som det her, hvis det skal være nemt og non-vintage:

http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/ ... ators.html

Jeg har ikke forstand på at beregne modstande og sådan noget. Men det er der nok andre her, der har.

Det er sikkert også en væsentligt billigere løsning.

:D



Ham her er lidt billigere. Jeg har brugt ham før og han laver pæne ting til en rimelig pris: faktisk foretrækker jeg hans dæmpeled frem for Rothwells som har en tendens til at miste forbindelsen fordi de er så lange.


hvis du er interesseret kan jeg sende dig et par....enten Rothwell eller GoldenJacks..til en rimelig penge. jeg har tre sæt -10db som jeg ikke længere bruger.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf Edge » tors 13. dec 2012 23:27

De Goldenjacks lyder interessante, jeg har faktisk en gain omskifter på min pre men jeg syntes den tager noget perspektiv med i købet når den bruges.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf sommer » fre 14. dec 2012 07:10

his067 skrev:hvis du er interesseret kan jeg sende dig et par....enten Rothwell eller GoldenJacks..til en rimelig penge. jeg har tre sæt -10db som jeg ikke længere bruger.


Hej His

Hvis du skulle ligge inde med en "source" version af enten det ene eller andet fabrikat så køber jeg gerne. Jeg har samme problem imellem min Lydbutikken rør riaa (som egentligt er en gammel forforstærker, der kører aktiv Riaa men alt andet passivt, og som bruges via tape-out) og min Naim Nait 2. Naims input er 75mkv (47k ohm), men jeg ved ikke hvad min Riaa "spytter" ud, og min CD (Philips Cd650) ryger jo passivt igennem, men jeg kender heller ikke dens styrke. Ihvertfald skal jeg aldrig over 9 på volumen (næsten), og der er ingen fin-kontrol af volumen i de nedre regioner.

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf sommer » fre 14. dec 2012 10:27

Egentligt, når jeg nu tænker over det, så kunne jeg jo også forsøge at bruge den variable "pre-out" istedet? Problemet er blot, at mit potmeter i pre'en er et stepped Elma 24 gold switch potmeter (et eftersigende super potmeter) som skratter helt vildt!! Engang fik jeg fortalt, at dette ikke kunne renses med kontakt-rens og WD40? Kan det passe? Måske det bare skal have et skud. Ihvertfald kunne man så blot finde det rigtige "step", der passer til Naim, og så lade pot'en blive der, eller kan der opstår problemer med to pot's i signalvejen?

Undskyld til trådstarter for begyndende "hi-Jack" af tråden, men tænkte at problemerne var så ens, at en ny tråd ville være spildt :-)
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 14. dec 2012 10:58

Jeg bruger selv den løsning med en ældre Denon CD. Jeg syntes at det virker glimrende, har sat niveauet efter pladespilleren, så kommer der aldrig grimme overraskelser når man skifter medie. Hvis anlæget var supertopaudiofilt kunne man måske høre forskel, men det...

Det er mit indtryk at alt kan åbnes og renses, men det er ikke sikkert at det kan samles forsvarligt igen, men så kan det vel fornyes?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf sommer » fre 14. dec 2012 11:07

Hej Bob
Fedt! Det skal have et forsøg med rensning så. Synes egentligt det ser rimeligt åbent ud - nu må vi se....

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf Tonni » fre 14. dec 2012 11:16

Husk når du har renset den attenuator, at du lige skal have forseglet overfladen på kontaktpunkterne igen, Ellers kommer du let til at gentage den operation til hudløshed! Vaselinefedt/elektronikfedt er ikke det ringeste her! - I små mængder!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf Max » fre 14. dec 2012 11:33

Og hvis en attenuator baseret løsning skratter, ja så kan de jo også skyldes en fejl i forstærkeren der medføre at der er DC på kontakterne.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 14. dec 2012 12:20

Det burde vel så kunne måles med et almindeligt multimeter.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf vanja » fre 14. dec 2012 12:29

Korrigér mig lige hvis jeg har misforstået problemet. Jeg opfatter det som om du bruger pick-up indgangen, til cd´en. Den skal ikke RIAA betones, men køres i "line". VH Vanja
Thorens TD 150/Ortofon sl 15e - Philips N 1702 -SVHS - HI8 - DV - HD - DAT - spillemusik grej m. m.
Brugeravatar
vanja
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 jun 2012
Geografisk sted: Byen med Danmarks bedste indkøbscenter
Lokalitet: Rødovre

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf sommer » fre 14. dec 2012 15:06

vanja skrev:Korrigér mig lige hvis jeg har misforstået problemet. Jeg opfatter det som om du bruger pick-up indgangen, til cd´en. Den skal ikke RIAA betones, men køres i "line". VH Vanja


He he Vanja, så meget en grønskolling er jeg heller ikke - det ved jeg godt, man ikke kan :D ellers tak for tippet! Jeg har en helt almindelig forforstærker med aktiv rør Riaa og en del passive Aux indgange.

Wd40 - kan det ikke forsegle efter kontakt 60? Tror også jeg har en dåse 61 i kælderen. Hvad mon den er til?

Tror det er ir, der generer, for jeg kan massere problemet væk.

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf DrBoar » fre 14. dec 2012 16:34

Hade samma problem med en Sentec SC-8, underbar mekanisk känsla i tung aluminiumratt och stegad potentiometer. Från CD var det full kräm på 4-5 steg och vanlig lyssning ett eller två steg. Ingen möjlighet att finjustera. Jag fixade alldrig problemet, då jag då också borde byta ut DIN kontakterna också.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 101 gæster