Pioneer SX434. Lys i FM/AM nålen.

Alt om GDS

Pioneer SX434. Lys i FM/AM nålen.

Indlægaf Anderscastle » søn 27. apr 2014 23:22

Hej alle.

Faldt over en pioneer SX434 på et loppemarked og tog den med hjem. Alt virker intet knas og knapperne er lige og kabinettet er også rigtigt pænt alt i alt en pæn receiver. Den lyder også rigtig godt. Dog var der to ting. Stereo lampen/pæren var død og FM nålen lyser ikke. Stereo lampen/pæren fik jeg op og kører og min OCD gør nok at jeg ikke helt kan komme videre før der er lys i i FM nålen :p . Hvad jeg kan sjuse mig frem til skal jeg skifte hele 'nåle huset', dvs af montere snoren fra kanal vælgerne etc. Alt i alt en lidt lang operation. Kan det virkelig være rigtigt? Eller kan den skiftes uden at skulle afmontere det hele. Manualen siger intet om det. Er der nogen der har erfaring med dette?
På forhånd tak
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Pioneer SX434. Lys i FM/AM nålen.

Indlægaf jan_stevns » søn 27. apr 2014 23:31

Selvfølgelig siger manualen ikke noget om det - man skifter den lille pære :)
hvordan må man selv regne ud ..... sådan noget var lærlingearbejde for 30-40 år siden
jan_stevns
 

Re: Pioneer SX434. Lys i FM/AM nålen.

Indlægaf Fredmarantz » søn 27. apr 2014 23:42

Anderscastle skrev:Hej alle.

Faldt over en pioneer SX434 på et loppemarked og tog den med hjem. Alt virker intet knas og knapperne er lige og kabinettet er også rigtigt pænt alt i alt en pæn receiver. Den lyder også rigtig godt. Dog var der to ting. Stereo lampen/pæren var død og FM nålen lyser ikke. Stereo lampen/pæren fik jeg op og kører og min OCD gør nok at jeg ikke helt kan komme videre før der er lys i i FM nålen :p . Hvad jeg kan sjuse mig frem til skal jeg skifte hele 'nåle huset', dvs af montere snoren fra kanal vælgerne etc. Alt i alt en lidt lang operation. Kan det virkelig være rigtigt? Eller kan den skiftes uden at skulle afmontere det hele. Manualen siger intet om det. Er der nogen der har erfaring med dette?
På forhånd tak


Ofte sidder lampen i "nålehuset" inde i det bageste lille rum i selve nålehuset, ca. dér, hvor nålehuset er sat fast (limet eller klemt ) på skalasnoren. Det (lampehuset) kan normalt forsigtigt lirkes op - og lampen kommer til syne. Normalt skal man i gang med loddekolben, da det er lamper med to ledninger gående ud fra lampen/lampehuset og ned i elektronikken på et print. Du skal have åbnet lampehuset - fat i en ny og rigtig pære - lodde den gamle ud af printet - lodde den nye i samme sted, hvor den gamle sad fastloddet i printet. pas på med for kraftig en pære, varme kan smelte plastic - og så har du balladen. sørg lige for, at du ikke afkorter nogle ledninger, den skal jo gerne kunne nå over hele skalaen :-)

Jeg kender ikke SX-434 særlig godt, men jeg tænker, at det er ca. sådan, du skal gøre.

OG........ Pas på at du ikke lodder/smelter snoren over med en uforsigtig loddespids - jeg taler af bitter erfaring....Det VIL ske, hvis du ikke tager dine forholdsregler vedr forsigtighed og omtanke.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pioneer SX434. Lys i FM/AM nålen.

Indlægaf jan_stevns » man 28. apr 2014 05:37

Fredmarantz skrev:OG........ Pas på at du ikke lodder/smelter snoren over med en uforsigtig loddespids - jeg taler af bitter erfaring....Det VIL ske, hvis du ikke tager dine forholdsregler vedr forsigtighed og omtanke.


Vi har vel alle lært at skalatræk kræver sin mand :)
jan_stevns
 

Re: Pioneer SX434. Lys i FM/AM nålen.

Indlægaf Tophøj » man 28. apr 2014 07:45

jan_stevns skrev:
Fredmarantz skrev:OG........ Pas på at du ikke lodder/smelter snoren over med en uforsigtig loddespids - jeg taler af bitter erfaring....Det VIL ske, hvis du ikke tager dine forholdsregler vedr forsigtighed og omtanke.


Vi har vel alle lært at skalatræk kræver sin mand :)


Av ja, og jeg hadede det som pesten mens jeg stod i lære, og sjovt nok var det altid lærlingens job!
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Pioneer SX434. Lys i FM/AM nålen.

Indlægaf Captain Phoenix » man 28. apr 2014 07:56

jan_stevns skrev:Selvfølgelig siger manualen ikke noget om det - man skifter den lille pære :)
hvordan må man selv regne ud ..... sådan noget var lærlingearbejde for 30-40 år siden

Det var da ikke et særligt nyttigt eller hjælpsomt svar - eller god forum-stil for den sags skyld...

Følg Freddys udmærkede instruktion - og hvis ledningerne på den nye skalapære ikke er lang nok (til at nå ned til rette sted på printet), kan du lade et stykke af de gamle ledninger sidde og samle dem med de nye.
Husk at isolere samlingerne (f.eks. med krympeflex) så de ikke kan kortslutte.

Og så velkommen til dig, Anderscastle, her på vintagehifi. Der plejer at være gode råd og hjælp at hente herinde.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Pioneer SX434. Lys i FM/AM nålen.

Indlægaf Anderscastle » man 28. apr 2014 23:23

Tak for velkomsten Captain Phoenix og inputs. Jeg er helt enig med dig mht god forum stil. Tak for inputs fredmarantz. :p
Men disse gode inputs gik jeg igang og sørgede for at holde 'kolben' væk fra snoren. Jeg havde som sagt gennemgået alle 45 sider i service Manualen som var hentet fra hifi engine og der var intet som indikeret der sad en pærer der, men med de tips i havde givet i baghovedet fik jeg nørklet den op og der sad en lille pære, og den blev skiftet, og testet og der kom lys i, og jeg samlede den og kunne konstatere med en lille smil på læberne at den orange fm nål lyste igen. :OLO: det var et stort øjeblik.
Tak for hjælpen det var stort, jeg vidste at dette forum var det rette sted for hjælp. Jeg håber at kunne udvise ligeså god stil som i og hjælpe andre i nød.

God aften. :Thumpsup:

image.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Pioneer SX434. Lys i FM/AM nålen.

Indlægaf Fredmarantz » man 28. apr 2014 23:44

Godt, du fik lidt hjælp
Godt du havde modet og fingerfærdigheden
Godt du fik lyset i pinden
Godt, du spurgte
Godt, du kom med i forummet :p

Tillykke med det fine resultat - det ser helt rigtigt ud - og "ja" - jeg kender den dér særlige følelse af sejr, når noget lykkes så fint - og her må vi sige, at der er kontant afregning. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster