Som beskrevet længere oppe i tråden scorede jeg for et par uger siden en dejlig Sony PS-X7.
Faktisk en bedre scoring end til mange gymnasiefester
way back - men det er en anden historie...
Og så alligevel ikke helt...
For det var netop i de (gymnasie-)år, jeg fik min første MC-pick-up: En Ortofon MC-20 (den blå inden den blev til MC-20 Super i guld). Og det var netop en blå MC-20, der i dag skulle på Sony-pladespilleren.
MC-20'eren nærmer sig de 40 år (tror den kom i 1976 sammen med MCA-76-for-forstærkeren), men jeg var heldig at få et par stykker med i en kuffert for nogen tid siden:
Ortofon Kuffert.jpg
MC-20'eren skulle selvfølgelig monteres i det rigtige - og solide/tunge - Sony-pick-up-hus.
Ortofon MC20 montering.jpg
Til den nødvendige forstærkning købte jeg for nylig en T-20 step-up-transformator af forum-medlem Rysz. Både teknisk og optisk er den i perfekt stand - herligt.
Ortofon MC20T20.jpg
Og så kunne MC-20'eren endelig dumpes ned i rillen.
Jeg var så småt forberedt på, at den 35-40 år gamle sag ikke ville være duelig eller nogen fornøjelse mere - slidt nål, stivnet gummiophæng osv.
Men nej - overhovedet ikke. Fra første tone lød den glimrende - fantastisk.
Og den sendte mig på en herlig, nostalgisk tur tilbage til dengang i 1976, hvor jeg - netop som nu - monterede min allerførste MC-pickup i en Sony pladespiller (en PS-6750 - ikke langt fra denne PS-X7).
Ortofon MC20.jpg
Lidt teknisk info: Ved 2 gram nåletryk sporede den 60 µm - og efter en behandling med min uundværlige Rubber Conditioner klarer den 70 µm på Ortofon test-pladen. Det er ganske godt.
Kanalseperationen er ca. 22 dB V⇒H og over 30 dB H⇒V (der kan nok hentes lidt ved finjustering).
Arm-resonansen ligger på 10-12 Hz, hvilke er helt ideelt (om end den ikke er så godt dæmpet).
Og det vigtige: Musikken flyder dejligt musikalsk - helt som jeg husker det.
Naturligvis måtte jeg finde en LP frem, som jeg netop købte dengang (i foråret/sommer 1977):
NHØP og Kenneth Knudsens dejlige Pictures.
Pictures1.jpg
It's yesterday once more 
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.