Kabinettet
Troels Gravesens detaljbild, notera tredelat stag på kortsidan

Annan bild med samma tredelning

Mitt eget material 11mm OSB 12mm Asfaboard och furulister 15x27mm Då detta är en prototyp så kör jag billiga material

Lager på lager och latexfog används som lim mellan OSB-Asfaboard och Asfaboard-Filt. Enligt tyska Hobby HiFi så dämpar pålimmad filt mer än vad man skulle tro.

Mina lådor är 370x370x600 jämfört med orginalens 300x300x600. Så här ser de ut jämfört med mina små Onken lådor

Element
I onken lådorna sitter mina element kandidater nämligen KEF B200 i tidig variant och KEF T27. Elemeneter framför visar det fula gula plåtchassit som gör att jag vill montera dem bakifrån så att chassit inte syns.
Delningsfilter
I första hand skall jag prova ett tvåvägsystem då KEFs 104aB delningfilter fixat till frekvensgången på T27 diskanten. De B200 jag har är tidigare varianter än de B200 som 104aB använde sig av så jag får säkert leka med delningfiterkomponenterna innan det blir bra. I orginal är alla kondensatorer elektrolyt men jag tar plastfilm överallt utom den stora seriekondensatorn.

Jag kommer inte att ha basreflex, Q på B200 är för högt för detta. I första hand skall jag prova en seriekondensator på 800-1200 µF som enligt Hobby HiFi ger en djupare bas med lägre Q än vanlig sluten låda om det hela stämms av rätt.
Fungerar inte detta får en akustisk ventil från Dynaudio träda i tjänst.