Rep. af Technics SU-8600

Alt om GDS

Rep. af Technics SU-8600

Indlægaf gmil » tirs 18. feb 2014 03:45

Hejsa jeg har sådan en gammel Technics SU-8600 stående. Og den lyder, rent ud sagt, af lort til! Så hvor skal jeg starte? Skifte power lytter, naturligvis, men hvad ellers? Skal jeg skifte alle lytter eller hvordan? Det lyder som om der er en flanger pedal på volumen. Og så skratter den os engang imellem.

Tak for svar ;)
gmil

Lokalitet: Aarhus

Re: Rep. af Technics SU-8600

Indlægaf Claus H » tirs 18. feb 2014 10:33

Hej Gmil

Hvordan " af lort til " ?

Prøv at starte med, at rense alle kontakte og potentiometre inden du begynder at hoppe i det store projekt med at skifte komponenter. Dette kan tit indramme de fleste fejl.

Prøv med dette først og fortæl os hvordan den reagere, så tager vi resten derfra. Der er et par dygtige folk der kan give dig et par gode råd med på vejen her på Vintage Hifi oveni er jeg sikker på.

Det er en lækkert forstærker du har dig der, den fortjener det bedste :)

Så prøv at tage det step-by-step, det kunne være et lille hygge projekt du kunne blive glad for, når den engang bliver færdig.
Claus H

Geografisk sted: Hedensted
Lokalitet: 8722

Indlægaf gmil » tirs 18. feb 2014 13:26

Jeg tror også uden tvivl jeg vil blive glad for den, hvis den kommer op at køre ordentligt. Den er jo hamrende fed! Skal jeg bare bruge kontakt spray? Har hørt både godt og dårligt om det...

Men som sagt, det lyder som om der er en flanger pedal på volumen hvor den ligepludselig selv skruer op eller ned for volumen. Og så skratter den engang imellem.
gmil

Indlægaf Claus H » tirs 18. feb 2014 14:00

Der er rigtig mange meninger omkring Kontakt spray serien, men jeg synes nu også er der er ligeså mange omkring WD40 :|

Det kan faktisk virke en del forvirrende og hjælper ikke meget folk der gerne vil hygge sig med gør-det-selv.

I den sene tid har jeg repareret lidt Luxman og Sansui fra 70`er perioden hvor jeg har ok erfaring med Kontakt serien. Folk glemmer nok tit at Kontakt 60 alene ikke er nok og for det meste gør det værre uden Kontakt WL, som bruges til at skylle skidt og rester af Kontakt 60 ud igen efter brug.

Jeg har i visse tilfælde undladet, at bruge Kontakt 61 som beskytter og i stedet brugt Isopropyl Alchohol som det sidste. Dette kan gøre med en Pipette : http://da.wikipedia.org/wiki/Pipette. Hvis du vælger ikke at afmonetere knapper ved brug af Isopropyl Alchohol, læg venligst en stykke køkkenrulle eller klud under neden, da det løber ud.

Nå.... jamen det beskytter ikke siger de fleste så. - Nej men det renser fuldt ud. Giver en dejligt overflade.

Hvis knapper og potentiometre allerede er slidte, virker alt andet heller ikke, så er der kun en vej -udskiftning.

Skidt og støv vil der altid komme, det hjælper og bruge knapperne løbende og som en gammel radiator dreje lidt frem og tilbage ;)

Se venligst dette link til hjælp, videoer hjælper altid lidt mere end tekst : http://www.youtube.com/watch?v=njwi-GwJBzc

Dette er min erfaring og der er nok ligeså mange der ikke er enige, lad os se om der ikke er flere folk på forumet der har lidt info også... måske et par tilføjelser ? :thumbsup:

**** Lidt læsestof måske en interesse ? http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=398334
Claus H

Indlægaf snod » tirs 18. feb 2014 15:22

Claus H skrev:. **** Lidt læsestof måske en interesse ? http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=398334

OT:
SU-8600 i sølv! Flot (jeg har aldrig kunnet li' det Technics-milligrønne).
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf gmil » tors 20. feb 2014 02:38

snod skrev:
Claus H skrev:. **** Lidt læsestof måske en interesse ? http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=398334

OT:

Vil nu ikke sige min er milligrøn. Den er sort?
gmil

Indlægaf gmil » tirs 25. mar 2014 15:11

Bippety boppety boo, tryllerylle, lidt kontakt spray, så kører bussen :D FEDT! Dog venstre kanal, på "main" højtalere virker ikke :( Nogen ide hvad det evt. kunne være?
gmil

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. mar 2014 15:39

gmil skrev:
snod skrev:

OT:

Vil nu ikke sige min er milligrøn. Den er sort?

Godt - den kører, men altså. SU-8600 findes ikke i sort. Den er det, der kaldes Technics-brun.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. mar 2014 15:41

gmil skrev:Bippety boppety boo, tryllerylle, lidt kontakt spray, så kører bussen :D FEDT! Dog venstre kanal, på "main" højtalere virker ikke :( Nogen ide hvad det evt. kunne være?

ang. venstre kanal manglende funktion i "main"

Check forbindelserne til højttalerterminalen.
Check omskifteren - evt. rense denne godt og grundigt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf X-ray » tirs 25. mar 2014 15:46

Fredmarantz skrev:Godt - den kører, men altså. SU-8600 findes ikke i sort. Den er det, der kaldes Technics-brun.

Eller rettere "Technics - 褐色..." ;)
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Claus H » tirs 25. mar 2014 20:38

Hvis du har mod på det, kunne du rense alle kontakterne. Har været ude for at andre omskiftere,kontakter og potentiometer er skyld i fejl. Så kan du da udelukke det og synes da at den fortjener hele turen, op til dig.
Claus H

Indlægaf gmil » tirs 25. mar 2014 20:41

Fredmarantz skrev:Godt - den kører, men altså. SU-8600 findes ikke i sort. Den er det, der kaldes Technics-brun.

Så blev jeg det klogere. Men vil nu stadig ik' kalde den for brun :shock:

Fredmarantz skrev:Check forbindelserne til højttalerterminalen.
Check omskifteren - evt. rense denne godt og grundigt.

Jeg checker forbindelser. Men jeg fik da os lige fundet mig en service manual. Alle switche og potmetre er blevet godt og grundig, ja nærmest spulet, i Kontakt 60. Så jeg tror ikke det lige er der den skraber..
gmil

Indlægaf gmil » tirs 25. mar 2014 20:43

Claus H skrev:Hvis du har mod på det, kunne du rense alle kontakterne. Har været ude for at andre omskiftere,kontakter og potentiometer er skyld i fejl. Så kan du da udelukke det og synes da at den fortjener hele turen, op til dig.

Hele skidtet har fået Kontakt 60. Dog uden at rent faktisk at skille potmetre og switche fra hinanden, men det fandt da vej alligevel tror jeg. Jeg havde låg og front af, så noget af vejen har jeg da været.
gmil

Indlægaf Claus H » tirs 25. mar 2014 21:36

Har du tjekket højttaler sikringerne på bagpanelet?
Claus H

Indlægaf gmil » tirs 25. mar 2014 21:44

Claus H skrev:Har du tjekket højttaler sikringerne på bagpanelet?

Ja, hvis det er de 2 der sidder frit på bagsiden..
gmil

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage