Jeg redder lige historien om mit uforløste liv med Fisher X-100 ud af "Hvad snurrer netop nu?"-tråden (
viewtopic.php?f=587&t=453&start=85), hvor jeg i en bisætning skrev dette:
... en Fisher X-100 (som bare står og glor)Det fik fornuftigt nok r-l-b til at skrive:
hvad er det med fisher amp som går dig sådan på - har du prøvet den med dine mini horn - eller et sæt rogers ? den kan da ikke være så håbløs?Jeg svarede da dette:
Hmmm, r-l-b, tak for at gå ind i min brok over Fisher'en.
Der er forsåvidt ikke noget galt med den, men da den ikke går med de store Jealvox-horn (det gør vist kun ret "specielle" forstærkere som min lille urimeligt "varme" Shell), er det ikke indlysende, hvad jeg skal bruge den til.
Mine Tandberg Studie Monitors har brug for masser af saft som kun Lux CL350/M1600 sættet kan klare (Sansui AU-9900 du'r klangmæssigt ikke med SMerne). Jeg tror ikke Fisher'en kan være med her.
Fisher'en er vist ikke så særlig rør-agtig og varm i lyden, som man skulle tro, men lyder ok med f.eks. Acoustic Research AR-6erne. Noget særligt interessant match er det vist ikke.
Ja, måske skal jeg finde nogle andre højttalere frem. F.eks. de minihorn, du nævner. Men det er jo mere oplagt at prøve disse med Siemens Klangfilm SE el84 blokkene. Nej, det er virkeligt ikke nemt.Herefter var Edge fræk nok til at skrive dette:
Du kan da altid aflevere den her... 
Men jeg tænkte i al fald at denne søndag eftermiddag, hvor jeg alligevel havde hovedpine efter nogle dage med en ordentlig omgang snue og feber, kunne måske bruges til at finde en løsning. Jeg hev et par højttalere ud af "speakers corner", som i øvrigt er nyopryddet, så det var ikke ret svært.
Det blev de nærmest uidentificerede trevejs Lorenz højttalere fra 1960, som jeg for længe siden købte af dippedut (fra den anden side) og som jeg aldrig rigtig havde prøvet af og nærmest solgt igen til "oldbutgold"-Mogens fra Randers (
http://www.oldbutgold.dk - virker vist ikke som tidligere), men som han aldrig havde fået hentet.
Højttalerne ser (i dårligt kunstigt lys) sådan ud:

Som man ser her:

og især her:

er Lorenz'erne bl.a. bestykket med nogle særlige fine Lorenz diskanter, nemlig LPH 65, en "clear foil super tweeter", som BBC i slutningen af 50erne benyttede i deres studiemonitors.
Og hvordan går disse (endnu) ukendte Lorenz så med Fisher'en? Skidegodt kan jeg uden videre svarer. Det er som om at disse årgangsjævnaldrende vintage-hifi sager matcher op perfekt.
Lorenz højttalerne er (på Fisher'en - jeg har endnu ikke hørt dem på andre forstærkere) glasklare, smukke i toppen, nærværende varme i mellemtonen, og lækker blød i bunden, der selv følgelig ikke spændt basrefleksagtig op, men fri og svævende som jeg kan li' det. Højttalernes perspektiv er ret godt, bedre end jeg er vant til fra både de store horn og Dynaco/Scandyne A-25 og vel også Tandberg Studie Monitorerne.
Og det bedste ved denne historie er at fruen faktisk finder Lorenz højtalerne, der jo har rigtige møbelben, så interessante udseendemæssigt at de (teoretisk set) kunne passe ind de planer vi har om lave vores stue om. Det kunne være ret godt også at have et anlæg der. Nu om dage bor jeg i mit hifi-rum jo dør om dør, ikke bare med teenagedatterens værelse, men også fruens atelier. Så et alternativt musikrum kunne sagtens være en fordel for alle parter.
PQR