Anderscastle skrev:Hej alle.
Faldt over en pioneer SX434 på et loppemarked og tog den med hjem. Alt virker intet knas og knapperne er lige og kabinettet er også rigtigt pænt alt i alt en pæn receiver. Den lyder også rigtig godt. Dog var der to ting. Stereo lampen/pæren var død og FM nålen lyser ikke. Stereo lampen/pæren fik jeg op og kører og min OCD gør nok at jeg ikke helt kan komme videre før der er lys i i FM nålen

. Hvad jeg kan sjuse mig frem til skal jeg skifte hele 'nåle huset', dvs af montere snoren fra kanal vælgerne etc. Alt i alt en lidt lang operation. Kan det virkelig være rigtigt? Eller kan den skiftes uden at skulle afmontere det hele. Manualen siger intet om det. Er der nogen der har erfaring med dette?
På forhånd tak
Ofte sidder lampen i "nålehuset" inde i det bageste lille rum i selve nålehuset, ca. dér, hvor nålehuset er sat fast (limet eller klemt ) på skalasnoren. Det (lampehuset) kan normalt forsigtigt lirkes op - og lampen kommer til syne. Normalt skal man i gang med loddekolben, da det er lamper med to ledninger gående ud fra lampen/lampehuset og ned i elektronikken på et print. Du skal have åbnet lampehuset - fat i en ny og rigtig pære - lodde den gamle ud af printet - lodde den nye i samme sted, hvor den gamle sad fastloddet i printet. pas på med for kraftig en pære, varme kan smelte plastic - og så har du balladen. sørg lige for, at du ikke afkorter nogle ledninger, den skal jo gerne kunne nå over hele skalaen :-)
Jeg kender ikke SX-434 særlig godt, men jeg tænker, at det er ca. sådan, du skal gøre.
OG........ Pas på at du ikke lodder/smelter snoren over med en uforsigtig loddespids - jeg taler af bitter erfaring....Det VIL ske, hvis du ikke tager dine forholdsregler vedr forsigtighed og omtanke.
Vh
freddy