Pioneer CS-585 forbedringer?

Alt om GDS

Pioneer CS-585 forbedringer?

Indlægaf beodude » man 1. feb 2016 22:28

Hejsa. Jeg har fået mig et par fine Pioneer cs-585 højtalere. Som faktisk lyder ganske pænt, og stadig er ok i fineren. Men bassen måtte gerne gå lidt dybere. Kan det hjælpe at isolere dem bedre indvendigt?
Lige nu ligger der kun en meget lille smule dæmpemateriale bag basserne, ellers intet overhovedet.
Regner med at lave terminal bagpå, hvor ledningen stikker ud, da det jo er noget mere praktisk.
Og tage de beslag af, som vist har været brugt til ophængning. Og fylde hullerne med spartel.
Skifter nok også de indvendige ledninger samtidig.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
beodude

Re: Pioneer CS-585 forbedringer?

Indlægaf Louis » tirs 2. feb 2016 18:57

Jeg tror desværre ikke man kan gøre så meget for at forbedre højtalerne og lyden. De var en del af en billigere serie. Hvis det var mig så ville jeg nyde dem som de var.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf beodude » tirs 2. feb 2016 20:43

De lyder jo også udmærkede, både i diskant og mellemtone området. Måtte bare godt give en lidt dybere bas. Sætter nogle klemmeterminaler i dem, da det er mere praktisk. Når de skal f.eks omplaceres I stedet for hele tiden at have de lange ledninger i vejen. Og giver dem en bedre isolering indvendig og nye ledninger. Det er da i hvert fald en start. Om det bliver gjort mere end det, ved jeg ikke endnu. Ved ikke om jeg vil forsøge at pille ved delefilter endnu, da jeg ikke har kigget på det. Og de andre nævnte ting, virker som det bedste og nok billigste sted at starte :)
beodude

Indlægaf cdp » tirs 2. feb 2016 23:16

- Som Louis, så tror jeg heller ikke du skal regne med, der kan hentes en masse på dybbassen.
En grundig afstivning af kabinettet og f.eks. 30mm hårde batts indvendigt. Husk porten er afstemt til volumen indvendigt og ændres denne, går ideen lidt fløjten.. så er løsningen måske nærmere, at lukke porten helt ellers delvis.. medmindre værdierne på kondensatorerne er skredet, ville jeg ikke bruge krudtet her.. ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf beodude » tors 4. feb 2016 14:46

Så fik jeg skiftet de indvendige ledninger ud og sat nogle klemmeterminaler i.
Delefilter til diskanterne hedder : ROE S5 2,7/40 VAC bipolar.
Den til den ene mellemtone : ROE S5 2,2/40 VAC bipolar.
Og den anden mellemtone : ROE S2 2,2/23 VAC bipolar.
Det i hvert fald det der står på dem. Der er ikke noget til bassen.
Fandt ud af at, de ledninger med markering på var minus og ikke plus. Som man er vant til. Og det var derfor bassen ikke var så kraftig.
Så nu hvor jeg har sat plus og minus imellem højtaler og forstærker rigtigt, så spiller bassen kraftigt nok alligevel :)
Nu mangler jeg kun lige at fjerne de beslag bagpå og fylde de huller efter.
beodude

Indlægaf beodude » tors 4. feb 2016 15:47

Så blev de skruer fjernet og har givet sort plastisk træ spartel. Så slipper jeg for at male sort bagefter :)
Mangler dog lige noget, til at markere den sorte terminal som plus. Må se om jeg kan finde noget rettelak og lave et +. Det burde virke fint.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
beodude

Indlægaf mcs_5 » søn 7. feb 2016 15:11

beodude skrev:Delefilter til diskanterne hedder : ROE S5 2,7/40 VAC bipolar.
Den til den ene mellemtone : ROE S5 2,2/40 VAC bipolar.
Og den anden mellemtone : ROE S2 2,2/23 VAC bipolar.

S2 og S5 er nok datostemplingen. S = 1984, 2 = februar og 5 = maj.

Med de små værdier (2,2µF og 2,7µF), er de ikke dyre at skifte, hvis de skulle trænge til det.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf beodude » søn 7. feb 2016 23:38

Hvad står det f.eks 40 VAC bipolar for? Der står ikke den slags ved dem på frequence.dk
beodude

Indlægaf jan_stevns » søn 7. feb 2016 23:41

Bipolar betyder den ikke skal vendes korrekt - den er ligeglad men tåler kun 40 volt
( det er eddergodtnok også højt da )
jan_stevns

Indlægaf beodude » man 8. feb 2016 13:10

Jamen det er da godt at vide, de kan tåle at få noget strøm igennem :)
beodude

Indlægaf beodude » man 8. feb 2016 13:17

Men dem der er på frequence.dk står til 100 volt og opefter. Så 40 volt var vel mere standard dengang.
beodude

Tilbage til Gør-det-selv-vintage