jeg er begyndt at arbejde mere og mere med den elektriske side af gammelt hifi. Tidligere har jeg holdt snitterne for mig selv, men efter 2 veloverståede projekter (Luxman L-85V og Pioneer SX-727) har jeg besluttet at jeg vil gøre mere af dette og lærer at fikse elektronik.
jeg har derfor så småt opbygget mig et værksted og her har jeg noget gear. (jeg har fx lige indkøbt en Fluke 115

Meningen er at jeg starter stille og roligt.
Værktøj er jo en vigtig ting, og man fortryder sjældent at man køber det bedste.
Jeg har en rød Weller WHS-40 loddekolbe, jeg har dog ikke været heldig med at fremskaffe "spidse"/"koniske" loddespidser.
Dem jeg har kunnet finde på dansk jord har været "skruetrækker"-formet, og det er upraktisk for mindre print.
jeg ved at jeg kan indkøbe en S31 spids, men den koster 80kr + forsendelse pr. tip, og så er kolben med en skrue på siden af "røret" - en skrue der over tid bliver mere og mere slidt. (tænker at konstant opvarmning af en metal-skrue ikke hjælper på levetiden)
jeg har derfor besluttet at jeg på et tidspunkt skal have mig en rigtig blå Weller.
og her kommer så mit spørgsmål:
jeg aner intet om modeller eller pitfalls der er i den forbindelse, jeg ved at en god kammerat bruger en WECP-20 og denne ser fin ud, men der er sikkert andre som er bedre / dårligere.
mine krav er at den kan justeres ift. temperatur, og at den kan beholdes "for livet" om man vil - at der kan skaffes spidser til den og at den er bygget på en måde så den kan holde længe.
jeg har set på stationer hvor man skifter selve kolben(edit:spidsen) for at justere temperatur, og dette virker for mig, dumt - men måske er det egentligt smart?
(som den her: http://ham.brugtgrej.dk/annonce/116836)
jeg lodder primært i forstærkere med transistorer, og til tider (som lige nu) mindre printkort. jeg vil derfor gerne have en kolbe der ligger deromkring (25W?).
Så jer derude der har erfaring med Weller, hvilke vil i anbefale?
Alle bud og oplevelser modtages med glæde :)
på forhånd tak!
mvh.
Søren