Hvordan sentrere løs magnet på høyttaler?

Alt om GDS

Hvordan sentrere løs magnet på høyttaler?

Indlægaf aj84 » lør 15. nov 2014 21:25

Har endel eldre peerless elementer som jeg skal refoame, på to av disse har magneten løsnet (en 6" og en 8")

Har prøvd å lime men magneten drar sentersylinderen skjev gang på gang. Må spideren løs for å få til dette? hvordan får man i så tilfelle den av uten å ødelegge den? Er det noen som har en fin "how to" metode for dette? gjerne med bilder.
aj84

Lokalitet: Norge

Re: Hvordan sentrere løs magnet på høyttaler?

Indlægaf larsne » lør 15. nov 2014 22:10

larsne

Lokalitet: Holstebro

Re: Hvordan sentrere løs magnet på høyttaler?

Indlægaf Captain Phoenix » lør 15. nov 2014 22:30

Puha - det ser en vanskelig mission, du er på…
Jeg har måttet kassere flere enheder, hvor (magnet)bagstykket og pol-stykket (=det der ligger inde i svingspolen) var gået løs. Det var lettere at skaffe en ny enhed.

Men hvis du skal redde enheden vil jeg foreslå (om jeg forstår dig problem ret):

0) Monter ny refoam/kanter på membranen (men IKKE på chassiet) - centrer den bedst muligt - optisk - på membranen. Lad limen tørre helt.

1) Fjern membranen/svingspolen helt (dvs. tag spiderren løs fra chassiet). Jeg har gjort dette ved hjælp af en skarp kniv mellem spider og chassi - forsigtig!!!

2) Sæt en "styre-ring" (f.eks. af pap) omkring centercylinderen/polstykket så det sidder tight

3) Kom den stærkeste lim du kan skaffe på fladen, hvor magneten skal sidde (f.eks. Araldit - 2-komponent epoxy-klæber) og monter magneten.

4) Når limen er tør/magneten sidder fast fjernes styre-ringen.

5) Sæt membranen på og centrer svingspolen ved hjælp af en - svag - sinus-tone der tilføres denne (så centrerer den sig selv i magnet-gabet).

6) Juster spideren så svingspolen ikke skraper mod magneten/magnetgabet og lim spideren fast.

7) Når limen er tør tilføres en kraftigere sinus-tone (= ca. 1/3 af max. membranudsving) og kanten (refom'en) limes til chassiet - juster så svingspilen ikke skraper mod magnetgabet. Hold kanten fast med klemmer til limen er tør.

Good luck - keep us posted!!!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Tilbage til Gør-det-selv-vintage