Nyeste medlem i Pioneer-familien

Vis os dit grej

Nyeste medlem i Pioneer-familien

Indlægaf Stottrup » man 1. feb 2021 18:00

Efter nogen tids søgen, bl.a. på forum, dukkede den op på ebay: Tuner TX-9100. Fundet i Italien til menneskepenge. Adskilt, rengjort, et par lamper skiftet... hvor er den smuk sammen med SA-9100 :Thumpsup: . At det også lyder godt, gør ikke spor...

Vh Karl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nyeste medlem i Pioneer-familien

Indlægaf snod » man 1. feb 2021 18:02

Et flot par, tillykke.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Nyeste medlem i Pioneer-familien

Indlægaf KenRas » man 1. feb 2021 18:13

Hold da op, Karl. Det ser sku’ godt ud :thumbsup:
Jeg kunne (også) godt blive forfalden til Pioneer.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Nyeste medlem i Pioneer-familien

Indlægaf Fensten » man 1. feb 2021 19:12

Hej Karl,

Jeg forstår så udemærket din glæde.

Det er jo et helt enestående smukt sæt :cool1: .


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 850
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Nyeste medlem i Pioneer-familien

Indlægaf Stottrup » man 1. feb 2021 20:35

KenRas skrev:Hold da op, Karl. Det ser sku’ godt ud :thumbsup:
Jeg kunne (også) godt blive forfalden til Pioneer.


Jeg tror, det i nogen grad handler om, hvilke mærker der først for alvor satte deres præg på vores hifi-liv i en ung alder. Ellefsen Radio i Viborg fik efter min konfirmation i 1965 præget mig på B&O, men da Fona kort tid efter begyndte at forhandle Pioneer, og da de var ekstremt large med at låne hjem til prøvelyt (transport inkl.), var jeg solgt. Jeg blev endda i gymnasiets Blå Bog bl.a. mindet for min SA-700 :lol:
Som jeg vist tidligere har skrevet i en anden tråd: Jeg lytter i nogen grad også med øjnene - og det er jeg ikke bleg for at indrømme :cool1:

Jeg tror, du er meget tilfreds med Marantz, men du skal til enhver tid være velkommen i Pioneer-klubben :Thumpsup:

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nyeste medlem i Pioneer-familien

Indlægaf KenRas » man 1. feb 2021 22:01

Stottrup skrev:Som jeg vist tidligere har skrevet i en anden tråd: Jeg lytter i nogen grad også med øjnene - og det er jeg ikke bleg for at indrømme :cool1:

Jeg tror, du er meget tilfreds med Marantz, men du skal til enhver tid være velkommen i Pioneer-klubben :Thumpsup:

Vh Karl

Har det meget ligesom dig, der skal være noget for både ørene og øjnene. Og der er virkeligt meget grej, især receivere og tunere fra 70’erne, der i min optik er decideret smukke. Jeg har da selv et par Pioneer receivere og en pladespiller i min samling :p

På det seneste har Sansui sneget sig ind på min radar, takket være ham Fensten :lol:
Virkeligt fede receivere og forstærkere, med en byggekvalitet og især service venlighed der overgår Marantz og andre som jeg har haft fingrene i.

At jeg ikke har mere Pioneer skyldes udelukkende et “forsøg” på at begrænse mig.
Lykkedes det? Spørg min kone ;)

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Nyeste medlem i Pioneer-familien

Indlægaf Fredmarantz » man 1. feb 2021 23:25

Når jeg ser det sæt - en SA9100 + TX9100, bliver jeg helt rørstrømsk :lol:

Jeg skal spare jer for at trække det i langdrag, men jeg har netop også en særlig "sød tand" for dette sæt - altså Pioneer fra dén periode og i den modelrække er ganske særlige, synes jeg - og de udstråler vel noget af dét, som jeg synes er "rigtig" hifi fra ca. 1973-74, hvor de fleste store producenter havde det rigtig fede gear på markedet.

Mit første "rigtige" hifi-udstyr var en Pioneer SA-8100, som jeg var morderlig glad for , og som jeg af vanvare solgte engang i fortiden. Jeg har altid håbet at kunne finde netop mit solgte eksemplar igen - og har da også efterlyst det med serienummer ét eller andet sted her på forum. Jeg havde også engang i ca. 1983 en TX9100, som jeg kan huske jeg købte for 900,- brugt i en forretning i Skive, men den blev også solgt senere (dumt). Siden hen har jeg heldigvis fundet en TX9100 igen og den er lige så flot som den på billedet i tråden her.

Nu har jeg samlet 1 SA9100 samt TX9100 + 2 stk SA-8100 sammen og de bliver en sjælden gang luftet på stereobænken i min stue. Det spiller jo fantastisk og ser ud som en million.

Og dét med udseende tror jeg at de færreste ikke lader sig påvirke af - se bare hvilke designkræfter alle producenter ligger i tingene for at vores øjne skal købe det.

Men altså - Pioneers linje fra den tid ER flotte - og ligeså Marantz' linje for samme periode er da også uimodståelig - tænk bare på et sæt 250/3300 samt tilhørende 120-tuner med scop. Kenwood havde også nogle labre ting - de første Accuphase (T100-C200-P300) - Luxman - altså 1973-74 var gode år for hifi.

Jeg kravlede lige ud i "lageret" for at gense nogle af mine Pioneers, som, opildnet af denne tråd, nok snart skal ind og spille lidt igen :p

Tak for, at du lige fik tændt lidt op i Pioneer-kaminen.

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nyeste medlem i Pioneer-familien

Indlægaf Stottrup » tirs 16. feb 2021 20:10

Og bedst som man tror, det næppe bliver bedre... Hopla! En længe efterstræbt PL-71! Fundet i Tyskland og faktisk pakket ud i forbindelse med min fødselsdag - altså, ææh, en slags gave til mig selv :ER:

Står nu som absolut nyeste medlem og har intet at skamme sig over :cool1:

Vh Karl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nyeste medlem i Pioneer-familien

Indlægaf Louis » tirs 16. feb 2021 21:53

Stottrup skrev:Og bedst som man tror, det næppe bliver bedre... Hopla! En længe efterstræbt PL-71! Fundet i Tyskland og faktisk pakket ud i forbindelse med min fødselsdag - altså, ææh, en slags gave til mig selv :ER:

Står nu som absolut nyeste medlem og har intet at skamme sig over :cool1:

Vh Karl


Dejligt når man får det man ønske sig :lol:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Nyeste medlem i Pioneer-familien

Indlægaf Stottrup » lør 8. maj 2021 16:12

Familien er samlet. Efter et kurophold hos nillerviborg er CT-F 7171 hjemme igen. Jeg har genfundet glæden ved at køre båndet frem til start, omhyggeligt regulere indspillestyrken osv - og så slippe pauseknappen, lytte til musikken (Cohens 'I want it darker') og betragte vu-metrenes glade dans. Jeg er iskoldt klar over, at afspillekvaliteten ikke står mål med lp'en, men det kan ikke kvæle glæden ved denne smukke maskine - og glæden ved at kunne spille en hel lp uden at vende undervejs :lol:
Som før bemærket: For mig trækker alt på den samme hammel, når det handler om at kunne nyde vintage hifi og ditto musik. 'A propos det sidste: Jeg kan ikke stærkt nok anbefale filmen 'Once Were Brothers' om The Band. Heri udtaler Clapton, muligvis med et glimt i øjet, at han tænkte på at søge optagelse i The Band - som rytmeguitarist...

Vh Karl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Stottrup lør 8. maj 2021 22:08, rettet i alt 1 gang.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nyeste medlem i Pioneer-familien

Indlægaf KenRas » lør 8. maj 2021 20:16

Det er godt nok nogle flotte enheder i den Pioneer serie :thumbsup:
De træsider er bare prikken over I’et. Tillykke med tilføjelsen til samlingen.

Det næste, Karl, det må være en Pioneer spolebåndoptager til 26 cm spoler :lol: :lol:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Nyeste medlem i Pioneer-familien

Indlægaf CPD » lør 8. maj 2021 21:34

Sådan en spolebåndoptager kunne være en Pioneer RT 1011, den har også træsider og er til 26 cm spoler.

En flot båndoptager efter min opfattelse, og den jeg har spiller godt.

Mvh Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Nyeste medlem i Pioneer-familien

Indlægaf Stottrup » lør 8. maj 2021 22:05

Åh ja, en RT-1011 ville ikke være dårligt - men jeg har dårligt plads :( I kælderen har jeg en ganske skøn Teac 2300 (18 cm spoler), men ikke engang den kan finde plads i mit setup. Nå, det må jeg jo så arbejde på, evt. lave soveværelset til lytterum 2 og slå telt op i haven :roll:
I øvrigt er CT-F 7171 med helt valnøddekabinet, ikke kun sider :cool1: .

OG - hvor ville jeg ønske, Pioneer havde lavet en cd-spiller på samme tid, altså med trækabinetter :( Nu må jeg 'nøjes' med Scorpios aflagte Philips CD-303...

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj


Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster