Jeg har fået et sæt højttalere foræret
Det er et sæt som jeg har kendt til siden start 70’erne, da de har tilhørt min moster og onkel. Det er mange mange år siden jeg har hørt dem, min onkel er nu på plejehjem og min moster har solgt huset, så jeg har reddet dem fra genbrugsstationen. De er store, rigtig store, og vejer pænt til.
IMG_2290.jpeg
Jeg har altid troet at min onkel havde bygget dem selv, men efter at have set denne tråd fra 2011 af KlausM, så tror jeg de er bygget af Hi-Fi Sound som omtales i KlausM’s tråd:
viewtopic.php?f=557&t=966&p=8238&hilit=1284&sid=ed7d9e89d1b56eb2807ae9d77e422872#p8238De er bygget i palisander og har samme slags frontstof og design af fronten som dem KlausM havde.
Inden de blev båret op, lukkede jeg den ene op for at se hvad der sad i dem.
De er 3 vejs og har følgende bestykning:
Bas: Peerless C100W - 3,2 ohm - 10”
Mellemtone: Peerless ??? - 3,2 ohm - ca 5”
Diskant: Richard Allan 410T - 5 ohm - 4”
Delefilter: Richard Allan CN.1284 - 5 ohm
Mellemtonen sidder i eget kabinet, lavet af en gammel vaskepulver spand.
Højttalerne måler B:80 cm, H:60 cm, D: 40 cm, så de er store
Efter have bakset dem op på 1. sal (tak for hjælpen, Captain Phoenix) blev de sluttet til først min AU-9900 og derefter mit Tandberg 3002A / ELV RV-100 rørforstærker sæt og de blev prøvelyttet med med både rocket og akustisk musik.
IMG_2291.jpeg
Dommen er at bassen er ret svag, men med Loudness ON samt bas kontrollen på +3 så hjælper det på det. Desuden er diskanten utroligt retningsbestemt. Bevæger man sig bare 20 grader væk fra den direkte linje til diskanten, så mister man en stor del af lyden fra den.
De er absolut behagelige at lytte til, har lyttet en del til dem i dag. Dem kan jeg sagtens vende mig til. Det store spørgsmål er hvad jeg skal bruge dem til? Jeg har simpelthen ikke plads til dem i musikstuen i en permanent opstilling, på den anden side har de været i familien i 55+ år og er stadigvæk flotte.
Jeg må finde en løsning
Her følger lige lidt billeder af det indre:
IMG_2281.jpeg
IMG_5137.jpeg
IMG_2288.jpeg
IMG_2282.jpeg
IMG_2289.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.