DIY "transcription" grammofon

Alt om GDS

DIY "transcription" grammofon

Indlægaf pqrannes » søn 27. feb 2011 22:10

Som andre har jeg ledt efter en såkaldt "transcription turntable" som f.eks. Thorens TD-124 eller Garrard 301/401. Et sådant værk har ikke stået på noget loppemarked jeg har været forbi de sidste 5-6 år, og jeg er ikke typen der bare køber det på dba for en 4000-5000 kr. Sådan går jeg ikke til min vintage hifi-interesse.

Min vintage-hifi-stil, som jeg lige er blevet opmærksom på igen, efter atter at have turet op og ned at dba.dk og guloggratis.dk (igen) i jagt på noget spændende, er at finde noget som ingen andre vil ha' og så at sige frisætte potentialet i det. Mine Siemens-Klangfilm monoblokke og vel også de guddommelige domkirke-bafler kan ses som udtryk for den tilgangsvinkel.

Allerede for et par år siden gik det op for mig, at hvis jeg skal have en en eller form for transcription grammofon, måtte jeg gå til det på en særlig måde. Jeg havde googlet "transcription turntable" i tide og utide og en gang faldt jeg over at en lille, simpel og engelsk grammofon som tit (også her på en russisk hjemmeside: http://www.soundup.ru/index.php?option= ... gramophone) blev kaldt eller kaldte sig "transcription turntable".

Det var ikke værre eller bedre end at sådan en Sugden Connoisseur BD1 grammofon havde jeg allerede stående; så der var vist ikke andet at gøre end bare at gå i gang. Jeg tegnene og regnede og fik skåret en bunke mdf plader og så kom jeg ikke længere.

Men jagten på en "transcription turntable" var ikke til ende. For nylig tog jeg i igen at tjekke dba, guloggratis. ebay etc. for den slags. Og rindende min lille Connoisseur mig i hu.

I forrige weekend savede jeg med en gammel nedstryger toppladen fra Connoisseuren over jf. min gamle planer.

Det blev ikke godt, og jeg har hele ugen haft en slags musse-skulder og -arm af den grund. I torsdags lånte jeg en kæmpe vinkelsliber ( min egen ligger i sommerhuset!) til at rette op på nedstryger-skaderne (ikke dem i skuldren og armen, men top-pladen).

I fredags lavede jeg et træ-arbejdsbord i kælderen. Og så gik jeg i gang.

Så langt er jeg nu (søndag aften) nået:

Billede

Og hvad har vi så?

Vi har en plint med 4 lag mdf og løst armboard til (i første omgang) en Lustre Agos GST-1.

Vi har en selvstændig blok (også 4 gange mdf) til den lille ret lysløse og stabile Connoisseur motor som

Billede

står helt for sig selv uden at være i forbindelse med selve plinten.

Fra en anden vinkel ser det sådan ud:

Billede

Det er ingen hemmelighed at pladetallerkenen fra Connoisseuren ikke helt holder en lp-plades størrelse:

Billede

men sådan er det. Så passer pladetallerken (som trækremmen går uden på) og motoren i alt fald sammen.

Og som man kan se i denne lange tråd - jeg er vist også inde over på et tidspunkt - på http://www.pinkfishmedia.net, mener "Erguth", mister hi-end Sugden Connoisseur, at det ikke betyder noget at pladetallerkenen ikke holder det fulde lp-mål.

Foruden finishen (som bliver storslået), mangler jeg endnu at sætte rca stik på og forbinde dem til Lustre armen og få motor og tænd/slukknap monteret. Og så skal jeg have limet en ny drivrem sammen (af to stk. nye). Der skal vist også nogle spikes under. Men jeg er der næsten.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Re: DIY "transcription" grammofon

Indlægaf KlausM » søn 27. feb 2011 22:32

Hej Peter

Det ser spændende ud, glæder mig til at se den næste weekend. Jeg går ud fra at enheden t.v. er motordel? Hvordan trækker motoren på sådan en Connoisseur, rem?
Hvad er det røde stad i baggrunden, er det måske dit hjemmelavede alternantiv til den blå "rigtig ren"? Hvad renser du med den, gummi, træ eller metal? :p

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf pqrannes » søn 27. feb 2011 22:40

Klaus!

Ja, blokken til venstre er til motoren. Det er planen, at en (gummi-)rem med samme mål (men ikke længde) som den oprindelige skal forbinde motoren med pladetallerkenen.

Den røde væske i den høje beholder bag min transcription grammofon renser alt (indvortes og udvortes) - og især lyden fra vintage anlæg; jeg kunne ikke klare mig uden!

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf KlausM » søn 27. feb 2011 22:54

.
Jeg tænkte nok at det røde stads var noget godt og effektivt!

Jeg blev pludselig i tvivl om hvad en Transcription Turntable egentlig er for noget ift bare en Turntable, og fandt denne forklaring på AudiogoN, nyt for mig:

"The term has been co-opted over the years to mean simply "high fidelity", but originally it was a turntable that could play 16-inch transcription discs common from about the mid-1930s to the late-1940s for radio station use. These 16-inch transcription discs were cut at 33 1/3 rpm and could hold about 15 minutes (or more) of continuous playing time per side (as contrasted with 5-7 minutes for 78s regularly played in that period) and were often used for syndicated programs or government broadcasts. Most radio stations had equipment on which they could cut their own transcription discs of programs or for spot commericials. Some transcription systems encoded the signal in a side-to-side playing groove, but at least one used vertical grooves requiring a separate tonearm/cartridge. Thus, the tables often accommodated two arms."

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Louis » man 28. feb 2011 09:04

Det ser godt ud Peter. Så kom du også endelig lidt videre med de planer vi så hos dig for snart et år eller mere :-)

Må jeg være så fræk at spørge hvorfor du har valgt at bruge MDF?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf pqrannes » man 28. feb 2011 09:23

Louis skrev:Det ser godt ud Peter. Så kom du også endelig lidt videre med de planer vi så hos dig for snart et år eller mere :-)

Må jeg være så fræk at spørge hvorfor du har valgt at bruge MDF?

Tak. Louis.

Jeg bruger mdf her, fordi det er nemt at arbejde med, og plinten og motorblokken alligevel skal spartles og males/lakeres.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf MDA » man 28. feb 2011 09:58

Ser skisme fint ud Peter, får vi den at høre på Lørdag?
Må man spørge hvorfor du ikke bruger X-finer ?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Louis » man 28. feb 2011 13:40

MDA skrev:Ser skisme fint ud Peter, får vi den at høre på Lørdag?

Hvis den skal spartles og males, så er det faktisk nemmere (og billigere) at arbejde i MDF. Jeg har bare en ide om at det er lidt dræbende for lyden. Ved dog ikke hvor jeg har det fra. Personligt holder jeg meget af at bygge i spånplade eller x-finer.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf pqrannes » man 28. feb 2011 13:48

Louis skrev:
MDA skrev:Ser skisme fint ud Peter, får vi den at høre på Lørdag?

Hvis den skal spartles og males, så er det faktisk nemmere (og billigere) at arbejde i MDF. Jeg har bare en ide om at det er lidt dræbende for lyden. Ved dog ikke hvor jeg har det fra. Personligt holder jeg meget af at bygge i spånplade eller x-finer.

Jeg har også hørt/læst at mdf kan "dræbe" lyden, men er grammofonen ordentligt lavet er der jo ingen lyd i den at "dræbe". At bruge mdf i højttalere (hvor kasserne jo har en aktiv indflydelse på lyden) er vist en helt anden sag.

Og mda, som du kan læse er det for nemhedens skyld at valget faldt på mdf. Jeg har krydsfiner klar til en anden plinth til en Lenco L75 men det er jo en anden historie.

Og måske bliver beta-versionen af den klar til lørdag.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf r-l-b » man 28. feb 2011 14:19

det er primært Garrard 301 som lyder bedst i x-finer

Lenco er ikke så følsom om det er mdf eller sandwich - måske det har noget at gøre med at mellemhjulet i Garrard'en er vandret og trækker på inderkanten af det yderste af pladetallerkenen og det derfor passet bedre med den måde lagene er på i x-finer frem for træ støv og lim som mdf er lavet af?

Jeg tror ikke det har den store betydning for for en remtrukken med en ret tyst motor - Conniseur motoren er ganske bette i forhold til fx en Lenco motor der ligener noget fra en vaskemaskine

Glæder mig til at den på lørdag
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf MDA » man 28. feb 2011 16:24

Okey, synes bare tit folk siger det skal være i x-finer.
Har ingen erfaring i at lave en plinth, derfor jeg spørger :p
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf pqrannes » man 28. feb 2011 23:14

Og når man skal beregne længden af en gummi-rem - f.eks. til en diy "transcription grammofon" - bruger man en af de Pulley and belt calculators, som kan findes på nettet. Det tog lidt tid at genfinde en, så her er et link til en anden gang: http://www.csgnetwork.com/pulleybeltcalc.html

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf pqrannes » ons 2. mar 2011 23:04

Og nu spiller Connoisseur-Transcription-apparatet, så hvis nogen er rigtigt interesseret (RIGTIGT!), stiller jeg den gerne frem til træffet. Finishen er der endnu ikke gjort noget ved, så jeg vil ikke høre noget!

Den spille nu på mit værkstedsbord (dog i vintagehifirummet), og værket er super stille, ikke bare almindelig super stille, men død-stille - det kan jeg godt li'.

Jeg har bare løseligt skruet en ukendt, brugt Pickering XV-15 PU (med børste) på den (ingen protractor her, endnu i hvert fald), og det er ret lovende. Det er død-stille! Og godt.

Nu er jeg glad.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Tonni » ons 2. mar 2011 23:29

Hvor er det dejligt at høre! Tillykke!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf MDA » tors 3. mar 2011 00:20

Tillykke med et vellykket projekt :klap:
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage