B&O MC30 stereomøbel, for meget sol og ikke nok vedligehold.

Alt om GDS

B&O MC30 stereomøbel, for meget sol og ikke nok vedligehold.

Indlægaf shadow » lør 12. nov 2016 15:38

Halli halløj derude.
Her sidste weekend var jeg så heldig, at finde et b&o mc30 møbel til billige penge.
Ingen gad rigtig have det, da noget af træet var træls og misfarvet. Så der skulle jo laves en lille smule.
Det har vist stået for meget i solen, men nu har jeg givet det et par omgange med palisanderolie.
Og det ser allerede meget bedre ud, men vil stadig give det nogle flere behandlinger med olie.
Det er siderne som er mest ramt. Jeg satser ikke på at, det bliver som nyt,
men det pynter mange gange bedre end før. Og det er jo ikke ligefrem hårdt arbejde.
300kr plus 70kr for en flaske palisanderolie, det er vel en pris man kan leve med.
Ja dak :Thumpsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow

Lokalitet: Nørresundby

Re: B&O MC30 stereomøbel, for meget sol og ikke nok vedligeh

Indlægaf rimmer » lør 12. nov 2016 16:08

Super fedt at se og høre om! :cool1:

Har selv ledt efter sådan et møbel i flere år, men bønderne i det sydjydske har nok ikke prioriteret at købe så lækre møbler i sin tid... :(

/Rimmer
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer

Lokalitet: Kolding

Indlægaf shadow » lør 12. nov 2016 16:50

Det var vist også mere held end forstand, de havde et helt anlæg til salg sammen med møblet.
De havde fået flere bud på 1000kr kun på møblet uden anlægget. Men køberne sprang fra da de fik at vide, det krævede lidt opmærksomhed.
Sjovt nok spurgte jeg også kun til møblet i annoncen. Og det var heldigvis ikke så lang en køretur for mig.
Tænkte godt nok på, bare at male det over, i værste tilfælde. Men synes det ville være en synd hvis den rigtige farve nu kunne reddes.
Men ja der er vist langt imellem b&o møblerne efterhånden, ellers så vil de fleste folk bare ikke af med dem ;)
shadow

Indlægaf paul » søn 13. nov 2016 02:09

slip lakken ned og find den rigtige bejdse der rammer farven på den resterende del og slut med en ny gang lak.
så bliver den som ny :-)

en hæderlig møbelsnedker kan også fikse den for dig i en håndevending.
fint møbel - tillykke med det ;-)
paul

Indlægaf his067 » søn 13. nov 2016 10:41

I min erfaring (som ikke er synderlgt bred, men alligevel..) er olivenolie eller (endnu bedre) klovolie (neatsfoot oil) rigtigt godt til at restaurere palisander: jeg har aldrig fundet det nødvendigt at farve fineren ind med bejdse.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Captain Phoenix » søn 13. nov 2016 11:15

paul skrev:slip lakken ned og find den rigtige bejdse der rammer farven på den resterende del og slut med en ny gang lak.
så bliver den som ny :-)

Nu er B&O's stereomøbler jo ikke lakeret - og det gælder sådan set samtlige B&O-apparater - så det er bestemt ikke rådet at følge.
Hvis du ikke når et tilfredsstillende resultat med olie alene, så prøv en forsigtig vådslibning: kom olie på fladen, håndslib let i årernes retning med vådslibepapir korn 280 - 400 på en slibeklods (afhængig af hvor glat/blankt du ønsker slutresultatet). Lad olien sætte sig 5-10 min. og tør det overskydende af med en klud.
Pas på med ikke at slibe ind over alu-listerne - alustøvet gør palisander-fineren grålig.
Og vær navnlig nænsom nær kanter og hjørner (man kan let komme til at slibe dybere dér).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf shadow » søn 13. nov 2016 11:51

Den fik 3 omgange med olien i går, med en del mellemrum.
Der er stadig en del farveforskel de forskellige steder, men bare den lille smule har hjulpet meget indtil videre.
Den tørre og matte overflade, var bare ikke særlig spændende at se på.
Men tænker den får lige et par gange mere næste weekend, og så vil jeg finde noget at pudse/renslibe de lister med.
Skal bare lige have fundet ud af, hvad man bruger til det. De kunne sikkert også gøres lidt pænere, når jeg endelig er igang.

Sådan noget med at bejse, kender jeg intet til. Har ikke gjort i sådan noget før.
Det er også første gang, jeg har givet olie til noget. Som ikke er en motor eller mad :)
Har nogle beovox s75, som jeg vil give samme tur. Ikke fordi at de trænger til det endnu, men lidt forebyggelse skader jo ikke. De skulle også gerne, holde mindst 30-40 år mere.
shadow

Indlægaf Captain Phoenix » søn 13. nov 2016 12:48

shadow skrev:Sådan noget med at bejse, kender jeg intet til. Har ikke gjort i sådan noget før.

Bejse er ikke vejen til at opnå den oprindelige glød på oliebehandlede overflader.
Som allerede beskrevet kan man våd-slibe let.
Så får man fjernet det yderste sol-blegede finer-lag samtidig med at olien arbejdes ind i fineren.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Tilbage til Gør-det-selv-vintage