Så er der ved at ske ting og sager igen - eller rettere, jeg har fået smidt SX-1010'eren til salg (den bliver afhentet snarligt)
og det betyder jo at der må komme nyt forstærkersæt op og spille.
Tuneren model 120 står lige nu i værkstedet og er igang med at blive rengjort og sat i stand imens for og effekt spiller lystigt med resten af anlægget.
her er tale om en model 250 effektforstærker og en model 3300 forforstærker.
alt fuldstændig som det skal være elektrisk. 250 har ingen mangler, men 3300 har nogle uoriginale knapper på EQ'en og et slemt hak i et hjørne på frontpladen.
det er til at leve med for nu.
her er lidt billeder:

rent lydmæssigt, er der en bestemt synergi (vidst originalt et Tante Berg udtryk, brugt til at beskrive Tandbergs musikalitet)
når man kobler JBL og Marantz, det er som om måden hvorpå effekten og lyden bliver leveret passer til hinanden.
Marantzen er utroligt kontrolleret, specielt mht. bunden, der er rigeligt med meget stramt og tørt, og det passer rigtigt godt til L-100'erne, da de ellers godt kan blive tamme eller boomy.
i forhold til SX-1010'eren, som egentligt havde kraft nok, så var det som om at noget af effekten gik tabt inden det nåede til højtaleren og blev lidt mere "svampet" i udtrykket. lidt ligesom en kraftig motor i en bil med en dårlig gearkasse - kraften er der, men den bliver bare ikke brugt på den rigtige måde så helheden bliver påvirket af et uhomogent indtryk.
det er ikke længere tilfældet.
Marantzerne, som står her virker som de skal, bias og DC er fine men de skal begge to - på et tidspunkt have mere præcis justering, så jeg ser frem til at få dem helt i spænd.
Forforstærkeren skratter ikke længere, men nogle gange forsvinder venstre side, og jeg skal slukke og tænde igen for at den kommer, så der skal kigges lidt, men intet slemt.
og til Turboanden ovenfor, så er der Villadsen, men han koster en bondegård. man har egentlig kun et alternativ, hvilket er en kombination af Ebay.de for dele og så må man lære at gøre det selv, hvilket på sigt kan blive et rigtigt stort og problematisk projekt - jeg droppede at kunne det hele - men almindelig elektrisk justering af ind og udgange, lærte jeg og FredMarantz at gøre og gjorde vi ved 4 PR99 MK II og III. men alt vi gjorde kan findes i Servicemanualerne, det kræver tid, udstyr og gåpåmod.