Hvordan fjerner man bedst lim?

Alt om GDS

Hvordan fjerner man bedst lim?

Indlægaf beodude » søn 25. okt 2015 17:18

Hejsa. Jeg har nogle højtalere, hvor bas og diskant er limet fast. Med noget sort lim. Og vil ikke bare rykke til, for vil ikke risikere at ødelægge kabinettet. Nogen som ved hvad kan bruges til at løsne dette? gerne uden at skade enhederne eller kabinettet :)
beodude

Re: Hvordan fjerner man bedst lim?

Indlægaf his067 » søn 25. okt 2015 17:25

Kan jeg stille næsten samme spørgsmål?
Jeg har et par ringe fra en dåse Danish oil på akryl låget på min Grammofon. Hvordan får man det af uden at ødelægge akrylen?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Fredmarantz » søn 25. okt 2015 17:51

Den med limen og højttalerne kan jeg desværre ikke hjælpe med, med hensyn til pladespillerlåget og Danish Oil-ringene ville jeg bruge slipol og evt. efterfølgende slipoline. (andre let slibende produkter kan sikkert også bruges, men min egen erfaring er primært fra de nævnte.

For at undgå, at man så kan se, at det "kun" er dér, man har været, ville jeg give hele låget en omgang med slipol efterfølgende. Måske kan det hele klares i ét hug. Husk at have "støtte" under låget for at undgå, at det evt. revner under den ihærdige polering. Evt. slutpolering med slipoline, som ikke er slibende, men bare giver den sidste "shine".

Vh
freddy
Senest rettet af Fredmarantz søn 25. okt 2015 18:09, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Louis » søn 25. okt 2015 18:08

Måske kan man opløse limen med lidt salmiakspiritus?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf his067 » søn 25. okt 2015 18:30

Fredmarantz skrev:Den med limen og højttalerne kan jeg desværre ikke hjælpe med, med hensyn til pladespillerlåget og Danish Oil-ringene ville jeg bruge slipol og evt. efterfølgende slipoline. ...
Vh
freddy

tak....knofedt og slipoline.
Nu må jeg så se hvad den slags hedder herovre!
8)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Fredmarantz » søn 25. okt 2015 18:43

Knofedt - Slipol og efterfølgende slipoline... :thumbsup:

I Det britiske kan man vel finde tilsvarende produkter til fx bil/lakpleje - altså en "ever so slightly abrasive" (slipol) og en non abrasive (slipoline). Du kan evt prøve på et andet medie først (et knækket låg eller lign....)

Dette råd er givet med henblik på at fjerne de omtalte Danish-oil ringe på låget. Rådet er ikke at sidestille med en oppolering af et ridset acryllåg, hvilket kræver et par yderligere forudgående processer.

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz søn 25. okt 2015 18:57, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Edge » søn 25. okt 2015 18:53

beodude skrev:Hejsa. Jeg har nogle højtalere, hvor bas og diskant er limet fast. Med noget sort lim. Og vil ikke bare rykke til, for vil ikke risikere at ødelægge kabinettet. Nogen som ved hvad kan bruges til at løsne dette? gerne uden at skade enhederne eller kabinettet :)

Tandtråd er mit råd, det kan skære sig igennem limen/massen enheder er monteret med.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf cdp » søn 25. okt 2015 20:49

- Hvis det sorte er en form for tjære eller bu tyl, kan varme måske hjælpe - en varmepistol med smaldyse, så kun området med lim varmes - men pas på enheden! (chassis, ophæng og membran), Ellers er muligheden vel lidt acetone i så små mængder, som muligt. - lidt som når dustcaps skal løsnes. Spånplade tager ikke skade af lidt opløst tjære/lim, men det skal jo helst hærde igen, så olie og fugt er ikke så smart,, ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf beodude » man 26. okt 2015 16:09

Det ligner bare almindelig tørret lim, bortset fra at det er sort. Forstår bare ikke at, nogen ligefrem ville ligge et lag lim. Og så sætte enhederne i og skrue dem fast igen. Men må lige se på det med acetone salmiaksprit og varmepistolen.

For synes da højtaleren lyder godt, vil bare gerne have skiftet de indvendige ledninger til nye og sætte en terminal på bagsiden. I stedet for at det bare er ledning der stikker ud, med samlemuffer på.
beodude

Indlægaf cdp » man 26. okt 2015 17:46

Hvis bagpladen kan aftages, var det måske nemmere.. ville selv overveje at skære en ny til, så frontbaffel forbliver pæn og intakt.. ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf møffe » man 26. okt 2015 18:24

Jeg har gennem min tid på div. radioværksteder med stor succes brugt KULDESPRAY :ide: til at fjerne div fede lim rester. Bl.a. til at fjerne fiksering af fabriksindstillinger. (hovedsalig ifm. finjustering af konvergens og raster på Sony ctv. De havde en ide med at pløre det hele til i varm-lim på korrektionsmagneter og afbøjningsspole.)
Er også godt til chokolade, tyggegummi og vingummibamser på afveje i sofaen og bilsæder m.v. :thumbsup:

møffe
møffe

Indlægaf beodude » man 26. okt 2015 18:29

Det kan den ikke. Ikke udefra i hvert fald. Vil jo heller ikke starte med at lave et hul i bagpladen. Når jeg ikke ved hvor delefilteret sidder. Ville være surt og bore eller save det i stykker :)

Kuldespray har jeg aldrig hørt om. Kan man bruge det, uden gummiophænget eller træet tager skade?
beodude

Indlægaf møffe » man 26. okt 2015 19:24

beodude skrev:
Kuldespray har jeg aldrig hørt om. Kan man bruge det, uden gummiophænget eller træet tager skade?

Kuldespray er først og fremmest beregnet til fejl lokalisering af thermisk ustabile komponenter. Anvendes i stor stil på radio-tv værkstederene.

Det gør dog også et lim og gummi-agtige dele bliver stive (ved -40c) således at det er forholdsvis let at luske delene fra hinanden. Limen knækker af i flager. Sprøjt kun på det der skal fryses. Ødelægger som sådan ikke noget, men skal ikke sprøjtes på feks. kantophæng der så i frossen tilstand bevæges efterfølgende.

Blot en ide.

Den med tandtråd bør også overvejes. På autoværksteder fjernes limede ruder med noget der ligner en meget stor osteskærer....

møffe
møffe

Indlægaf skjold » man 26. okt 2015 20:55

møffe skrev:
beodude skrev:
Den med tandtråd bør også overvejes. På autoværksteder fjernes limede ruder med noget der ligner en meget stor osteskærer....

møffe

Tilgiv mig hvis jeg er uvidende nu - jeg kender godt det med at skære fx en rude ud men noget der ligner pianowire men hvordan vil du få en tråd ind bag højttalerenheden?

Mvh.
Brugeravatar
skjold

Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Indlægaf møffe » man 26. okt 2015 21:09

Ja, ja, ja ja.... Den var lige i et øjebliks begejstring smuttet under radar højde.
Men kan tråden lægges omkring enheden , og trækkes rundt og strammes ind så kan det (måske) lykkedes.

Prøv med frostspray. NU...!

møffe
møffe

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage