Udskiftning af kabel??

Alt om GDS

Udskiftning af kabel??

Indlægaf FrkHammer » tirs 28. maj 2013 15:33

Hej vintageelskere!
Jeg er selv en 22-årig kvinde med interesse for vintage på mange måder. Nyeste "skud på stammen" er en Beogram 2202 nedhentet fra gemmerne på mormors loft og det er blevet noget af et projekt. Først skulle den rengøres og derefter skulle det hele tjekkes, nogle ting udskiftes osv. Indtil videre er det gået rimelig godt, MEN DEN VIL IKKE SPILLE!

Dvs. det vil den gerne. Bare ikke sammen med min forstærker. Jeg har sat de to sammen med et DIN-phono kabel, men pladespillerens DIN-kabel er ret rustent i metaldelen. Kan dette være skylden? Eller er det en løs forbindelse?

Jeg er bestemt ikke noget teknisk geni og er total novice inden for pladespillere, så al hjælp er mere end velkommen!

Med venlig hilsen
Ditte Hammer
FrkHammer
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 maj 2013
Lokalitet: Århus

Re: Udskiftning af kabel??

Indlægaf mcs_5 » tirs 28. maj 2013 15:47

Hvilken type DIN-phono kabel har du? Det sikreste er at købe et med fire phono stik, så du er sikker på at have de rigtige to til rådighed. Dem med to phono stik kan være koblet enten til et indgangs- eller udgangssignal. Hvilken forstærker har du, og hvilken indgang har du brugt?

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Udskiftning af kabel??

Indlægaf eggers » tirs 28. maj 2013 17:14

22-årig kvinde med interesse for vintage hifi? Blæret, og velkommen!
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Udskiftning af kabel??

Indlægaf FrkHammer » tirs 28. maj 2013 21:50

Mange tak, Eggers :) Interessen er der, men min viden er meget begrænset. Man skal jo starte et sted!

Hej Mikkel. Mit kablet har kun to phono-stik, men så vidt jeg ved, burde det være nok. Jeg har prøvet dem i på aux-1, som jeg normalt bruger til at høre musik fra ipod osv gennem jackstik, og aux-2. Min forstærker er egentlig en "gammel" dvd-afspiller, som skal skiftes ud når muligheden byder sig. Indtil videre har det været sat på pause til fordel for andre ting, SU'en rækker jo kun så langt.
Det er denne model: http://audio-home-systems.tech-specs.co ... -n29428846 . Det er kun forstærkeren fra det oprindelige sæt jeg bruger, da højttalerne er skiftet ud med et par gamle B&O'er.

Med venlig hilsen
Ditte
FrkHammer
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 maj 2013
Lokalitet: Århus

Re: Udskiftning af kabel??

Indlægaf FrkHammer » tirs 28. maj 2013 21:54

http://www.av-cables.dk/din-adapter/5p- ... 0-2-m.html

Ovenstående er et link til det DIN-phono kabel jeg har nu.
Som sagt er min mistanke stadig, at det er afspillerens eget kabel, den er gal med.

Med venlig hilsen
Ditte
FrkHammer
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 maj 2013
Lokalitet: Århus

Re: Udskiftning af kabel??

Indlægaf spuncut » tirs 28. maj 2013 22:12

Hej FrkHammer
Velkommen til :thumbsup: Studiner i tyverne er der alt for få af her på siden.
Stikkene kan være møjet til så der ikke er forbindelse, der kan også sagtens være knækket er par ledere i pladespillerens kabel.
Din Beogram 2202 har en "Silent-Switch" som kan sidde fast :
Billede
Har den der Jamo-ting en pladespiller(Phono)-indgang ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3616
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Udskiftning af kabel??

Indlægaf mcs_5 » tirs 28. maj 2013 22:21

FrkHammer skrev:Hej Mikkel. Mit kablet har kun to phono-stik, men så vidt jeg ved, burde det være nok.

Ja, men kablet kan være med de forkerte to - men det er nok ikke problemet.

Jeg har prøvet dem i på aux-1, som jeg normalt bruger til at høre musik fra ipod osv gennem jackstik, og aux-2.

Det er nok problemet. Du skal bruge en indgang der hedder "Phono" (normalt to phono bøsninger og en stelskrue). Hvis der ikke er sådan en indgang, skal du bruge en ekstern RIAA. Her ville det nok være en bedre idé at købe en god brugt integreret forstærker eller receiver (med phono-indgang) i en genbrugsbutik.

Hvis kablerne virker, skulle du kunne få lyd igennem AUX-1 eller AUX-2 (med meget diskant og uden bas), ved at skrue helt op for lyden. Hvis det er OK, er det bare en RIAA du mangler.

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Udskiftning af kabel??

Indlægaf FrkHammer » ons 29. maj 2013 07:19

Tusind mange tak for hjælpen, de herrer! Så er der swing på højttalerne, dog ikke med optimal lyd. Dog ved jeg da i hvert fald, at det hele virker! Dvd-forstærkeren har mange indgange, men ikke lige phono, så næste anskaffelse på listen er nok at få en ordentlig forstærker.

Med venlig hilsen
Ditte
FrkHammer
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 maj 2013
Lokalitet: Århus

Re: Udskiftning af kabel??

Indlægaf FrkHammer » ons 29. maj 2013 07:21

Det er forresten et lidt farligt tidspunkt jeg har valgt at begynde at fikse pladespilleren op. Det trækker lidt mere end de ventende eksaminer ;)
FrkHammer
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 maj 2013
Lokalitet: Århus

Re: Udskiftning af kabel??

Indlægaf MDA » ons 29. maj 2013 07:24

FrkHammer skrev:Det er forresten et lidt farligt tidspunkt jeg har valgt at begynde at fikse pladespilleren op. Det trækker lidt mere end de ventende eksaminer ;)


Ja sådan går det tit, når man begynder at nørde, men godt at du fik opklaret hvor i problemt lå. :p
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3379
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Struktør og 27 gæster