Diy Rørforstærker

Alt om GDS

Diy Rørforstærker

Indlægaf Edge » søn 1. aug 2010 22:26

Jeg har denne fine kasse (det er bunden af en cigar humidor) som fint passer til et rørforstærker projekt

Billede

Billede

Indvendige mål er 220 x 190 x 62mm

Der er jo mange DIY forstærker kits på nettet, men er de i hifi kvalitet?

Mikkel, det du sælger er det et sæt som vil kunne levere en god lyd, som det kommer fra dig feks.?

Kom gerne med indput. :)
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Diy Rørforstærker

Indlægaf mcs_5 » man 2. aug 2010 04:00

Edge skrev:Jeg har denne fine kasse (det er bunden af en cigar humidor) som fint passer til et rørforstærker projekt

Indvendige mål er 220 x 190 x 62mm

Det er jo lidt lille...

Der er jo mange DIY forstærker kits på nettet, men er de i hifi kvalitet?

Ja, efter DIN 45500 (2*6W, 40Hz-16kHz, 3% forvrængning) ;)
Nogle ser fine ud, og andre består af meget billige komponenter og trafoer. Udgangstrafoer synes jeg det er dumt at spare for meget på.

Mikkel, det du sælger er det et sæt som vil kunne levere en god lyd, som det kommer fra dig feks.?

Det synes jeg da selv - men det skal du jo nok spørge andre om. Der var da et par stykker der hørte den i Århus sidste år. Du skulle lige kunne få det klemt ind i kassen.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Diy Rørforstærker

Indlægaf Boptilyoudrop » man 2. aug 2010 08:38

Kan du få klemt Mikkels EL 84 forstærker ned i humidoren, så tror jeg du bliver glad! Mikkel og jeg prøvede et par af hans konstruktioner på et sæt nybyggede minihorn, jeg syntes at især denne forstærker er spændene!
Billede
Og på rørtræffet spillede den vidunderligt på Jesper små Rodgers!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Diy Rørforstærker

Indlægaf mcs_5 » man 2. aug 2010 15:53

Jeg fandt lige et indvendigt billede. Printet måler 16*10cm og kassen måler 30*20cm. Men der er noget luft, så jeg tror godt du kan klemme det sammen på 22*19cm.

Billede

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Diy Rørforstærker

Indlægaf Edge » man 2. aug 2010 16:26

Som sagt har jeg osse fundet et par kit´s på nettet, bla. dette:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110507954620&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

byggeprisen er nok en hel anden end dit sæt Mikkel, da det er KT88 rør og kun et print uden trafo´er eller andet.

Grunden til det her "flip" er at jeg løb ind i en gammel ven i min fødeby, da jeg var på besøg hos mine forældre. Han spiller på en SE. han har bygget selv på et par SABA RESO horn med Greencone enheder, mand det var som at være i lyd heaven, det spillede bare så godt, især guitar musik /jazz især lyder simpelthen som om nogen sidder på ens skød og spiller. Jeg tænkte sådan et setup må jeg ha´, med tiden ihvertfald, så dette er den beskedne (måske) start.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Diy Rørforstærker

Indlægaf mcs_5 » man 2. aug 2010 19:41

Edge skrev:Som sagt har jeg osse fundet et par kit´s på nettet, bla. dette:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110507954620&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

byggeprisen er nok en hel anden end dit sæt Mikkel, da det er KT88 rør og kun et print uden trafo´er eller andet.

Det er kun en "Leerplatine" - der er ingen komponenter med.

Grunden til det her "flip" er at jeg løb ind i en gammel ven i min fødeby, da jeg var på besøg hos mine forældre. Han spiller på en SE. han har bygget selv på et par SABA RESO horn med Greencone enheder, mand det var som at være i lyd heaven, det spillede bare så godt, især guitar musik /jazz især lyder simpelthen som om nogen sidder på ens skød og spiller. Jeg tænkte sådan et setup må jeg ha´, med tiden ihvertfald, så dette er den beskedne (måske) start.

SE forstærkere kan lyde fremragende - men det kan PP også. Hust at du skal bruge en større og dyrere trafo til SE. SE kræver en luftspalte i udgangstrafoen, og der skal så en meget større kerne til at give en ordentlig bas. Trafoerne i min lille forstærker vejer lidt over et kg. Hammond's SE-trafoer vejer over 5kg.

SE-forstærkere kan bygges så simpelt, at der ikke er nogen grund til at købe et print. Se f.eks. her:

Billede

Du kan bare udskifte udganstrioden med et KT88 - uden ændringer ellers.

Det er træls du bor så langt væk - ellers kunne du jo bare låne både SE og PP forstærkere til test...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Diy Rørforstærker

Indlægaf Edge » man 2. aug 2010 20:03

Der er noget at tænke over, det hænger dog på at jeg først skal have bygget mine må fuldtone horn før jeg kaster mig over forstærkeren. ;)
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 86 gæster