Min vintage-hifi-stil, som jeg lige er blevet opmærksom på igen, efter atter at have turet op og ned at dba.dk og guloggratis.dk (igen) i jagt på noget spændende, er at finde noget som ingen andre vil ha' og så at sige frisætte potentialet i det. Mine Siemens-Klangfilm monoblokke og vel også de guddommelige domkirke-bafler kan ses som udtryk for den tilgangsvinkel.
Allerede for et par år siden gik det op for mig, at hvis jeg skal have en en eller form for transcription grammofon, måtte jeg gå til det på en særlig måde. Jeg havde googlet "transcription turntable" i tide og utide og en gang faldt jeg over at en lille, simpel og engelsk grammofon som tit (også her på en russisk hjemmeside: http://www.soundup.ru/index.php?option= ... gramophone) blev kaldt eller kaldte sig "transcription turntable".
Det var ikke værre eller bedre end at sådan en Sugden Connoisseur BD1 grammofon havde jeg allerede stående; så der var vist ikke andet at gøre end bare at gå i gang. Jeg tegnene og regnede og fik skåret en bunke mdf plader og så kom jeg ikke længere.
Men jagten på en "transcription turntable" var ikke til ende. For nylig tog jeg i igen at tjekke dba, guloggratis. ebay etc. for den slags. Og rindende min lille Connoisseur mig i hu.
I forrige weekend savede jeg med en gammel nedstryger toppladen fra Connoisseuren over jf. min gamle planer.
Det blev ikke godt, og jeg har hele ugen haft en slags musse-skulder og -arm af den grund. I torsdags lånte jeg en kæmpe vinkelsliber ( min egen ligger i sommerhuset!) til at rette op på nedstryger-skaderne (ikke dem i skuldren og armen, men top-pladen).
I fredags lavede jeg et træ-arbejdsbord i kælderen. Og så gik jeg i gang.
Så langt er jeg nu (søndag aften) nået:

Og hvad har vi så?
Vi har en plint med 4 lag mdf og løst armboard til (i første omgang) en Lustre Agos GST-1.
Vi har en selvstændig blok (også 4 gange mdf) til den lille ret lysløse og stabile Connoisseur motor som

står helt for sig selv uden at være i forbindelse med selve plinten.
Fra en anden vinkel ser det sådan ud:

Det er ingen hemmelighed at pladetallerkenen fra Connoisseuren ikke helt holder en lp-plades størrelse:

men sådan er det. Så passer pladetallerken (som trækremmen går uden på) og motoren i alt fald sammen.
Og som man kan se i denne lange tråd - jeg er vist også inde over på et tidspunkt - på http://www.pinkfishmedia.net, mener "Erguth", mister hi-end Sugden Connoisseur, at det ikke betyder noget at pladetallerkenen ikke holder det fulde lp-mål.
Foruden finishen (som bliver storslået), mangler jeg endnu at sætte rca stik på og forbinde dem til Lustre armen og få motor og tænd/slukknap monteret. Og så skal jeg have limet en ny drivrem sammen (af to stk. nye). Der skal vist også nogle spikes under. Men jeg er der næsten.
PQR