Hængende relæ

Alt om GDS

Hængende relæ

Indlægaf LektorBlomme » man 4. okt 2010 13:24

Hej i trådene

Jeg har en Accuphase E202 som er blevet gået igennem af en meget rar bekendt, hvor den fik nye lytter og blev målt igennem og justeret. Det gav mig jo en helt fantastisk forstærker, der var så god som ny :cool1:

Nu er højttalerrelæet imidlertid begyndt at hænge, og det giver nogle pop i højttalerne, når jeg slukker apperatet :(

Umiddelbart ser jeg mig selv som uegnet til at rode inde i sådanne apparater, med mindre jeg får at vide hvad jeg skal.

Så spørger jeg: Kan et hængende relæ ordnes med et standard fix? skal der bruges måleudstyr? evt. special-værktøj?

Jeg tænker at hvis det er et forholdsvis simpelt fix der skal til, så vil jeg helst ikke ulejlige den rare mand, der i forvejen har gjort mig en KÆMPE tjeneste.

Jeg har lokaliseret hvor relæet sidder, men vil gerne have noget feedback, før jeg begynder at prikke med skruetrækkere og hvad jeg ellers har liggende i skuffen :Skor:

Mvh
Blomme
Senest rettet af LektorBlomme ons 6. okt 2010 08:46, rettet i alt 1 gang.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Hængende relæ

Indlægaf Fredmarantz » man 4. okt 2010 20:19

Hvis du tør, kan du se, om du kan komme til at tage den plastic-hætteagtige tingest af relæet (det er ofte halv- til helsvært, men KAN lade sig gøre uden at smadre det. Hvis du så kan komme af med hætten, så sidder relæet åbent for dig - og du kan nu se, evt. tænding og slukning af apparatet, at kontakterne farer frem og tilbage i den ene ende af relæet(tænd- sluk-tænd-sluk) - du vil notere dig at disse kontaktflader måske kunne trænge til en rensning. Der kan sidde karbon-belægninger på fladerne, som skal væk. Dette kommer, hvis der i tændings/slukkeøjeblikket spinger en ganske lille gnist, som med tiden aflejrer lidt karbon på kontaktfladerne.
Dette kan renses af ved hjælp af enten et MEGET fint stykke smergellærred/"sandpapir med korn 1500 - 2000) - eller evt. et stykke papir vædet med rensevæske - WD40 :D - og i dén dur. Herefter skulle karbonrester osv. komme nydeligt af - gentag operationen nogle gange, så du kan se, at overfladerne nu er pæne og nydelige.Pas godt på, at du arbejder nøjagtigt og roligt, så du ikke kommer til at bøje noget. Man kan ofte ved at løsne den fjeder, som holder kontakterne på plads, trække hele den ene del af kontaktfladerne ud i fri dressur, så man rigtigt kan komme til - dette letter en del. Herefter samler du relæet igen forsigtigt og lader det lige dampe af et minuts tid. Så tænder du apparatet og lytter godt efter, om relæet opfører sig, som det skal. Forhåbentlig er det blevet meget bedre. Hvis det nu er i orden, så samles det hele igen forsigtigt og apparatet sættes i drift igen - og du er en erfaring rigere.

HVIS - nu relæet opfører sig mærkeligt stadigvæk, så er det et tegn på, at der kan være andet galt i apparatet og yderligere opdagelser bør foretages af én, som kan fejlfinde og udbedre dette. Det kan jo netop være, at relæet gør, som det skal - og skåner højttalere fra noget grimt (DC).

lad høre, hvordan det går - hvis man først har prøvet det et par gange, så ligger det lissom i hænderne. :)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf KlausM » man 4. okt 2010 22:11

LektorBlomme skrev:Jeg tænker at hvis det er et forholdsvis simpelt fix der skal til, så vil jeg helst ikke ulejlige den rare mand, der i forvejen har gjort mig en bjørnetjeneste.

Forhåbentlig har han ikke gjort dig en bjørnetjeneste:

"En bjørnetjeneste er en velment hjælp som imidlertid gør mere skade end gavn. Efter La Fontaines fabel om bjørnen der kastede en sten for at jage en flue bort fra sin herres hoved, men knuste hans pande."

Relæet i E202 er kendt for at være et af dens svage punkter, hvis ikke du får det ordnet ved at rense det efter Freddy's anvisninger, kan det (i øvrigt ret sjældne relæ) købes her:

http://www.electronicsurplus.com/SearchResults.aspx?Keyword=Fujitsu%20DO24/4AU

Jeg har handlet med det firma, og de kan varmt anbefales.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf LektorBlomme » tirs 5. okt 2010 00:20

KlausM skrev:
LektorBlomme skrev:Jeg tænker at hvis det er et forholdsvis simpelt fix der skal til, så vil jeg helst ikke ulejlige den rare mand, der i forvejen har gjort mig en bjørnetjeneste.

Forhåbentlig har han ikke gjort dig en bjørnetjeneste:

"En bjørnetjeneste er en velment hjælp som imidlertid gør mere skade end gavn. Efter La Fontaines fabel om bjørnen der kastede en sten for at jage en flue bort fra sin herres hoved, men knuste hans pande."

Hehe, og jeg havde ellers fulgt godt med i den nylige debat om hvordan det danske sprog bliver misfortolket, og så hopper jeg i med begge ben :oops: ;) ...er nu rettet i første indlæg

Tak for rådende, glæder mig helt til at rode med sagerne :)
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Indlægaf Møs1 » fre 4. mar 2011 10:02

Det lyder som om at relæet ikke slipper kontaktpunkterne, det får den konsekvens, at når forstærkeren tændes eller slukkes, kan du høre et "blop" i højttalerne. I værste tilfælde kan dine højttalere få DC spænding, hvis udgangstrinene fejler.
Jeg tror at ham der har gjort dig en "bjørnetjeneste" har renset relæet, og har fået bukket benene for meget tilbage,
så de ikke kan slippe kontakterne.
Det er meget vigtigt, at du IKKE bruger nogen form for rensemiddel på kontakterne i relæet ved rensning,
brug en glashårsbørste i stedet for og brug trykluft bag efter
Hilsen Møs1
CL-34, BA-3000, DIY 9090, C-3 ltd, LS3/5A, PS-X9, XL55 PRO, CDP-338esD plus lidt mere
Møs1

Indlægaf LarsW » fre 4. mar 2011 23:06

Hej alle sammen.
Og undskyld jeg blander mig i debatten omkring rensninger af
relæer.
Og av min arm, man renser IKKE relæer med med en glasbørste,
de fleste relæer har en guld/sølv belægning og den skal man for
gud skyld ikke ødelægge. Brug papir der er skåret i strimler
ca. 1 cm. i bredde og væd papiret med isopropylalkohol 99 %
og træk papiret igennem stille og roligt igennem kontakterne
uden at bukke dem og se hvor meget afsmitning fra kontakterne
der er. Hvis der er mere afsmitning fra kontakterne foretages proceduren
igen, med et nyt stykke papir vædet med isopropylalkohol 99 %.
Papir er i princippet et stykke sandpair bare meget finere,
end det fineste sandpapir du kan købe og ellers nye relæer
hvis det der skal til.
En glasbørste gør det, den sliber ikke kun det der er korroderet,
den fjerne også guld/sølv belægningen fra kontakter på relæet
som disse er belagt med. Kort sagt "man tisser i bukserne for at
se hvor lang tid man kan holde varmen" når man bruger glasbørste
til relæer. Glasbørster er gode til at rense mange ting inden for
elektronikens verden, men aldrig på relæer, man nedsætter deres
levetid ret meget på denne måde. Det kan kun anvendes til nødløsning,
i form af fejlfinding.
Undskyld min kommentar, men denne måtte jeg lige komme mit p 7 med.
No hard felings overhovedet til nogen, jeg er kun til for at hjælpe andre
i dette fede og seriøse forum.

Med venlig hilsen
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Indlægaf Møs1 » ons 16. mar 2011 10:34

ØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØv så har jeg renset relæer forkert i 30 år.......... nå det er nok fordi jeg
aldrig har fået nogen reklamationer :-)
Spøg til side, din måde at gøre det på, er den "officielle" måde at gøre det rigtigt på,det vil jeg kun give dig fuldstændigt ret i, men
personligt gør jeg det med glashår ganske forsigtigt, da jeg synes det holder bedre, jeg har som sagt aldrig haft nogen reklamationer, til trods for at jeg har beskæftiget mig med hi fi de sidste 30 år, ja jeg er sgu ved at være gammel :-)
I 1985 rensede jeg højttalerrelæet i min BA-3000, og det har fungeret upåklageligt lige siden
Så vi har nok hver sin måde, og jeg siger også no hard feelings og jeg vil også kun hjælpe andre her :-)
CL-34, BA-3000, DIY 9090, C-3 ltd, LS3/5A, PS-X9, XL55 PRO, CDP-338esD plus lidt mere
Møs1

Indlægaf LarsW » fre 18. mar 2011 15:25

Jeg er da glad for at høre, hvis du og andre syntes at det med at anvende glasbørste til at rense relæer er det bedste for jer at gøre. Men selv foretrækker jeg nu den officielle metode og den som skal anvendes nemlig
papir væddet med isopropylalkohol 99 % til at rense kontakterne og ellers helt nye relæer. Men okay hver sin måde
at gøre tingene på og somsagt som før, at en glasbørste er et godt anvende til mange til i elektronikken verden og
for den sag mekaniske dele, men hver forsigtig når i anvender glasbørsten.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Indlægaf Sorenki » fre 18. mar 2011 19:22

Jeg er rigtig glad for, at i en tråd lister man både den "officielle metode" og andre alternativer man har haft held med!
selv når jeg går igang med noget, holder jeg mig altid til den officielle metode, og derfor er det rart at vidende mennesker deler ud af deres viden - men hvis man sidder, som mange i denne tråd har gjort, og oplever at den officielle metode ikke er tilstrækkelig, så er der her alternativer!

Fedt med begge sider! - Det er satme måden at dele viden på! :thumbsup: :Thumpsup:

på samme måde, var det også vigtigt at få ind i kontaktrengøringstråden, at den "officielle metode" er igennem almindeligt kontaktrens - at folk så har haft held med WD-40 er fedt - selv kunne jeg nok være lidt tilbageholden ved dette middel - men fedt at alle udsagn bliver samlet, så man som ny kan vælge og lærer en hel masse!

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf LarsW » fre 18. mar 2011 22:18

Dejligt at høre alle disse meninger/måder i dette forum omkring, hvad man kan gøre for at forlænge "levetiden" på bla. et relæ. Den metode som jeg er lært op i, er nu også den som jeg anvender til mine ting og andres udstyr med og
det virker og ellers, et nyt relæ i (et relæ har nu en hvis levetid).
Santashooter´s indlæg om at anvende en type fedt lydder som en rigtig fin ting, evt. Kontakt 60 som er et fint smørremiddel kan måske anvendes her og som ikke ødelægger belægningen på kontakterne på relæet, så det lydder som et rigtig godt bud, selv om jeg ikke har prøvet det. Men at anvende WD-40 som er et fortyndet rustopløsnings-middel, ved jeg nu ikke rigtig om det kan anvendes.
Jeg kender ikke produktet til anvendes inden for elektronik i Hifi udstyr eller andet men til biler, så det vil jeg være lidt forsigtig med at anvende. Men okay hvis der vil være nogle som anvender WD-40 så for min skyld ingen alarm, hovedsagen er jo, at man fundet den løsning som man syntes er bedst og som virker.
Endnu engang dejligt at høre de forskellige metoder som man anvender for bla. rense kontakterne på relæet eller rep. sit fine Vintage udstyr med.

Mvh.
LarsW
Brugeravatar
LarsW

Indlægaf rørglad » lør 19. mar 2011 00:12

Jeg vil ikke kommentere metoder til at rense kontakter på et relæ.
Men ud fra fejlbeskrivelsen tror jeg slet ikke at der er tale om dårlig kontakt, men at relæet ganske rigtigt hænger fordi det kredsløb der styrer relæet ikke virker. Nævnte kredsløb skal først trække relæet - og dermed slå HT til, når forstærkeren er faldet til ro efter opstart, ligesom det skal koble fra hvis der kommer DC på udgangen, samt når forstærkeren slukkes. Det er ret almindeligt, at forstærkere uden et relæ i udgangen giver et blop, når der slukkes. Nils
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf mcs_5 » lør 19. mar 2011 15:45

Den rensemetode jeg har brugt indtil videre, er den der kan ses til venstre.

Relays2.jpg

Men nu har jeg en til forstærker med det samme mystiske relæ, så måske skulle jeg prøve en af de mindre invasive metoder der nævnes her ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Tilbage til Gør-det-selv-vintage