Vintage modstande

Alt om GDS

Vintage modstande

Indlægaf Gottschalck » lør 30. okt 2010 09:20

Hey
Jeg roder stadig med min Goodmans Maxamp og vil gerne sætte nogle gode modstande i, som erstatninge for dem der er syge.
Men se lige på billedet. Dem der skal skiftes er de nederste 4 rent størelses mæssigt. Men jeg har andre typer liggende der er større. Hvad betyder denne størrelse og er der modstande der lyder bedre end andre?

Billede
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Vintage modstande

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. okt 2010 14:34

Modstande er gennem årene blevet væsentlig mindre med samme Watt-angivelse. Således var en 2-watter mindst dobbelt så stor for 30 år siden. Så jo større de er (alt andet lige) kan de holde til mere effekt.

Der er mange forskellige modstandstyper. Jeg nævner lige, at man i nogle tilfælde - fx til guitarforstærkere på rør, gerne vil bruge de gamle kulmassemodstande, som hævdes at give "den fede klang" - men også trækker lidt sus og til tider lidt knas med sig - og her vælger mange guitarister så at give lidt køb på suset for at få "den fede klang".
Mange hifi-apparater fra 70'erne har kulfilmsmodstande (som altså ikke er det samme som kulmassemodstande.
Ellers ved jeg sgu ikke så meget om det. Hvis jeg repper eller restaurerer et apparat, så forsøger jeg blot at erstatte trætte komponenter med tilsvarende (dvs. samme type Evt. NOS), så den oprindelige konstruktion og lyd gerne skulle kunne blive bibeholdt. (Jeg måler selvsagt disse modstande først - da de jo heller ikke er nye.)

Ellers er der lidt læsning her på engelsk: http://en.wikipedia.org/wiki/Resistor
og på dansk: http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_ ... _komponent)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7453
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vintage modstande

Indlægaf mcs_5 » lør 30. okt 2010 15:57

Større filmmodstande betyder normalt mindre støj. De mørkerøde du har (så vidt jeg kan se) er nok gamle Beyschlag 1/4W, ½W og 1W typer. De er glimrende modstande, men lidt "klodsede". Dem ville jeg nok bruge til rørforstærkerprojekter hvor der normalt er mere plads til store, gode modstande.

Hvis du vil have noget der svarer til de originale modstande, skal du nok købe 1/4W kulfilmmodstande. Ellers kan de almindelige Philips SFR25 også gøre det (0,4W metalfilm).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster