Hackenberg's di-poler.

Alt om GDS

Hackenberg's di-poler.

Indlægaf Hackenberg » man 25. feb 2013 21:50

På opfordring bringer jeg den korte version af mine di-poler.

Det hele startede med min ven Boye som var med til at designe Jamo's di-poler og min næsten glæmte glæde over Dali Skyline.

Jeg startede med en lille (50x50x50) H-frame bas med en 15" Mivoc til belysning af serielle spolers lydmæsige indflydelse.
Der blev prøvet 8-10mH trafo-spole, spole med P-kærne, uden kærne og flavalsede luftspole. Spolen skal lægge bassens afrullende frekvensgang ned.
Resultatet var entydigt! 1: Kun luftspoler dur. Trods højere modstand. 2: Det kniber med at rette frekvensgangen op på enheder med lavt Q (under 0,5 vil jeg tro).
Di-pol 002.jpg

Di-pol 001.jpg


Idag ser sub'en sådan ud. Inspireret af en Finsk hjemmeside er 15" monteret i 70l lukket umiddelbart bag di-pol med 18" også fra Mivoc. Bassen i det lukkede kabinet fjerner bagsideudstrålingen fra 18"'eren.
8.A 004.jpg


Samtidig arbejdede jeg med seriekopling af basenheder til erstatning af den store, serielle spole nævnt ovenfor. Seks vintage Scanspeak 8" med Alnicomagneter i hver side. Der arbejdes stadig på systemet men højden (2m) besværliggør det noget.
8.A 005.jpg

8.A 006.jpg


Blod på tanden skabte denne 3-vejs aktive model som dog kun delvis benytter vintage enheder.
Di-pol 003.jpg

Di-pol 004.jpg

8.A 001.jpg


Hypex Active home 3-vejs plate-amp'en kan rette bassen lidt og det lydder fint. Max-lydtrykket er dog lidt begrænset. derfor mk2;
Di-pol 011.jpg

8.A 003.jpg


Mk2 eller "hvor blev spisebordet af"di-polen, skal væer halvaktiv med pasivt filter mellem bas/mellemtone og diskant supleret af Hypex HS200 til de fire Peerless 12". Under construction!

Jeg bruger næsten kun gebrugsmaterialer. MDF, krydsfinèr, spån- eller "grov"spånplade. Bedst er spån/MDF sammenlimet.

Kommentarer?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Hackenberg tors 28. feb 2013 22:17, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2114
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenberg's di-poler.

Indlægaf DrBoar » tirs 26. feb 2013 21:40

Nu kliar det i baffle fingrarna! Jag har 8 stycken Seas 25TV-EW 10" alnico basar med högt Q och låg Fr, sneglar på Troel Gravesens OBL-11 då med 4 x10" i basen en 8" i mellanregister och 3x 2" kondiskanter så att de blir dipol hela vägen...
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Hackenberg's di-poler.

Indlægaf Hackenberg » ons 27. feb 2013 11:30

DrBoar det lyder som en god ide.
Mine 8" har for højt Fr til at give nogen fornuftig bas men den der er er hurtig og præcis.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2114
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenberg's di-poler.

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 27. feb 2013 11:55

Det ser enormt ud. Men de er også rigtig flotte, håber de kommer til at leve op til forventningerne, synd hvis de skal bygges om. Jeg har også lavet en del ting med aflagte reoler og bordplader, man bør aldrig smide et godt stykke plade ud. Bliver spændende når der kommer lytteindtryk.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Hackenberg's di-poler.

Indlægaf Hackenberg » fre 8. mar 2013 14:16

DrBoar skrev:Nu kliar det i baffle fingrarna! Jag har 8 stycken Seas 25TV-EW 10" alnico basar med högt Q och låg Fr, sneglar på Troel Gravesens OBL-11 då med 4 x10" i basen en 8" i mellanregister och 3x 2" kondiskanter så att de blir dipol hela vägen...


Har lige fået endnu 4 stk. Scanspeak 25W4208 G4B med alnico og 4-lags svingspole. Så har jeg 8. Har ingen data på denne enhed men håber de 8 stk. jeg har samlet, kan bruges.

Er du kommet videre med dit projekt?

Jeg vil nok bruge en Scanspeak 21W3812 G4A eller 21W3808 P4B som mellemtone sammen med en Sen-lab/Dynaudio D28 diskant.

Lad mig høre om dine fremskridt.
Senest rettet af Hackenberg man 11. mar 2013 14:49, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2114
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenberg's di-poler.

Indlægaf PerHej » fre 8. mar 2013 15:54

Hej Hackenberg

Der er 2 stk påvej, de er pakket mangler kun posthuset :p

Mvh

Per
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Hackenberg's di-poler.

Indlægaf rørglad » man 18. mar 2013 19:35

Ref Hackenberg d.25 FRB.
"Mk2 eller "hvor blev spisebordet af"di-polen, skal væer halvaktiv med pasivt filter mellem bas/mellemtone og diskant supleret af Hypex HS200 til de fire Peerless 12". Under construction!

Jeg bruger næsten kun gebrugsmaterialer. MDF, krydsfinèr, spån- eller "grov"spånplade. Bedst er spån/MDF sammenlimet.

Kommentarer? "

Min kommentar er: "Meget imponerende". Håber at de kommer til at svare til forventningerne. Det er ret fantastisk at sådanne ting kan foregå på hjemmebane!
Og så et spørgsmål, som ikke er fremsat af misundelse, eller for at sætte lus i skindpelsen - men fordi jeg fornemmer, at der er meget know how og erfaring aktiveret i dette emne!

Jeg har engang læst, at det ikke er godt at sætte HT i serie. Begrundelsen skulle være, at højttalerne hver især virker som en indskudt impedans over for hinanden, hvilket nedsætter forstærkerens dæmpningsfaktor - forstærkerens evne til at "holde HT i stram snor". Dette har ikke betydning ved gengivelse at en tone, men en transient, feks. et tromme hug, skulle angiveligt miste sin kant.

Kommentarer?
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Hackenberg's di-poler.

Indlægaf Hackenberg » tirs 19. mar 2013 11:49

Hej Rørglad.

Skrev et langt svar og slettede ved en fejl det hele :Bande:
På den igen.

Mine informationer kommer bl.a. fra Jan Nielsen's trendsættende OB-artikkel i High Fidelity. :cool1:

En modstand i serie med enheden giver højere elektrisk Q og dermed højere samlet Q. Duer ikke i min bog, med mindre man ønsker den effekt.

Spoler har en modstand som bør være så lav som muligt MEN værst er dog kærner! Spoler med kærner går i mætning. Også ved moderat niveau. Spoler med lidt højer modstand er at foretrække frem for spoler med kærner. Prøv selv. Det er helt entydigt.

Da to enheder i serie jo ikke er modstande men impedanser, som du så rigtigt siger, gør andre forhold sig gældende. Svingspoler går bestemt også i mætning. Jeg tror det kalles dynamisk kompression. Effekten mindskes markant ved brug af flere enheder i serie/parallel. Altså ikke dobbelt så store problemer men halvt så store! :ide:

Dæmpningsfaktoren har, her er jeg på Pavens mark, vist noget med forstærkerens udgangsimpedans, i forhold til enhedens impedans, at gøre. Eller hür?

Når jeg bruger forskeldige enheder, som i "Født af træf" er det nok en anden sag. Jeg prøver mig frem.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2114
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenberg's di-poler.

Indlægaf KlausM » tirs 19. mar 2013 12:09

Hackenberg skrev:
Dæmpningsfaktoren har, her er jeg på Pavens mark, vist noget med forstærkerens udgangsimpedans, i forhold til enhedens impedans, at gøre. Eller hür?


Ja, og impedansen af en evt spole i serie med en enhed skal lægges til forstærkerens impedans i ligningen, og nedsætter derfor dæmpningsfaktoren set fra enheden, det samme gælder kablers modstand; derfor skal højttaler kabler og spoler til basser have så lille DC modstand som muligt.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Hackenberg's di-poler.

Indlægaf rørglad » tirs 19. mar 2013 17:18

"'Et er teori, noget andet praksis" lyder et ordsprog. Det passer vist fint ind her?
Den impedans forstærkere ser ind i (sammensættes af ohmsk modstand, induktans og reaktans fra ledning, filter og HT) i forhold til forstærkerens egen udgangsimpedans udgør (pr. definition) dæmpningsfaktoren. Så i følge teorien er der ikke tvivl om at en indskudt HT vil influere på dæmpningsfaktoren.
I hvilken udstrækning dette gør sig gældende i praksis, er så en anden sag. Det bliver interessant at høre!!
mvh Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster